Danıştay Kararı 8. Daire 2016/10403 E. 2020/4108 K. 07.10.2020 T.

Danıştay 8. Daire Başkanlığı         2016/10403 E.  ,  2020/4108 K.
T.C

DANIŞTAY

ALTINCI DAİRE

Esas No:2016/10403

Karar No:2020/4108

DAVACI : … Fide Tohum Tarım Nakliyecilik San. ve Tic. A.Ş

VEKİLİ : Av. …

DAVALI : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası

DAVANIN KONUSU :

1- … Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü tarafından davacı şirketten 5996 sayılı Kanun kapsamında istenen zorunlu personel istihdamına ilişkin belgenin verilmesi talebiyle Ziraat Mühendisleri Odasına yapılan 03/06/2016 tarihli başvurunun reddine ilişkin 20/06/2016 tarihli işlem ile,

2- TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Serbest Ziraat Mühendisliği Hizmetleri 2016 Yılı Asgari Ücret Tarifesinin 18. maddesinin iptali istemidir.

DAVACININ İDDİALARI :

Dava konusu 2016 Yılı Asgari Ücret Tarifesinin Ziraat Mühendisleri Odası Mesleki Denetim ve Asgari Ücret Yönetmeliğinin 6. maddesi uyarınca hazırlandığı, Tarifenin 18. maddesinin yetki sınırı aşılarak düzenlendiği, ancak 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ve bağlı Yönetmeliklerde, TMMOB’a gıda işletmelerinde istihdamı zorunlu personele ilişkin tip sözleşme belirleme veya asgari ücreti belirleme yetkisi verilmediği, 5996 sayılı Kanunun 22. maddesi ile verilmiş bir yetki olmamasına karşın sanki böyle bir yetki varmış gibi gıda işletmelerinde istihdamı zorunlu personele ilişkin asgari ücret tespiti de yapıldığı, tip sözleşme uygulaması ve noter onaylı sözleşmenin teslimi ile Bakanlık tarafından istenen belgenin verileceğine ilişkin dayatmanın, yasa ile belirlenmiş hiçbir dayanağı olmayan keyfi bir uygulama olmakla Anayasa ve yasal mevzuat hükümlerine aykırı olduğu iddia edilmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI :Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …

DÜŞÜNCESİ : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Serbest Ziraat Mühendisliği Hizmetleri 2016 Yılı Asgari Ücret Tarifesinin 18. maddesinin 3. fıkrasının iptaline, dava konusu Tarifenin 18. maddesinin 1. ve 2. fıkraları ile davacının 03/06/2016 tarihli başvurusunun reddine ilişkin 20/06/2016 tarihli Ziraat Mühendisleri Odası işlemi yönünden davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …

DÜŞÜNCESİ : TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Serbest Ziraat Mühendisliği Hizmetleri 2016 Yılı Asgari Ücret Tarifesinin 18. maddesinin iptali ile … Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü tarafından davacı şirketten 5996 sayılı Kanun kapsamında istenen zorunlu personel istihdamına ilişkin belgenin düzenlenmemesine ilişkin işlemin iptali istenilmektedir.

Meslek odalarının; gerek üyelerinin, gerekse mesleğin onur ve disiplinini korumak, mesleğin gelişimini sağlamak, mesleğin icrasında uyulacak ilke ve kuralları saptamak hususlarında görev ve yetki sahibi olduğu tartışmasızdır. Ayrıca Ziraat Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinde de mesleki hizmetler karşılığı ödenecek asgari ücretleri belirlemek ve bunların uygulanmasını sağlamak görevi Oda’lara tevdi edilmiştir.

Bu duruma göre; mevzuatın verdiği yetki uyarınca mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplinini ve ahlakını korumak için gerekli gördüğü bütün teşebbüs ve faaliyetlerde bulunmak kapsamında mesleğin belli bir standart ile meslek onuruna yakışacak asgari bir ücret karşılığı yapılmasını sağlamak amacıyla asgari ücret tarifesi belirlenmesi ve bu tarifeye uygun davranılmasını temin için denetim yapılması yönünde düzenleme getiren Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Mesleki Denetim ve Asgari Ücret Yönetmeliği uyarınca hazırlanan Serbest Ziraat Mühendisleri Hizmetleri 2016 yılı Asgari Ücret Tarifesinin 18. maddesi ile bu tarife uyarınca tesis edildiği anlaşılan işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı anlaşıldığından davanın reddine karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince duruşma için taraflara önceden bildirilen 07/10/2020 tarihinde, davacı vekili Av. …’IN geldiği, davalı idare adına gelenin olmadığı Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Taraflara usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra taraflara son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ SÜREÇ :

Davacı şirket hakkında, 14/03/2016 tarihinde … Valiliği İl Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü tarafından, 07/01/2014 tarih ve 28875 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik”in 4. maddesi hakkında açılan davada, Danıştay Onuncu Dairesince yürütmeyi durdurulması kararı verildiğinden Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmeliğin 10. maddesinin (a) bendinin uygulanması gerektiği, 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu’nun 22. maddesinin 7. fıkrası uyarınca işletme tarafından istihdam edilmesi gereken zorunlu personelin bağlı olduğu meslek odasından işletmede çalıştığına dair 2016 yılı için geçerli belgenin tamamlanarak müdürlüğe ibraz edilmesi gerektiği, verilen süre sonunda söz konusu belgenin ibraz edilmemesi halinde 5996 sayılı Kanunun 40. maddesinin 1. fıkrasının (c) bendi kapsamında idari yaptırım uygulanacağı belirtilmiştir.

Davacı hakkında 18/05/2016 tarihinde, 5996 sayılı Kanunun 22. maddesinin 3. fıkrasına muhalefetten dolayı idari para cezası uygulanarak 23/05/2016 tarihli yazı ile davacıya bildirilmiştir.

Davacı tarafından, 03/06/2016 tarihinde Ziraat Mühendisleri Odasına, mühendisin şirkette personel olarak çalıştığına dair belgenin tarafına verilmesi talebiyle yapılan başvuruya davalı oda tarafından 20/06/2016 tarihi cevapta, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Mesleki Denetim ve Asgari Ücret Yönetmeliği’nin 6. maddesi hükümleri çerçevesinde oda tarafından her yıl asgari ücret tarifesinin hazırlandığı, bu tarifede belirtilen tutarların altında ücret uygulanmasının yasak olduğu, Asgari Ücret Tarifesinin 18. maddesine göre gıda ve yem işletmelerinde çalışacak sorumlu yöneticinin ücretlerinin aylık net 3500 TL olduğu, bu hükümler doğrultusunda istihdamı zorunlu personel ile belirlenen aylık net ücretin ödenmesi ve noter onaylı tip sözleşme imzalamasının zorunda olduğunun belirtilmesi üzerine iş bu dava açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE:

Anayasa’nın “Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları” başlıklı 135. maddesinde, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşlarının; belli bir mesleğe mensup olanların müşterek ihtiyaçlarını karşılamak, mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak, mesleğin genel menfaatlere uygun olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleri ile ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hâkim kılmak üzere meslek disiplinini ve ahlakını korumak maksadı ile kanunla kurulan ve organları kendi üyeleri tarafından kanunda gösterilen usullere göre yargı gözetimi altında, gizli oyla seçilen kamu tüzel kişilikleri oldukları belirtilmiştir.

5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu’nun 22. maddesinin 7. fıkrasında, “Ek-1’de belirlenen gıda ve yem işletmeleri, işin nevine göre, konu ile ilgili lisans eğitimi almış en az bir personel çalıştırmak zorundadır. Bilimsel gelişmeler ve günün koşullarına göre, Ek-1’de Bakanlıkça değişiklik yapılabilir. Bu değişiklikler Bakanlıkça çıkarılacak bir tebliğ ile ilan edilir.” düzenlemesine; “Gıda ve yem ile ilgili yaptırımlar” başlıklı 40. maddesinin (g) bendinde ise, “22 nci maddenin üçüncü fıkrası gereği tutulması zorunlu kayıtları tutmayanlar ve Bakanlığa bildirimi zorunlu olan bilgileri vermeyenler hakkında beşbin Türk Lirası idarî para cezası verilir.” düzenlemesine yer verilmiştir.

17/12/2011 tarih ve 28145 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmeliğin “Çalıştırılması zorunlu personel” başlıklı 10. maddesinin (a) bendinde, ”Çalıştırılması zorunlu personelden meslek odası bulunan meslek mensubu, bağlı olduğu meslek odasından ilgili işletmede çalıştığına dair belge alacaktır. Meslek odası bulunmayan meslek mensupları için gıda işletmecisi ile yapacağı sözleşme aranacaktır. Kamu kurumlarında çalışanlarda bu belge yerine kurum amiri tarafından imzalı görevlendirme yazısı aranır.” hükmüne yer verilmiştir.

07/01/2014 tarih ve 28875 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmelik”in 4. maddesi ile Yönetmeliğin 10. maddesinin (a) bendinin yürürlükten kaldırılmasına ilişkin kısmı hakkında açılan davada, Danıştay Onuncu Dairesinin Danıştay Onuncu Dairesi’nin 27/11/2014 tarih ve E:2014/3677 sayılı kararı ile yürütmenin durdurulmasına karar verilmiştir.

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Mesleki Denetim ve Asgari Ücret Yönetmeliğinin 1. maddesinde, “Bu Yönetmeliğin amacı; serbest ziraat mühendisliği müşavirlik hizmetlerinin mesleğin ve tekniğin gereklerine, toplumun yararlarına uygun bir şekilde uygulanmasını, koordinasyonunu ve gelişimini sağlamak, ziraat mühendisliği müşavirliği hizmeti üreten gerçek veya tüzel kişiler ve kuruluşların eşit koşullar içinde çalışmalarını sağlamak, haksız rekabeti önlemek, meslekî denetim, yeterlilik ve kapasite yönlerinden değerlendirilmesine esas olacak kayıtların tutulması ve kriterlerin belirlenmesini sağlamak, uygulamaları izlemek, denetlemek, üretilen hizmetler için uygulanacak Asgari Ücret Tarifesini ve meslekî denetim esaslarını düzenlemektir.” düzenlemesine; 4. maddesinin 1. fıkrasnın (a) bendinde, “Asgari Ücret Tarifesi, Oda, Serbest Ziraat Mühendisliği faaliyetleri kapsamındaki uzmanlık alanları için belirleyeceği ve daha altında ücretlerle Serbest Ziraat Mühendisliği faaliyetlerinin gerçekleştirilmesini yasaklayan ücret tarifesini” ifade edeceği; (ğ) bendinde, “Serbest ziraat mühendisi (SZM): Türkiye’deki üniversitelerin ziraat fakültelerinin lisans programlarını tamamlayarak ziraat mühendisi veya ziraat yüksek mühendisi diploması alanlarla, Türkiye’deki fakülte ve yüksekokulların tarımsal nitelikli programlarını bitirerek mühendis diploması alanlar ve yurtdışında öğrenim gören ve diplomasının denkliği Yüksek Öğretim Kurulunca onaylanan mühendisler ile aldıkları eğitim ve uzmanlık konularına göre, yükümlülüklerini yerine getirerek üyelik sıfatını alan ve koruyan, çalışması kısıtlanmamış, kamu görevlilerini veya ücretli çalışanları” ifade edeceği; (h) bendinde, “Serbest ziraat mühendisliği ve müşavirliği hizmetleri (SZMH): 17/6/1938 tarihli ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanun, 6/5/1960 tarihli ve 7472 sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun ve 18/12/1991 tarihli ve 91/2526 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzüğün verdiği yetki ile serbest çalışarak Odaya kayıt ve tescilini yaptırmış veya kamu kurum ve kuruluşları dışında gerçek veya tüzel kişi hesabına ücretli, sözleşmeli, ortak bir bağlantı içinde bir yatırımın etüt, tasarım, fizibilite, keşif, şartname, hakediş, kesin hesap, ihale dosyası hazırlama, planlama, projeleme, resim ve hesapların hazırlanması ve uygulanması ile bunlarla ilgili araştırma, danışmanlık, bilirkişilik, ekspertiz, her türlü denetim ve kontrollük hizmetleri ile kabule, uygulamaya ve imzaya yalnızca SZM’nin yetkili olduğu mühendislik hizmetlerini” ifade edeceği düzenlenmiş, “Asgari Ücret Tarifesinin belirlenmesi” başlıklı 6. maddesinde, “(1) Yönetim Kurulu, şube ve temsilciliklerin görüşlerini alarak, ziraat mühendislerinin tek başına tasarlamaya, uygulamaya, kabule ve imzaya yetkili ve sorumlu olduğu uzmanlık alanları için bir Asgari Ücret Tarifesi belirler.

(2) Asgari Ücret Tarifesi, SZM hizmetlerinin aşamaları için ayrıntılı bir işlem zinciri içinde fiyatlandırma yapar ve bu fiyatlandırmanın toplamı olarak, ilgili SZM faaliyeti için bir asgari ücret belirlemesi yapar.” düzenlemesine yer verilmiştir.

TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Serbest Ziraat Mühendisliği Hizmetleri 2016 yılı Asgari Ücret Tarifesinin 1. maddesinde, “Türk Mühendis Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Ziraat Mühendisleri Odası (ZMO) Serbest Mühendislik Hizmetleri Asgari Ücret Tarifesi, ZMO’ya üye Ziraat Mühendisleri, Su Ürünleri Mühendisleri, Balıkçılık Teknolojisi Mühendisleri ve Tütün Teknolojisi Mühendislerinin yerine getireceği serbest ziraat mühendisliği (SZM) hizmetlerinde 2016 yılında uygulanacak asgari ücretleri kapsar.” düzenlemesine; “Gıda İşletmelerinde Görev Alacak Sorumlu Yöneticiler / İstihdamı Zorunlu Personel” başlıklı 18. maddesinde, “5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu”nun 22 inci maddesine istinaden, gıda ve yem işletmeleri, işin nevine göre, konu ile ilgili lisans eğitimi almış en az bir personel çalıştırmak zorundadır.

Bu işletmelerin özellikleri ile işletmelerde çalışacak meslek mensuplarını gösterir liste ekte görülmektedir. (Ek – 4)

Kanun kapsamında istihdamı zorunlu olan bu meslek mensuplarının, asgari net ücreti 3500 TL/ay olacaktır.” düzenlemesine yer verilmiştir.

Dava konusu Tarifenin 18. maddesinin 1. ve 2. fıkralarının incelenmesi:

5996 sayılı Kanunun 22. maddesinin 7. fıkrasında, Ek-1’de belirlenen gıda ve yem işletmelerinin işin nevine göre, konu ile ilgili lisans eğitimi almış en az bir personel çalıştırma zorunluluğu düzenlenmiştir.

Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmeliğin 10. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde, “Çalıştırılması zorunlu personelden meslek odası bulunan meslek mensubu, bağlı olduğu meslek odasından ilgili işletmede çalıştığına dair belge alacaktır. Meslek odası bulunmayan meslek mensupları için gıda işletmecisi ile yapacağı sözleşme aranacaktır. Kamu kurumlarında çalışanlarda bu belge yerine kurum amiri tarafından imzalı görevlendirme yazısı aranır.” düzenlemesi mevcut iken; söz konusu bendin 07/01/2014 tarih ve 28875 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılması Hakkında Yönetmeliğin 4. maddesi ile yürürlükten kaldırılması üzerine … Veteriner Hekimleri Odası tarafından açılan davada, Danıştay Onuncu Dairesi’nin 21/05/2019 tarih ve E:2014/3677, K:2019/4267 sayılı kararı ile, “6343 sayılı Kanun’un 17. maddesi kapsamında, veteriner hekimlerin ortak ihtiyaçlarını karşılamak, hak veya yararlarını korumak, meslek mensupları arasında mesleki etik, disiplin ve dayanışmayı korumak, veteriner hekimliğin kamu ve kişi yararına uygulanıp geliştirilmesini sağlamak amaçlarıyla kurulmuş birer kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Veteriner Hekim Odalarının, söz konusu görevlerini hizmet gereklerine uygun ve meslek mensuplarını bağlayıcı bir şekilde yerine getirebilmeleri için, mesleklerini serbest olarak icra edecek veteriner hekimlerin odaya kayıt olmaları zorunluluğu getirilmiş; kamu kurum ve kuruluşları ile kamu iktisadi teşebbüslerinde asli ve sürekli görevlerde çalışanların ise, mesleğe ilişkin kayıt ve denetimlerinin kurumları aracılığıyla sağlanabilmesi dolayısıyla, odaya üyelikleri isteğe bağlı bırakılmıştır.

Sözü edilen zorunlu üyelik kayıtlarının temini ve denetimi, odadan ihraç edilmiş olanların veya gerçek dışı belgelerle mesleği icra etmeye teşebbüs edenlerin tespiti, mesleki etik ve disiplin kurallarının işlerliğinin sağlanabilmesi; kısaca, Odanın kuruluş amacını gerçekleştirebilmesi ise; ancak Oda tarafından düzenlenecek “ilgilinin odaya kayıtlı olduğunu ve mesleğini icraya bir engeli bulunmadığını” gösteren belgenin, işe girişlerde ibrazı zorunlu belge olarak kabulü ile mümkün olabilecektir.

Gıda İşletmelerinin Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği 17/12/2011 tarihinden, dava konusu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği 07/01/2014 tarihine kadar, gıda işletmelerinde çalıştırılması zorunlu (serbest çalışacak) personelin, bağlı oldukları meslek odalarından alacakları belgeyi ibrazı etmeleri şartı aranmış iken; söz konusu şart, bürokratik işlemlerin azaltılması amacıyla yürürlükten kaldırılmış; böylelikle odaların yukarıda aktarılan hususları temin ve denetim olanağı elinden alınmıştır.

Her ne kadar dava konusu Yönetmelik maddesiyle, odaya kayıt zorunluluğu ortadan kaldırılmamakta ise de; oda üyeliğini gösteren belgenin aranmasından vazgeçilmek suretiyle, 6343 sayılı Kanun’un 17. maddesi gereği yapılması zorunlu olan oda üyeliği kaydının davalı Bakanlık ve davacı Oda tarafından denetimine engel olunmakta, oda faaliyetinin icrası zorlaştırılmakta ve işlevsizleştirilmektedir.” gerekçesi ile Yönetmelik maddesinin iptaline karar verilmiştir.

Dava konusu Tarifenin 18. maddesinin 1. fıkrasındaki düzenlenmenin 5996 sayılı Kanunun 22. maddesinin 7. fıkrası gereğince yapıldığı ve çalıştırılması zorunlu personelden meslek odası bulunan meslek mensubunun, bağlı olduğu meslek odasından ilgili işletmede çalıştığına dair belge alınacağına ilişkin düzenlemenin de hukuka aykırı olmadığına dair yargı kararı da göz önüne alındığında, Tarifenin 18. maddesinin 1. fıkrasında hukuka aykırılık görülmemiştir. Ayrıca, davacı tarafından, zorunlu personel çalıştırma yükümlülüğü bulunan işletmelerin özellikleri ile işletmelerde çalışacak meslek mensuplarını gösterir listeyi düzenleyen Tarifenin 18. maddesinin 2. fıkrası yönünden, açık ve somut bir hukuka aykırılık iddiasında bulunulmadığı görüldüğünden, iptali istenen madde düzenlemesinde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Dava konusu Tarifenin 18. maddesinin 3. fıkrası ile davacı hakkında tesis edilen işlemin incelenmesi:

