Danıştay Kararı 8. Daire 2008/6852 E. 2010/1146 K. 08.03.2010 T.

8. Daire         2008/6852 E.  ,  2010/1146 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 2008/6852
Karar No: 2010/1146
Davacı : 1- …
2- …
Davalılar : 1-Başbakanlık
2- Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı – Bilkent/ANKARA
Vekili : …
3- Milli Eğitim Bakanlığı
Davanın Özeti : 15.05.2008 gün ve 26877 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren yeni hukuk fakültelerinin kurulmasına ilişkin 06.05.2008 gün ve 2008/13659, 2008/13660, 2008/13662, 200/13663, 2008/13664, 2008/13665, 2008/13666 sayılı Bakanlar Kurulu kararlarının iptali istemidir.
Başbakanlığın Savunmasının Özeti : Usul yönünden, davanın ehliyet ve süre aşımı nedeniyle reddine, esas yönden, kamu yararı ve hizmet gereği tesis edilen işlemin hukuka uygun olduğu, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının Savunmasının Özeti: Dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Milli Eğitim Bakanlığının Savunmasının Özeti: Yükseköğretimin yurt çapında yaygınlaştırılması amacına yönelik tesis edilen işlemin hukuka uygun olduğu, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … Düşüncesi : Yeni Hukuk Fakülteleri kurulmasına ilişkin 6.5.2008 gün ve 2008/13659, 2008/13660, 2008/13662, 200/13663, 2008/13664, 2008/13665, 2008/13666 sayılı Bakanlar Kurulu kararlarının iptali istemiyle açılan davada, üniversitelerin ülke genelinde dengeli biçimde yayılması ve yükseköğretimin eşit şekilde yaygınlaştırılması amacıyla Milli Eğitim politikalarının ve kalkınma plan ilke ve hedeflerinin gözetilmesi yoluyla, fakülte kurulmak istenen yerin nüfus yoğunluğunun ve yerleşim yerlerinin konumuna uygun olarak, öğretim elemanı ve fiziki şartları elverişli ve yeterli olan üniversitede öğretim görme taleplerini karşılamaya ve ülke düzeyindeki okullaşma oranını artırmaya yönelik Bakanlar Kurulu kararlarında hukuka aykırılık olmadığı gerekçesiyle davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … Düşüncesi : Dava, yeni hukuk fakülteleri kurulmasına ilişkin 6.5.2008 günlü, 2008/13659 – 2008/13660 – 2008/13662 – 2008/13663 – 2008/13664 – 2008/13665 – 2008/13666 sayılı Bakanlar Kurulu kararlarının iptali istemiyle açılmıştır.
2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun Ek-30. maddesinde, Bakanlar Kurulunun, Yükseköğretim Kurulu ve Milli Eğitim Bakanlığının önerisi ile üniversitelere bağlı olarak fakülte, enstitü ve yüksekokul kurmaya; bu birimlerle ilgili olarak birleştirmeye, kapatmaya, bağlantı ve isim değişikliği yapmaya yetkili olduğu kuralı yer almaktadır.
Üniversite eğitimi bireye sadece meslek kazandırmayı değil, aynı zamanda ülkenin gelişmesinde topluma önderlik edecek bilgili ve bilinçli kişiler yetiştirilmesini hedeflemektedir. İşsizlik ihtimali düşünülerek fakülte açılmasına engel olunması doğru bir yaklaşım değildir. Zira, bilgi çağında, bilgi ve teknolojiden yararlanarak üretim yapılabilmesi, dünyada mevcut bilgi ve verilere erişilebilmesi, eğitim alanlarının çoğaltılması ile olanaklı hale gelmektedir. Fakülte mezunlarına istihdam olanağının sağlanamıyor olması eğitime ihtiyaç olmadığı sonucunu doğurmaz.
Diğer taraftan, üniversitelerde eğitim kalitesinin kontrolü ve bu kalitenin yükseltilmesi için gerekli çalışmaların yapılması ilgili idarelerin görevidir. Yeni fakülte kurulmasının bu kaliteyi düşüreceği varsayımına dayanılarak yargı kararı verilmesi de mümkün değildir.
