Danıştay Kararı 8. Daire 2016/2508 E. 2020/4340 K. 14.10.2020 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2016/2508 E.  ,  2020/4340 K.
T.C.

D A N I Ş T A Y

SEKİZİNCİ DAİRE

Esas No : 2016/2508

Karar No : 2020/4340

DAVACI : … Turizm İnş. San. ve Tic. A.Ş.

VEKİLİ : Av. …

DAVALI : … Başkanlığı – …

VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU :

1. Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslara dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile işbirliğine ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararının iptallerine ilişkin sırası ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve .. ile … sayılı kararları ile;

2. “Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslara” dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile işbirliği ve ortak kullanıma ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararının eksik düzenleme nedeniyle iptali istemidir.

DAVACININ İDDİALARI :

Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslara dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile işbirliğine ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve …sayılı kararının sırası ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … ile … sayılı kararları ile hukuka aykırı olarak iptal edildiği iddia edilmektedir.

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Genel Kurulunun … tarih ve … sayılı kararı ile kabul edilen “Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslar”da Yükseköğretim Genel Kurulu’nun 28.05.2015 tarih ve 304 sayılı kararı ile iptal edilmiş olan usul ve esasların 2. maddesinin 2. ve 5. bendine, 3. maddesinin (d) bendindeki “… Sosyal Güvenlik Kurumu kapsamında…” ibaresine ve 4. maddenin başlığı ile 1. bendine yer verilmediği, eksik düzenleme olduğu, kazanılmış haklarının ihlal edildiği öne sürülmektedir.

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Genel Kurulunun … tarih ve …sayılı kararı ile kabul edilen işbirliği ve ortak kullanıma ilişkin protokolde Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile iptal edilmiş olan protokolün “Uygulanacak mevzuat” başlıklı 2. maddesi; “IV-Görevlendirmeler ve Yükümlülükler” başlıklı bölümün “Üniversitelerin yükümlülükleri” başlıklı kısmının (b) bendinin son cümlesi ile “VI- Ortak yükümlülükler ve diğer hükümler” başlıklı maddenin 4. fıkrasının ilk cümlesine yer verilmediği, eksik düzenleme olduğu, kazanılmış haklarının ihlal edildiği iddia edilmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI :

Üniversite Hastanesi statüsünün , 2547 sayılı Kanun’un 7. maddesinin (d) bendininin 2. fıkrası uyarınca Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nca uygulama ve araştırma merkezi adı altında kazandırılmakta olduğu, vakıf üniversiteleri ile işbirliği imzalayan özel hastanelerin ise Sağlık Bakanlığı mevzuatına göre kurulduğu, Kurul mevzuatına göre kurulmayan Sağlık Bakanlığı mevzuatına göre kurulan özel hastanelerin vakıf üniversiteleri ile imzaladıkları sözleşme sonucunda bu sıfata haiz olmalarının mümkün olmadığı, bu yetkinin de Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nda bulunmadığı öne sürülmüştür.

Dava konusu işlem ile iptal edilen önceki protokolle işbirliği yapılan hastanelere “üniversite hastanesi” statüsü kazandırmanın yetki tecavüzü(sehven) anlamına geldiğini ve hukuka aykırı olduğununu, bu aykırılığı düzeltmek adına önceki düzenlemelerin iptal edilerek yeni bir düzenleme yapıldığı ve eski düzenlemede yer alan bazı maddelere yeni düzenlemede yer verilmediği belirtilmiştir.

Dava konusu kararlar ile asgari eğitim şartlarını sağladığı tespit edilen özel hastanelerin Sosyal Güvenlik Kurumu ile anlaşması olsun yada olmasın işbirliği protokollerinin yapılmasının mümkün hale getirildiği, eğitim-öğretim faaliyetlerin aksayacağı yönündeki iddiaların yersiz olduğu, önceki kararlarda geri ödemeye dayanak oluşturan özel hastanelerin “üniversite hastanesi” kabul edileceğine dair hükmün kaldırıldığı, dava konusu kararlar ile asgari eğitim şartlarını sağladığı tespit edilen özel hastanelerin Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) ile anlaşması olsun yada olmasın işbirliği protokollerinin yapılmasının mümkün hale getirildiği, eğitim-öğretim faaliyetlerin aksayacağı yönündeki iddiaların yersiz olduğu, dava konusu işlemlerin hukuka uygun olduğu savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …

DÜŞÜNCESİ : Dava, Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastaneler arasında tıp, diş hekimliği ve diğer sağlık bilimleri alanında eğitim-öğretim, araştırma, uygulama ve sağlık hizmeti sunumu amacıyla yapılacak işbirliğine ilişkin usul ve esaslara dair Yükseköğretim Genel Kurulunun … günlü, … sayılı kararının iptaline ilişkin Genel Kurulun … günlü, … sayılı kararının; yine Genel Kurulun vakıf yüksek öğretim kurumları ile özel hastaneler arasındaki tıp, diş hekimliği ve diğer sağlık bilimleri alanında eğitim öğretim, araştırma uygulama ve sağlık hizmeti sunumu amacıyla yapılacak işbirliğine ilişkin protokole dair … günlü, … sayılı kararının iptaline ilişkin … günlü, … sayılı kararının; Vakıf Yükseköğretim Kurumları ile Özel Hastanelerin İşbirliğine İlişkin Usul ve Esasların 2. maddesinin 2. ve 5. bendine, 3. maddesinin (d) bendindeki “… Sosyal Güvenlik Kurumu kapsamında…” ibaresine ve 4. maddenin başlığı ile 1. bendine yer verilmemek suretiyle kaldırılmasına ilişkin Genel Kurulun … günlü, … sayılı kararının; … günlü, … sayılı kararla düzenlenen Vakıf Yükseköğretim Kurumu ile Özel Hastane Arasında İşbirliği ve Ortak Kullanıma İlişkin Protokol’ün “Uygulanacak Mevzuat” başlıklı 2. maddesi; “Görevlendirmeler ve Yükümlülükler” başlıklı bölümün üniversitelerin yükümlülükleri başlıklı kısmının (b) bendinin son cümlesinde yer alan; ”Bu durumda eğitim amaçlı işbirliği devam edebilir ancak hastane Üniversite hastanesi niteliğini kaybeder. “ hükmünün; “Ortak yükümlülükler ve diğer hükümler” başlıklı maddenin 4. fıkrası; “ yükseköğretim genel kurulunun … günlü, … sayılı kararının 4. maddesinin 1. fıkrasında belirtilen,” kapasite ve standartları taşıyan …. hastanesi 2547 sayılı Kanunun 3. maddesinde tanımlanan uygulama ve araştırma merkezi (Üniversite Hastanesi) niteliğinde kabul edilir.” hükümlerine yer verilmeyerek kaldırılmasına dair Genel Kurulun … günlü, … sayılı kararının iptali istemiyle açılmıştır.

3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 15. maddesinde; ”Tıp ve/veya diş hekimliği fakültesi bulunan ancak sağlık uygulama ve araştırma merkezi bulunmayan veya sağlık uygulama ve araştırma merkezinde yeterli kapasite ve eğitim altyapısı bulunmayan vakıf üniversiteleri; tıp ve diş hekimliğinde lisans eğitimi, tıp, diş hekimliği ve eczacılıkta uzmanlık eğitimi ile araştırma faaliyetleri için yeterli kapasite ve eğitim altyapısı bulunan özel hastaneler ile bütçeleri ayrı olmak şartıyla işbirliği yapabilir. İlgili üniversite ve özel hastanenin yetkili makamları arasında işbirliği protokolü imzalanır ve Sağlık Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulunun onayıyla uygulamaya konulur.

İşbirliği yapılan özel hastane, üniversite için sağlık uygulama ve araştırma merkezi kabul edilir. Burada fiilen görev yapacak olan üniversite öğretim elemanları, ilgili dekan ve hastane yöneticisinin talebi üzerine rektör tarafından görevlendirilir. Görevlendirilen üniversite personeline kendi mevzuatı uygulanır. İşbirliği yapılan özel hastane, öğretim üyelerinin faaliyetleri ve üniversitenin eğitim ve araştırma işlevleri dışında kendi mevzuatına tabi olmaya devam eder.

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Kurulunun görüşü alınarak Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenir.’’ kuralına yer verilmiştir.

3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 15. maddesine dayanılarak, tıp ve/veya diş hekimliği fakültesi bulunan ancak sağlık uygulama ve araştırma merkezi bulunmayan veya sağlık uygulama ve araştırma merkezinde yeterli kapasite ve eğitim altyapısı bulunmayan vakıf üniversitelerinin, yeterli kapasite ve eğitim altyapısı bulunan özel hastaneler ile işbirliğine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi amacıyla Yükseköğretim Kurulunun görüşü alınarak, Sağlık Bakanlığı’nın 17.05.2017 gün ve 2274 sayılı işlemi Vakıf Üniversiteleri ile Özel Hastanelerin İşbirliğine İlişkin Usul ve Esaslar yürürlüğe konulmuştur.

Vakıf Üniversiteleri ile Özel Hastanelerin İşbirliği Usul ve Esaslarının “Mevcut protokollerin durumu” başlıklı Geçici 1. Maddesinde, 07/09/2016 tarihinden önce vakıf yükseköğretim kurumlarıyla özel hastaneler arasında yapılmış olup uygulanmakta olan protokollerin, protokollerde belirlenen sürelerin sonuna kadar mevcut hak ve yükümlülükleri ile geçerli olduğu kurala bağlanmıştır.

Dosyanın incelenmesinden; … Üniversitesi ile … Hastanesi arasında 02/07/2014 tarihinde işbirliği ve ortak kullanıma ilişkin protokol imzalandığı, protokolün süresinin beş yıl olduğu anlaşılmaktadır.

Bu durumda, dava konusu edilen Usul ve Esaslar yürürlükte olmadığı gibi yukarıda belirtilen Geçici 1. madde uyarınca ortada geçerli bir protokol da bulunmadığından, davanın konusu kalmamıştır.

Açıklanan nedenlerle konusu kalmayan dava hakkında karar verilmesine yer olmadığı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince duruşma için taraflara önceden bildirilen 14.10.2020 tarihinde, davacı vekili Av. …’in ve davalı idare vekili Av. …’ın geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ SÜREÇ :

Dava, Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslara dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile işbirliğine ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararının iptallerine ilişkin sırası ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … ile … sayılı kararları ile “Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslara” dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve .. sayılı kararı ile işbirliği ve ortak kullanıma ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararının eksik düzenleme nedeniyle iptali istemiyle açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE:

USUL YÖNÜNDEN:

Yükseköğretim Kurulunun görüşü alınarak, Sağlık Bakanlığı’nın … gün ve … sayılı işlemi Vakıf Üniversiteleri ile Özel Hastanelerin İşbirliğine İlişkin Usul ve Esaslar yürürlüğe konulmuş ise de, davacı tarafından dava konusu düzenlemeler sebebiyle kazanılmış haklarının ihlal edildiği iddia edildiğinden işin esası incelenmiştir.

ESAS YÖNÜNDEN:

İlgili Mevzuat:

2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun “Kapsam” başlıklı 2. maddesinde; bu Kanunun; yükseköğretim üst kuruluşlarını, bütün yükseköğretim kurumlarını, bağlı birimlerini ve bunlarla ilgili faaliyet ve esasları kapsadığı belirtilmiş, “Tanımlar” başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (j) maddesinde ise; “Uygulama ve Araştırma Merkezi: Yükseköğretim kurumlarında eğitim öğretimin desteklenmesi amacıyla çeşitli alanların uygulama ihtiyacı ve bazı meslek dallarının hazırlık ve destek faaliyetleri için eğitim-öğretim, uygulama ve araştırmaların sürdürüldüğü bir yükseköğretim kurumudur.” şeklinde tanımlanmıştır.

Anılan Kanun’un “Yükseköğretim Kurulu” başlıklı 6. maddesinde; Yükseköğretim Kurulunun, tüm yüksek öğretimi düzenleyen ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön veren, bu Kanunla kendisine verilen görev ve yetkiler çerçevesinde özerkliğe ve kamu tüzel kişiliğine sahip bir kuruluş olduğu belirtilmiş, “Yükseköğretim Kurulunun görevleri” başlıklı 7. maddesinde de; Bir üniversite içinde fakülte, enstitü ve yüksekokul açılmasına, birleştirilmesi veya kapatılması ile ilgili olarak doğrudan veya üniversitelerden gelecek önerilere dayalı kararlar almak ve gereği için Milli Eğitim Bakanlığına sunmak, yükseköğretim kurumları içinde bölüm, anabilim ve anasanat dalları ile uygulama ve araştırma merkezi açılması, birleştirilmesi veya kapatılması; konservatuvar, meslek yüksekokulu veya destek, hazırlık okul veya birimleri kurulması ile ilgili olarak doğrudan veya üniversitelerden gelecek öneriler üzerine karar vermek, Yükseköğretim Kurulunun görevleri arasında sayılmıştır.

3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu’nun 3. maddesinde, sağlık hizmetleriyle ilgili temel esaslar sayılmış olup, anılan maddenin 1/(c) bendinde; “Bütün sağlık kurum ve kuruluşları ile sağlık personelinin ülke sathında dengeli dağılımı ve yaygınlaştırılması esastır.

Sağlık kurum ve kuruluşlarının kurulması ve işletilmesi bu esas içerisinde Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca düzenlenir. Bu düzenleme ilgili Bakanlığın görüşü alınarak yapılır. Gerek görüldüğünde özel sağlık kuruluşlarının her türlü ücret tarifeleri sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca onaylanır. Kamu kurum ve kuruluşlarına ait sağlık kuruluşları veya sağlık işletmelerinde verilen her türlü hizmetin fiyatları Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca tespit ve ilan edilir.” kuralı yer almaktadır.

Anılan Kanunun 9. maddesinin 1/(c) bendinde de, “c) Bütün kamu ve özel sağlık kuruluşlarının tesis, hizmet, personel, kıstaslarını belirlemeye, sağlık kurum ve kuruluşlarını sınıflandırmaya ve sınıflarının değiştirilmesine, sağlık kuruluşlarının amaca uygun olarak teşkilatlanmalarına, sağlık hizmet zinciri oluşturulmasına, hizmet içi eğitim usul ve esasları ile sağlık kurum ve kuruluşlarının koordineli çalışma ve hizmet standartlarının tespiti ve denetimi ile bu Kanunla ilgili diğer hususlar Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığınca, çıkarılacak yönetmelikle tespit edilir.” kuralına yer verilmiştir.

Yukarıda yer alan düzenlemeler kapsamında hazırlanan ve 27/03/2002 tarih ve 24708 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Özel Hastaneler Yönetmeliği etkin, verimli ve kaliteli sağlık hizmeti sunulmasını sağlamak üzere, bütün özel hastanelerin tesis, hizmet ve personel standartlarının tespit edilmesine, sınıflandırılmasına, sınıflarının değiştirilmesine, amaca uygun olarak teşkilatlandırılmasına ve bunların açılmalarına, faaliyetlerine, kapanmalarına ve denetlenmelerine ilişkin usûl ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 1. maddesine göre bu Kanunun amacı, sosyal sigortalar ile genel sağlık sigortası bakımından kişileri güvence altına almak; bu sigortalardan yararlanacak kişileri ve sağlanacak hakları, bu haklardan yararlanma şartları ile finansman ve karşılanma yöntemlerini belirlemek; sosyal sigortaların ve genel sağlık sigortasının işleyişi ile ilgili usûl ve esasları düzenlemektir.

Anılan Kanunu’nun “Finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri ve süresi” başlıklı 63. maddesinin birinci fıkrasında, Kurum tarafından finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri ile bu hizmetlerin süresine dair usûl ve esaslara yer verilmiş olup ,ikinci fıkrasında, Kurumun, finansmanı sağlanacak sağlık hizmetlerinin teşhis ve tedavi yöntemleri ile (f) bendinde belirtilen sağlık hizmetlerinin türlerini, miktarlarını ve kullanım sürelerini, ödeme usûl ve esaslarını Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığının görüşünü alarak belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır. Aynı Kanun’un “Yönetmelikler” başlıklı 107. maddesinde ise, Kuruma yönetmelik ile düzenleme yapmak için genel bir yetki verilmiştir.

Anılan Kanun’un verdiği yetkiye dayanılarak 18/04/2014 tarih ve 28976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Genel Sağlık Sigortası Uygulamaları Yönetmeliği’nin 4. maddesinin (kk) bendinde “Tebliğ, Kanun’un genel sağlık sigortasına ilişkin hükümlerinin uygulanmasını içeren Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği,” olarak tanımlanmış olup, Yönetmeliğin “Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği” başlıklı 45. maddesinde, Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nin Kanunun 63. maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerine göre Kurumca finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinin neler olduğu, Kurumca finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinin teşhis ve tedavi yöntemleri ile ödeme usul ve esaslarını, Kanun’un 63. maddesinin birinci fıkrasının (f) bendine göre sağlanacak sağlık hizmetlerinin türlerini, miktarlarını ve kullanım sürelerini, Kurumca finansmanının sağlanmasına ve ödenmesine ilişkin usul ve esaslarını, Kanun’un 65. maddesi gereği ödenecek yol gideri, gündelik ve refakatçi giderlerinin karşılanmasına ilişkin usul ve esaslarını, Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırama Komisyonu kararlarını ve Kurumca uygun görülen diğer hususları kapsadığı belirtilmiştir.

Aynı Kanun’un 72. maddesinde ise, 65. madde gereği ödenecek gündelik, yol, yatak ve yemek giderlerinin Kurumca ödenecek bedellerini belirlemeye Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonunun yetkili olduğu, Komisyonun, tıp eğitimini, hizmet basamağını, alt yapı ve kaynak kullanımı ile maliyet unsurlarını dikkate alarak sağlık hizmeti sunucularını fiyatlandırmaya esas olmak üzere ayrı ayrı sınıflandırabileceği, 63. madde hükümlerine göre finansmanı sağlanan sağlık hizmetlerinin Kurumca ödenecek bedellerini; sağlık hizmetinin sunulduğu il ve basamak, Devletin doğrudan veya dolaylı olarak sağlamış olduğu sübvansiyonlar, sağlık hizmetinin niteliği itibarıyla hayati öneme sahip olup olmaması, kanıta dayalı tıp uygulamaları, maliyet-etkililik ölçütleri ve genel sağlık sigortası bütçesi dikkate alınmak suretiyle, her sınıf için tek tek veya gruplandırarak belirlemeye yetkili olduğu belirtilmiştir.

Hukuki Değerlendirme:

Yükseköğretim Genel Kurulu’nun dava konusu … tarih ve … sayılı kararı ile iptal edilen Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile belirlenen Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esasların;

“İşbirliğinin esasları” başlıklı 2. maddesinin 2. bendinde; işbirliği yapılacak özel hastanelerin 1219 sayılı Taabet ve Şubaatı Sanatlarının Tarzı İcrasiıan Dair Kanun’un 12 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerine uygun olarak, bütün uzmanlık alanlarında SGK ile sözleşmeli olması gerektiği, aynı maddenin 5. bendinde; sağlık hizmetlerinin sunumu, bu hizmetlerin belgelendirilmesi ve geri ödeme açısından, Sağlık Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu’nun vakıf üniversiteleri hastaneleri ile özel hastaneler ile ilgili mevzuatın uygulanacağı, “İşbirliği yapılacak hastanenin kapasite ve standartları” başlıklı 3. maddesinin (d) bendinde; hastanelerin, tıp fakültesi çekirdek eğitim programının gereklerini yerine getirecek kapsam ve çeşitlilikte Sosyal Güvenlik Kurumu kapsamında hasta kabul etmeleri gerektiği,

“Üniversite Hastanesi Niteliği” başlıklı 4. maddesinin 1. bendinde ise; hastanede üniversite tarafından görevlendirilmiş olan tıp fakültesi öğretim üyesi sayısının hastane tabip kadrosunun %50’sinden fazlasını teşkil etmesi durumunda bu hastanenin Sosyal Güvenlik Kurumu ve diğer kamu kurum ve kuruluşları nezdinde 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 3 üncü maddesinde tanımlanan Uygulama ve Araştırma Merkezi (Üniversite Hastanesi) niteliğinde kabul edileceği, bu nitelikteki hastanede öğretim üyelerinin %25’inin birinci yıl sonunda, %50 veya daha fazlasının ise ikinci yıl sonunda tamamlanmış olması gerektiği, Yükseköğretim Kurulu tarafından yapılan denetimlerde bu şartları kaybettiği anlaşılan hastanenin üniversite hastanesi niteliğinin iptal edilerek Sosyal Güvenlik Kurumu ve Sağlık Bakanlığı’na bilgi verileceği hususlarına yer verilmiştir.

Yükseköğretim Genel Kurulu’nun dava konusu … tarih ve … sayılı kararı ile iptal edilen Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile belirlenen vakıf üniversitesi ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin protokolün;

“II-Dayanak ve Uygulanacak Mevzuat” başlıklı bölümün “Uygulanacak mevzuat” başlıklı 2. maddesinde; bu protokol çerçevesinde sağlık hizmeti sunumu, bu hizmetlerin belgelendirilmesi ve hizmet bedellerinin Sağlık Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumunun özel hastanelere ilişkin mevzuatının; eğitim, staj ve diğer eğitsel uygulamalarda Vakıf Üniversiteleri Yönetmeliği’nin uygulanacağı,

“IV-Görevlendirmeler ve Yükümlülükler” başlıklı bölümün “Üniversitelerin yükümlülükleri” başlıklı 1. maddesinin (b) bendinde; görevlendirilen öğretim üyesi sayısının, taahhüt edilen takvime uymaması ve/veya ikinci yıl sonunda hastane kadro sayısının %50’sinin altına düşmesi halinde, Üniversite tarafından bir ay içinde yazılı olarak Yükseköğretim Kurulu’na bilgi verileceği, bu durumda eğitim amaçlı işbirliğinin devam edebileceği, ancak Hastanenin üniversite hastanesi niteliğini kaybedeceği,

“VI- Ortak yükümlülükler ve diğer hükümler” başlıklı bölümün 4. fıkrasının ilk cümlesinde ise; Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile belirlenen Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslar ile belirlenen kapasite ve standartları taşıyan özel hastanenin, 2547 sayılı Kanun’un 3 üncü maddesinde tanımlanan Uygulama ve Araştırma Merkezi (Üniversite Hastanesi) niteliğinde kabul edileceği hususları düzenlenmiştir.

Yükseköğretim Genel Kurulu’nun dava konusu … tarih ve … sayılı kararı ile belirlenen “Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslar” ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun dava konusu … tarih ve … sayılı kararı ile hazırlanan tip protokolde ise yukarıda yer alan düzenlemelere yer verilmemiştir.

Davacı şirket tarafından, Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … ve … sayılı kararı ile belirlenen usul ve esaslar ile işbirliği protokolü kapsamında sağlık hizmetlerinin sunumu, bu hizmetlerin belgelendirilmesi ve geri ödeme açısından, Sağlık Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu’nun vakıf üniversiteleri hastaneleri statüsü kazandıkları, SGK kapsamında hasta kabul edebildikleri, ancak dava konusu düzenlemelerde bu hususlarda eksik düzenlemeye yer verildiği ve kazanılmış haklarının ihlal edildiği iddia edilerek bakılan dava açılmıştır.

Davacının dava konusu düzenlemeler ile iptal edilen Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ve işbirliğine ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun 19.04.2012 tarih ve … sayılı kararı ile üniversite hastanesi statüsü kazandıkları, dava konusu düzenlemeler ile de üniversite hastanesi statüsünden çıkarıldıkları iddiaları yönünden yapılan inceleme:

2547 sayılı Kanun’un 7. maddesi hükmü uyarınca, yüksek öğretimi düzenleyen ve yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerine yön veren Yükseköğretim Kurulunun, yükseköğretim kurumlarında eğitim öğretimin desteklenmesi amacıyla çeşitli alanların uygulama ihtiyacı ve bazı meslek dallarının hazırlık ve destek faaliyetleri için eğitim-öğretim, uygulama ve araştırmaların sürdürüldüğü bir yükseköğretim kurumu olan Uygulama ve Araştırma Merkezlerinin (Üniversite Hastaneleri), doğrudan veya üniversitelerden gelecek öneriler üzerine açılması, birleştirilmesi veya kapatılmasına karar vermek konusunda da görevli ve yetkili olduğu kuşkusuzdur.

