Danıştay Kararı 8. Daire 2008/10646 E. 2012/2058 K. 07.05.2012 T.

8. Daire         2008/10646 E.  ,  2012/2058 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2008/10646
Karar No : 2012/2058

Temyiz İsteminde Bulunan :
Vekilleri :
Karşı Taraf :
Vekili :
İstemin Özeti : … Üniversitesi … Fakültesi … olan davacı tarafından; 2006 yılı sicil raporunun iptali istemiyle açılan davada; sicil raporunun 1. ve 2. bölümlerinin orta olarak değerlendirilmesine esas olacak herhangi bir hukuki ve fiili sebep ortaya konulamadığı gibi davacı ile 1. sicil amiri olan rektör arasında meydana gelen ve yazılı basına ve adli yargı mercilerine intikal eden kişisel bir takım sürtüşmelerin olduğu anlaşıldığından, objektif ilke ve esaslardan uzaklaşılarak düzenlendiği sonucuna varılarak hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal eden … İdare Mahkemesinin …. gün ve E:…, K:… sayılı kararının, sonucu itibariyle olumlu olan sicilin idari davaya konu olamayacağı öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi … Düşüncesi : İstemin kabulü ile Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık, … Üniversitesi … Fakültesi … olan davacının 2006 yılı sicil raporunun iptali isteminden doğmuştur.
2547 sayılı Yasanın 63. maddesinde, Yükseköğretim kurumu ve kuruluşları ile üst kuruluşlarda görev alan öğretim elemanlarının sicillerinin genel hükümlere ve Yükseköğretim Kurulu tarafından hazırlanacak yönetmelik esaslarına göre tutulacağı; her türlü atama, yükselme, akademik unvanların kazanılması ve diğer özlük işlemlerinde bu sicillerin esas alınacağı; Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumları Sicil Yönetmeliğinin 8. maddesinde de, raporların açık ve seçik olarak doldurulacağı; birinci ve ikinci sicil amirlerinin kanaatleri arasında uyuşmazlık olduğu takdirde üçüncü derece sicil amirinin görüşüne itibar olunacağı öngörülmüştür.
Öğretim elemanlarının sicil raporları; 1. bölümünde; Yükseköğretim Yasasının 4 ve 5. maddelerinde belirtilen amaç ve ilkeleri gerçekleştirmedeki tutum ve uyumlarını; 2. bölümünde; genel olarak görev yaptıkları akademik ortamdaki öğretim ve eğitime olan ilgileri ile araştırmaya yönelik bilimsel düzeylerini, çalışmalarını ve görevle uyumlarını; 3.bölümünde ise sicil amirinin nihai kanaatlerini yansıtan değerlendirme belgeleridir.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 2. maddesiyle tanımlanan iptal davasına, idarenin tek taraflı beyanıyla kişilerin hukuksal durumlarında değişiklik meydana getiren etkili ve yürütülmesi zorunlu işlemin konu edilebileceği tartışmasızdır.
Anılan Yasa kuralı uyarınca idari davaya konu edilebilecek kesin ve yürütülmesi zorunlu işlemler, idarelerin kamu gücüne dayanarak tek yanlı irade beyanıyla tesis ettikleri hukuk düzeninde değişiklik yapan, ilgililerin hukukunu etkileyen işlemlerdir.
Nitekim 2577 sayılı Yasanın 14. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde, dava dilekçelerinin idari davaya konu olacak kesin ve yürütülmesi gereken bir işlem olup olmadığı yönünden incelemeye tabi tutulacağı belirtilmiş olup, işlemin belirtilen niteliklerde olmaması halinde ise, davanın reddine karar verileceği, aynı Yasanın 15. maddesinin 1. fıkrasının (b) bendi hükmü gereğidir.
Dava dosyasının incelenmesinden; … Üniversitesi Mimarlık Fakültesi … olan davacının 2006 yılı sicil raporunun Yükseköğretim Yasasının 4 ve 5. maddelerinde belirtilen amaç ve ilkeleri gerçekleştirmedeki tutumu ve uyumu bölümü ile öğretim araştırma ve uygulama yeteneği bölümünün sicil amirlerince “orta” olarak belirtildiği; sicil amirlerinin nihai kanaati bölümünün ise her iki sicil amirince “olumlu” olarak düzenlendiği ve bu sicil raporunun iptali istemiyle işbu davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Yükseköğretim Yasasının 4 ve 5. