Danıştay Kararı 8. Daire 2008/4120 E. 2011/955 K. 16.02.2011 T.

8. Daire         2008/4120 E.  ,  2011/955 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 2008/4120
Karar No: 2011/955
Temyiz İsteminde Bulunan: …
Vekili : …
Karşı Taraf : … Rektörlüğü – ANKARA
Vekili : …
İstemin Özeti : … Yüksekokulunda … olarak görev yapan davacının … lik görevine son verilerek öğretim görevlisi olarak atanmasına ilişkin … Üniversitesi Rektörlüğü’nün 07.08.2006 tarih ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılan davada; davacının … lik kadrosunda görev süresinin uzatılmamasına gerekçe olarak davalı idarece, Üniversitesi Senatosunun 07.04.2004 tarih ve 2004/200 sayılı kararı ile yürürlüğe giren … Atama Kriterlerinin 2. maddesinde öngörülen yabancı dil koşulunu ve 6. maddesinde öngörülen SCI, SSCI veya Expanded Indet veya AHCI kapsamındaki dergilerde yayımlanmış bir makale koşulunu davacının yerine getirememesinin gösterildiği, … kadrosuna ilk defa yapılan atamada dikkate alınan sözkonusu kriterlerin yükseköğretim kurumlarının öğretim üyesi standardının yükseltilmesi amacına yönelik olduğu, bu kriterlerden yabancı dil koşulunun akademik personelin yabancı dilde yayınları takip edebilmesi, bilimsel gelişmeye katkıda bulunabilmesi ve bunun öğretim faaliyetlerine de yansıtılabilmesi açısından kamu yararı ve hizmetin gereklerine uygun olarak getirildiği, 12 yıl … kadrosunda görev yapan davacının sözkonusu kriterleri yürürlüğe girdikleri tarihten itibaren iki yılı aşkın bir süre geçmesine karşın sağlayamadığı, … lik kadrosuna atandıktan sonraki bilimsel performansı ve … Atanma Kriterlerine uygunluğu yönünden yapılan değerlendirme sonunda tesis olunun dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davayı reddeden …. İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının; davacının üniversite senatosunca belirlenen kriterleri bu kadroya ilk kez atanıyormuşcasına taşımasının gerekmediği, 4584 sayılı Yasa ile 12 yıla kadar atanma koşulunun kaldırıldığı, senato kararı ile yasa ve yönetmelikte öngörülmemiş kriterlerin getirilmeyeceği öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … Düşüncesi : İstemin kabulü gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık,… Üniversitesi … Yüksekokulunda … olarak görev yapan davacının … görevine son verilerek öğretim görevlisi olarak atanmasına ilişkin … Üniversitesi Rektörlüğü’nün 07.08.2006 tarih ve 03/652 sayılı işleminin iptali isteminden doğmuştur.
İdare Mahkemesince; 12 yıl … kadrosunda görev yapan davacının Üniversite Senato’sunun 07.04.2004 tarih ve 2004/200 sayılı kararı ile yürürlüğe giren Yardımcı Doçentliğe Atama Kriterleri yürürlüğe girdikten itibaren iki yılı aşkın bir süre geçmesine karşın sağlayamadığı, … lik kadrosuna atandıktan sonraki bilimsel performansı ve … atanma kriterlerine uygunluğu yönünden yapılan değerlendirme sonunda tesis olunun dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Uyuşmazlığın özünü, 2547 sayılı Yasanın 23. maddesinin 2. fıkrasında belirtilen atama süresi sona eren … lerin yeniden aynı kadroya atanmalarında … ilk atamada gereken koşulların aranıp aranmayacağı oluşturmaktadır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun “… Atama” başlıklı 23. maddesinin (a) bendinde; ” Bir üniversite biriminde açık bulunan yardımcı doçentlik, isteklilerin başvurması için rektörlükçe ilan edilir. Fakültelerde ve Fakültelere bağlı kuruluşlarda dekan, rektörlüğe bağlı enstitü ve yüksekokullarda müdürler; biri o birimin yöneticisi, biri de o üniversite dışından olmak üzere üç profesör veya doçent tespit ederek bunlardan adayların her biri hakkında yazılı mütalaa isterler. Dekan veya ilgili müdür kendi yönetim kurullarının görüşünü de aldıktan sonra önerilerini rektöre sunar. Atama, rektör tarafında yapılır.
… ler bir üniversitede her seferinde ikişer veya üçer yıllık süreler için en çok 12 yıla kadar atanabilirler. Her atama süresi sonunda görev kendiliğinden sona erer.” düzenlemesi ile aynı maddenin (b) bendinde; ” … atanmada aranacak şartlar:
(1) Doktora veya tıpta uzmanlık unvanını veya Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulunca tespit edilecek belli sanat dallarının birinde yeterlik kazanmış olmak,
(2) Fakülte, enstitü veya yüksekokul yönetim kurullarınca, biri o dilin öğretim üyesi olmak üzere seçilecek üç kişilik bir jüri tarafından; sınava girenin kendi bilim alanında Türkçeden yabancı dile, yabancı dilden Türkçe’ye 150-200 kelimelik bir çeviriyi kapsayan yabancı dil sınavını başarmak” düzenlemesine yer verilmiştir.
28.6.2000 gün ve 24093 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 4584 sayılı Yükseköğretim Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi ile Bu Kanuna Geçici Maddeler Eklenmesine Dair Kanunun 2. maddesi ile 2547 sayılı Kanuna eklenen Geçici Madde 47 ile, … lik kadrosunda görev yapan öğretim elemanlarının çalışma sürelerindeki sınırlama kaldırılmış; maddenin son fıkrasında da bu hallerden yararlanmak isteyenlerin Yasanın yürürlük tarihinden itibaren iki ay içinde başvurmaları şartı öngörülmüştür.
Dosyanın incelenmesinden; davacının … Üniversitesi … Yüksekokuluna … olarak ilk kez 28.10.1994 tarihinde atandığı, iki yıllık zaman dilimleriyle görev süresinin uzatıldığı, Yüksekokul Yünetim Kurulu’nun 17.07.2006 gün ve … sayılı kararıyla davacının hizmetine ihtiyaç duyulduğu ve dersleri verebilecek başka bir öğretim elemanı bulunmadığı belirtilerek görev süresinin yeniden uzatılmasının Rektörlü’ğe teklif edildiği, Rektörlük Makamının 07.08.2006 tarih ve … sayılı kararıyla teklifin uygun bulunmadığı ve davacının 14.09.2006 tarihli onay ile öğretim görevlisi kadrosuna atanması üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
2547 sayılı Yasanın 23. maddesinin (b) bendinde; yardımcı doçentliğe atanmada aranılacak şartlar sayılmış olup, Üniversitelerce bu maddede sayılanlar dışında koşul getirilebileceği, bu yönde atama kriterleri belirleyebileceği tartışmasızdır.. Ancak, söz konusu kriterlerin … atamalarında adaylar arasından en iyi olanı seçmek için konulacağı ve ilk atamada geçerli olacağı da tabiidir.
Davacı, … ilk kez atanan kişi olmayıp, 21.12.1994 tarihinde ilk ataması yapılıp on iki yıl çalışmış olan ve Yüksekokul Yönetim Kurulu tarafından hizmetine ihtiyaç duyulduğu yönünde görüş bildirilen bir öğretim elamanıdır.
Bu durumda, davacının ilk atamada aranılan koşulları taşıyıp taşımadığının değil, davacının görevinde başarılı olup olmadığının araştırılması, başarısız ise başarısızlığının tespit edilerek buna göre işlem tesis edilmesi gerekirken, davacının … Üniversitesi Akademik Yükseltme ve Atama İlkelerinde belirlenen koşulları taşımadığından bahisle tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddi yolunda verilen kararda yasal isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine 16.02.2011 gününde oybirliği ile karar verildi.