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Mesleki Denetim ve Asgari Ücret Yönetmeliğinin 6. maddesinde, Yönetim Kurulunun, şube ve temsilciliklerin görüşlerini alarak, ziraat mühendislerinin tek başına tasarlamaya, uygulamaya, kabule ve imzaya yetkili ve sorumlu olduğu uzmanlık alanları için bir Asgari Ücret Tarifesi belirleyeceği kuralı yer almıştır.

Davalı idarenin, üyelerinin hak ve menfaatlerini korumak, üyeler arasında rekabet yaratılarak mühendislik hizmeti sunumunda niteliğin düşmesinin önüne geçilmesini sağlamak amacıyla üyelerinin sunduğu hizmetin karşılığı olan ücretin asgari sınırlarını tespit edebileceği hususunda kuşku bulunmamakta ise de, bir işverene bağlı olarak çalışan ziraat mühendislerinin işverenden alacakları asgari ücretlerinin belirlenmesi serbest meslek faaliyeti sunumu ile ilgili bir konuya ilişkin olmayıp, istihdam eden ve istihdam edilen arasındaki asgari ücret miktarının belirlenmesine ilişkin bulunmaktadır. Ayrıca, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ziraat Mühendisleri Odası Mesleki Denetim ve Asgari Ücret Yönetmeliğinin 6. maddesinin, kendi nam ve hesabına çalışan mühendislere ödenecek asgari ücretin oda tarafından belirleneceğini kurala bağladığı, işverenin yanında zorunlu istihdamı öngörülen mühendise verilecek asgari ücreti düzenlenmesi konusunda yetki veren düzenlemeye yer verilmediği anlaşıldığından, açıkça kanuni dayanağı olmayan dava konusu Tarifenin bu fıkrasının hukuka aykırı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Öte yandan, yukarıda bahsedilen Anayasanın çalışma ve sözleşme hürriyetini güvence altına alan 48. maddesi, Borçlar Kanunu’nun sözleşmenin şeklini serbest kılan 12. maddesi ile sözleşme özgürlüğünü düzenleyen 26. maddesinde, aksi öngörülmedikçe sözleşmelerin hiçbir şekle bağlı olmadığı ve tarafların bir sözleşmenin içeriğini kanunda öngörülen sınırlar içinde özgürce belirleyebilecekleri kuralı yer almaktadır. Diğer yandan, yapılan sözleşmede düzenlenen sosyal haklar ve çalışma şartlarının özel Kanun niteliğinde olan 4857 sayılı İş Kanununun ilgili hükümlerine aykırılık teşkil etmeyeceği açıktır. Bu bakımdan, işveren yanında çalışan mühendise ödenecek ücretin davalı oda tarafından belirlenmesinin yukarıda yer verilen Anayasa ve Yasa hükümlerine aykırılık taşıdığı görülmektedir.

KARAR SONUCU:

Açıklanan nedenlerle;

1. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Serbest Ziraat Mühendisliği Hizmetleri 2016 Yılı Asgari Ücret Tarifesinin 18. maddesinin 3. fıkrasının İPTALİNE,

2. Dava konusu Tarifenin 18. maddesinin 1. ve 2. fıkraları ile davacının 03/06/2016 tarihli başvurusunun reddine ilişkin 20/06/2016 tarihli Ziraat Mühendisleri Odası işlemi yönünden DAVANIN REDDİNE,

3. Dava kısmen iptal, kısmen ret şeklinde sonuçlandığından aşağıda dökümü yapılan yargılama giderlerinin yarısı olan … TL’nin davacı üzerine bırakılmasına, diğer yarısı olan … TL’nin ve Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL avukatlık ücretinin davalı idareden alınarak davacılara verilmesine,

4. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacıya iadesine,

5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 07/10/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.