Belirtilen bu durum karşısında, yükseköğretimin yasalarla tanımlanan amaçları ve ilkeleri dikkate alındığında ve yetişkin nüfusun eğitim düzeyinin arttırılmasının topluma ve ulusun geleceğine yapacağı katkılar gözönünde bulundurulduğunda, yetkili makamlarca yapılan incelemeler sonucunda altyapının yeterli olduğu sonucuna varılarak ve Yasalar ile belirlenen prosedüre uygun biçimde tesis edilen dava konusu işlemlerde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmüştür.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, Yeni Hukuk Fakülteleri kurulmasına ilişkin 6.5.2008 gün ve 2008/13659, 2008/13660, 2008/13662, 200/13663, 2008/13664, 2008/13665, 2008/13666 sayılı Bakanlar Kurulu kararlarının iptali istemine ilişkindir.
3797 sayılı Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 19/d maddesinde Yükseköğretim Kanunu ile Milli Eğitim Bakanlığına verilmiş olan görev ve sorumlulukları yerine getirmek Milli Eğitim Bakanlığının görevleri arasında sayılmıştır. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7/d-1 maddesinde, Devlet Kalkınma Planlarının ilke ve hedefleri doğrultusunda ve yüksek öğretim planlaması çerçevesi içinde yeni Üniversite Kurulmasına ve gerektiğinde birleştirilmesine ilişkin önerilerini ve görüşlerini Milli Eğitim Bakanlığına sunmak, Yükseköğretim Kurulunun Görevleri arasında sayılmış, 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun Ek:30. maddesinde ise, Bakanlar Kurulunun, Yüksek Öğretim Kurulu ve Milli Eğitim Bakanlığının önerisi ile Üniversitelere bağlı olarak fakülte, enstitü ve yüksekokul kurmaya; bu birimlerle ilgili olarak birleştirmeye, kapatmaya, bağlantı ve isim değişikliği yapmaya yetkili olduğu kuralı yer almıştır.
Dosyanın incelenmesinden, … Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, … Üniversitesi, … Üniversitesi, … Üniversitesi, … Üniversitesi, … Üniversitesi ve … Üniversitesi Rektörlüklerine bağlı olarak Hukuk Fakültesi kurulmasına ilişkin tekliflerin Yükseköğretim Kuruluna sunulduğu, Yükseköğretim Kurulunca anılan tekliflerin uygun olduğuna karar verilerek, durumun Milli Eğitim Bakanlığına sunulduğu, Milli Eğitim Bakanlığının olumlu görüşünü takiben, davaya konu Bakanlar Kurulu kararlarıyla da adı geçen Üniversitelerin bünyesinde hukuk fakültesi kurulmasına karar verildiği anlaşılmıştır.
Her ne kadar, 2547 sayılı Yasanın 5/f maddesinde, üniversiteler ile yüksek teknoloji enstitüleri ve bunların içindeki fakülte, enstitü ve yüksekokulların kalkınma plan ve programlarının ilke ve hedefleri doğrultusunda ve yüksek öğretim planlaması çerçevesinde yükseköğretim kurulunun görüşü ve önerisi üzerine kanunla kurulacağı hüküm altına alınmış ise de, sonradan çıkarılan ve 2547 sayılı Yasaya göre özel bir Kanun niteliği taşıyan 2809 sayılı Kanunun Ek 30. maddesi hükmü uyarınca Bakanlar Kurulu kararı ile de fakülte kurulabileceği açıktır.
Yukarıda sözü edilen mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden, Üniversitelerin ülke geneline dengeli biçimde yayılması ve yüksek öğretimin eşit şekilde yaygınlaştırılması amacıyla Milli Eğitim politikalarının ve kalkınma plan ilke ve hedeflerinin gözetilmesi yoluyla, fakülte kurulmak istenilen yerin nüfus yoğunluğunun ve yerleşim yerlerinin konumuna uygun olarak, öğretim elamanı ve fiziki imkanları elverişli ve yeterli olan, Üniversite bünyesinde yeni birimler kurma ilkelerinin gözetilerek işlem tesis edildiği görülmektedir.
Bu durumda, Üniversitede öğrenim görme taleplerini karşılamaya ve ülke düzeyindeki okullaşma oranını arttırmaya yönelik dava konusu Bakanlar Kurulu kararlarında hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına kararın verildiği tarihte yürürlükte olan Avukatlık Asgari Ücreti Tarifesi uyarınca …-TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelerden Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına verilmesine artan posta ücretinin istemi halinde davacıya iadesine 8.3.2010 gününde oybirliği ile karar verildi .