Danıştay Kararı 8. Daire 2008/2747 E. 2010/5096 K. 08.10.2010 T.

8. Daire         2008/2747 E.  ,  2010/5096 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 2008/2747
Karar No: 2010/5096

Temyiz İsteminde Bulunan : …
Vekili : …
Karşı Taraf : …
Davalı İdare Yanında Müdahil: …
İstemin Özeti : … Üniversitesi Tıp Fakültesi, Nöroloji Anabilim Dalında … olan davacı tarafından, ilgili Anabilim Dalı Başkanlığına …’ın atanmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan davada; 9 öğretim üyesi bulunan Nöroloji Anabilim Dalı Başkanlığı … için yapılacak toplantının öğretim üyelerine bildirildiği, Akademik Teşkilat Yönetmeliğinin ilgili maddesi uyarınca toplantı yeter sayısını teşkil eden 5 öğretim üyesinin katılımı ve oybirliğiyle Anabilim Dalı Başkanlığı’na … atanmasına karar verildiği anlaşıldığından bahisle dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davayı reddeden …. İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının, mevzuat gereği toplantı yeter sayısının 5 değil, 6 olduğu bu nedenle usule uygun bir işlem tesis edilmediği öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : Davalı idare ve davalı idare yanında müdahil olarak yer alan … tarafından savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi … Düşüncesi : İstemin kabulü gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık, … Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Nöroloji Anabilim Dalı Başkanlığına …’nın atanmasına ilişkin işlemin iptali isteminden kaynaklanmıştır.
Üniversitelerde Akademik Teşkilat Yönetmeliğinin “Yöneticilerle İlgili Ortak Hükümler” başlıklı 18. maddesinin 5. fıkrasında; “Anabilim veya anasanat dalı, bilim veya sanat dalı başkanlıkları boşaldığında, yüksekokul müdürü, konservatvuar müdürü veya dekan, anabilim veya anasanat bilim veya sanat dalında görevli öğretim üyelerini ve öğretim görevlilerini boşalmış olan dal başkanını seçmek üzere bir hafta içinde toplantıya çağırır. Seçimler üye tam sayısının yarıdan bir fazlasının katılması ile gizli oyla yapılır. Başkan katılan üye sayısının salt çoğunluğu ile seçilir. Anabilim veya anasanat, bilim veya sanat dalı başkanlarının seçiminde üçüncü tur sonunda salt çoğunluğun sağlanmaması halinde dördüncü turda da en çok oy alan aday seçilmiş olur.” düzenlenmesine yer verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, … Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Nöroloji Anabilim Dalı Başkanlığı için yapılacak toplantının gün ve saatinin 17.10.2006 gün ve 7383 sayılı işlem ile … üyelerine bildirildiği, söz konusu Anabilim Dalında 9 öğretim üyesinin bulunduğu, toplantıya 5 öğretim üyesinin katıldığı ve yapılan oylama sonucu … oybirliğiyle seçildiği, bunun üzerine, toplantıya katılmamış olan öğretim üyesi davacı tarafından söz konusu işlemin iptali istemiyle … İdare Mahkemesinde açılan davada; 5 öğretim üyesinin katılımı ile toplantı yeter sayısının ve oybirliği ile de karar yeter sayısının sağlandığı belirtilerek dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Uyuşmazlığın çözümü için, 9 öğretim üyesi bulunan … seçiminde yukarıda anılan Yönetmelik maddesi uyarınca, toplantı yeter sayısının sağlanıp sağlanmadığı hususunun incelenmesi, Yönetmelik maddesinde toplantı yeter sayısı olarak kullanılan “üye tam sayısının yarıdan bir fazlası” ibaresinin ne anlamda kullanıldığının da ortaya konulması gerekmektedir.
Salt çoğunluk, çift sayılarda yarıdan bir fazlaya tekabül etmekte iken; tek sayılarda, sayının yarısı alınarak elde edilen küsuratlı sayısının bir üst sayısına yuvarlatılmasıyla elde edilir. Ancak; Yönetmeliğin 18. maddesinde toplantı yeter sayısı için kullanılan bu ibare, “üye tam sayısının yarısından az olmayanı” anlamına gelen salt çoğunluktan farklı bir kavram olup; hem tek hem de çift sayılar açısından, sayının yarısına bir eklenmesi anlamına gelmektedir. Şöyle ki; bu ibare çift sayılarda sayının yarıdan bir fazlasına tekabül etmekte iken; tek sayılarda, sayının yarısı alınarak elde edilen küsuratlı sayıya bir eklendikten sonra bu sayının yuvarlatılarak bir üst sayıya tamamlanması suretiyle bulunur.
Bu durumda, 9 öğretim üyesi bulunan … seçimi için üye tam sayısının yarıdan bir fazlası ile toplanması gerektiği ve üye tam sayısının tek sayı olduğu hususu dikkate alındığında toplantı yeter sayısının 6 olarak kabul edilmesi gerektiği, müdahilin seçilerek atanması sonucunu doğuran toplantının usulüne uygun yapılmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır. Bu nedenle; aksi yöndeki mahkeme kararında hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Ayrıca, davacının toplantı yapılmasını engelleme niteliğinde bir çabasını ortaya koyan somut bir bilgi ve belgeye de rastlanılmamıştır.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine 08.10.2010 gününde oybirliğiyle karar verildi.