8. Daire 2009/825 E. , 2009/2795 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2009/825
Karar No: 2009/2795
Temyiz İsteminde Bulunan : …
Vekili : …
Karşı Taraf : …
Vekili : …
İstemin Özeti : 15.10.2007 tarihinden itibaren … Üniversitesi Hastanesi Radyoloji Bölümünde radyoloji teknikeri olarak 657 sayılı Yasanın 4/b maddesi uyarınca istihdam edilen davacı tarafından, döner sermaye ek ödemesi yapılması istemiyle yapılan 28.01.2008 günlü başvurunun reddine ilişkin 31.01.2008 gün ve … sayılı … Üniversitesi Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü işleminin iptali ve 15.10.2007 tarihinden itibaren tarafına ödenmeyen döner sermaye ek ödemelerinin yasal faiziyle birlikte tazmini istemiyle açılan davada; olayda, 15.10.2007 tarihinde göreve başlayan davacının, her ayın 15. günü maaşını alırken tarafına döner sermaye ek ödemesi yapılmadığını öğrendiği, idarece bu şekilde süre gelen uygulama yapılmasına rağmen, 28.01.2008 tarihine kadar ek ödeme yapılmamasına ilişkin kısmına karşı davacı tarafından dava açılmadığı gibi idari başvuru yoluna da gidilmediği anlaşılmakta olup, uyuşmazlığın bu kısmının süre aşımı nedeniyle esasını inceleme olanağı bulunmadığı, davanın, idareye başvuru tarihi olan 28.01.2008 -17.03.2008 tarihleri arasında davacıya döner sermaye ek ödemesi yapılıp yapılmayacağına ilişkin kısmına gelince, davacının döner sermayenin bağlı olduğu birimde görev yaptığı ve döner sermaye gelirinin oluşumunda fiilen katkısı bulunduğu açık olup, döner sermaye ek ödemesinden yararlandırılması gerekirken, bu konudaki talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle davanın, idareye başvuru tarihi olan 28.01.2008 tarihine kadar olan kısmının süre yönünden reddine, dava konusu işlemin 28.01.2008 tarihinden sonraki kısmı yönünden iptaline, tazminat isteminin kısmen kabulü ile 28.01.2008 tarihinden itibaren yoksun kaldığı döner sermaye ek ödeme tutarlarının idareye başvuru tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine karar veren … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının, 657 sayılı Yasanın 4/B maddesi uyarınca istihdam edilen personele döner sermaye ek ödemesi yapılmasının mümkün olmadığı, bu nedenle İdare Mahkemesince verilen kararın iptale ve tazminat isteminin kısmen kabulüne yönelik kısmının bozulması gerektiği öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … Düşüncesi : Davacının 657 sayılı Yasaya tabi personel olarak nitelendirilmesi mümkün olmadığından ve 2547 sayılı Yasanın 38. maddesinin 4. fıkrasının dava konusu işlem tarihi itibariyle yürürlükte bulunan halinde döner sermaye ek ödenmesinin 657 sayılı Yasaya tabi personele yapılabileceği kurala bağlanmış olduğundan, davacıya döner sermaye ek ödemesi yapılması mümkün olmayıp, aksi yönde değerlendirmeyle verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmadığı gerekçesiyle kararın bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık;15.10.2007 tarihinden itibaren … Üniversitesi Hastanesi Radyoloji Bölümünde radyoloji teknikeri olarak 657 sayılı Yasanın 4/b maddesi uyarınca istihdam edilen davacı tarafından, döner sermaye ek ödemesi yapılması istemiyle yapılan 28.01.2008 günlü başvurunun reddine ilişkin 31.01.2008 gün ve … sayılı … Üniversitesi Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü işleminin iptali ve 15.10.2007 tarihinden itibaren tarafına ödenmeyen döner sermaye ek ödemelerinin yasal faiziyle birlikte tazmini isteminden kaynaklanmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Yasasının “Kapsam ” başlıklı 1. maddesinde, “Bu Kanun, Genel ve Katma Bütçeli Kurumları, İl Özel İdareleri, Belediyeler, İl Özel İdareleri ve Belediyelerin kurdukları birlikler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlarda, kanunlarla kurulan fonlarda, kefalet sandıklarında veya Beden Terbiyesi Bölge Müdürlüklerinde çalışan memurlar hakkında uygulanır.
Sözleşmeli ve geçici personel hakkında bu Kanunda belirtilen özel hükümler uygulanır.” kuralına yer verilmiştir.
Aynı Yasanın 4. maddesinin (B) bendinde “Sözleşmeli Personel”in tanımı şu şekilde yapılmıştır:”Kalkınma planı, yıllık program ve iş programlarında yer alan önemli projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, işletilmesi ve işlerliği için şart olan, zaruri ve istisnai hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici işlerde, kurumun teklifi üzerine Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığının görüşleri alınarak Bakanlar Kurulunca geçici olarak sözleşme ile çalıştırılmasına karar verilen ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileridir.”
Dava konusu işlem tarihi itibariyle yürürlükteki haliyle 2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının “Döner Sermaye” başlıklı 58. maddesinin 4. fıkrasında,” Her eğitim-öğretim, araştırma veya bölümü ile ilgili öğretim elamanlarının katkısıyla toplanan döner sermaye gayrisafi hasılatının en az % 35’i o kuruluş veya birimin araç, gereç, araştırma ve diğer ihtiyaçlara ayrılır. Kalan kısmı ise üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği oranlar çerçevesinde bağlı bulunduğu üniversitenin bilimsel araştırma projeleri ile döner sermaye gelirlerinin elde edildiği fakülte, enstitü, yüksekokul, konservatuvar ile uygulama ve araştırma merkezlerinde görevli öğretim elemanları ve aynı birimlerde görevli Devlet Memurları Kanununa tabi personel (döner sermaye işletme müdürlüğü ve “döner sermaye saymanlık personeli dahil ) arasında katkıları da dikkate alınmak suretiyle paylaştırılır…” düzenlemesi yer almaktadır.
Dosyanın incelenmesinden; davacının 15.10.2007 tarihinden itibaren … Üniversitesi Hastanesinde 657 sayılı Yasanın 4/B maddesi uyarınca sözleşmeli personel olarak istihdam edildiği, kendisine döner sermaye ek ödemesi yapılması istemiyle 28.01.2008 günlü dilekçeyle davalı idareye başvurduğu, bu başvurunun davalı idarece, sözleşmeli personele sözleşmede belirlenen ücretin dışında herhangi bir ad altında başkaca bir ödeme yapılmayacağından bahisle dava konusu işlemle reddedilmesi üzerine, işlemin iptali istemiyle bu davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda anılan 2547 sayılı Yasa hükmü uyarınca, döner sermaye gelirleri, gelirin oluşumunda fiilen katkısı bulunan öğretim elemanı veya 657 sayılı Yasaya tabi personel arasında belli oranlar dahilinde paylaştırılacaktır.
657 sayılı Yasanın 1. maddesinin 2. fıkrasıyla da, sözleşmeli personele 657 sayılı Yasada belirtilen özel hükümlerin uygulanacağı kurala bağlanmış olup, bu personelin ancak yasada belirtilen özel hükümlere tabi olduğu, bunun dışındaki hallerde bu yasaya tabi olmadığı açıktır.
Bu durumda, davacının 657 sayılı Yasaya tabi personel olarak nitelendirilmesi mümkün olmadığından ve 2547 sayılı Yasanın 58. maddesinin 4. fıkrasının dava konusu işlem tarihi itibariyle yürürlükte bulunan halinde, döner sermaye ek ödemesinin 657 sayılı Yasaya tabi personele yapılabileceği kurala bağlanmış olduğundan, davacıya döner sermaye ek ödemesi yapılması mümkün olmayıp, aksi yönde değerlendirmeyle verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine 28.04.2009 gününde oybirliği ile karar verildi .