Ancak; açılmaları, faaliyetleri, kapanmaları ve denetlenmelerine ilişkin usul ve esaslar 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu uyarınca hazırlanan Özel Hastaneler Yönetmeliğinde düzenlenmiş olan özel hastanelerin, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nda yer almayan şekilde örneğin hastanede üniversite tarafından görevlendirilmiş olan tıp fakültesi öğretim üyesi sayısının hastane tabip kadrosunun %50’sinden fazlasını teşkil etmesi yönünde teknik kriterler belirlenmek suretiyle vakıf üniversiteleri ile imzalanacak bir protokol ile üniversite hastanesi niteliğinde kabul edilmesi hukuka aykırı olup, Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslara dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile işbirliğine ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararının iptallerine ilişkin sırası ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … ile … sayılı kararlarında bu yönden hukuka aykırılık, Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile belirlenen “Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslar” ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun dava konusu … tarih ve … sayılı kararı ile hazırlanan tip protokolde ise de eksik düzenleme bulunmamaktadır.

Davacının dava konusu düzenlemeler ile iptal edilen Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ve işbirliğine ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile sağlık hizmetlerinin sunumu, bu hizmetlerin belgelendirilmesi ve geri ödeme açısından, Sağlık Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumu’nun vakıf üniversiteleri hastanelerine ilişkin mevzuatının uygulanmakta olduğu, dava konusu düzenlemeler ile anılan mevzuatın uygulanmayacağı iddiaları yönünden yapılan inceleme:

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun yukarıda yer verilen hükümleri çerçevesinde ise de, Sosyal Güvenlik Kurumunun; finansmanı sağlanacak sağlık hizmetlerinin teşhis ve tedavi yöntemlerini, türlerini, miktarlarını ve kullanım sürelerini, ödeme usûl ve esaslarını Sağlık Bakanlığının görüşünü alarak belirlemeye ve genel sağlık sigortalısı ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin, Kurumca finansmanı sağlanan sağlık hizmetleri, yol, gündelik ve refakatçi giderlerinden yararlanma esas ve usulleri ile bu hizmetlere ilişkin Sağlık Hizmetleri Fiyatlandırma Komisyonunca belirlenen ödenecek bedelleri göstermek amacıyla Sağlık Uygulama Tebliğini yayımlamaya yetkili olduğu hususunda kuşku bulunmamaktadır.

Vakıf üniversitesi ile işbirliği yapan (afiliye) özel hastanelerinde sağlık hizmetlerinin sunumu, bu hizmetlerin belgelendirilmesi ve geri ödeme açısından 5510 sayılı Kanun ve Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği hükümlerince karar verilmesi gerektiğinden, Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslara dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve …sayılı kararı ile işbirliğine ilişkin protokole dair Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve …sayılı kararının iptallerine ilişkin sırası ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … ile … sayılı kararlarında bu yönden de hukuka aykırılık, Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve … sayılı kararı ile belirlenen “Vakıf yükseköğretim kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin usul ve esaslar” ile Yükseköğretim Genel Kurulu’nun dava konusu … tarih ve … sayılı kararı ile hazırlanan tip protokolde ise de eksik düzenleme bulunmamaktadır.

Nitekim, davacı tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın 28.05.2015 tarihli Genel Kurulu Kararı ile Vakıf Yükseköğretim Kurumları ile özel hastanelerin işbirliğine ilişkin yeni usul ve esaslar belirlendiği gerekçesiyle, Sosyal Güvenlik Kurumu Vakıf Üniversiteleri ile Afiliye Hastane Sağlık Hizmetleri protokolünün feshedilmesi ile “2012 yılı Sosyal Güvenlik Kurumu Özel Sağlık Hizmeti Sunucularından Sağlık Hizmeti Satın Alım Sözleşmesi” imzalanabileceğine ilişkin Sosyal Güvenlik Kurumu’nun … tarih ve … sayılı idari işlemin iptali istemiyle açılan davada, … İdare Mahkemesi’nin … tarih ve E:…, K:…sayılı kararı ile dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş olup, anılan karar Danıştay Onbeşinci Dairesinin 15/06/2017 tarih ve E:2016/4089, K:2017/3766 sayılı kararı ile onanmış ve karar düzeltme sonrasında kesinleşmiştir.

Bu itibarla, Yükseköğretim Genel Kurulu’nun … tarih ve …,…,… ve … sayılı dava konusu işlemlerinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:

Açıklanan nedenlerle;

1.DAVANIN REDDİNE,

2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,

3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,

4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,

5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,

14/10/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.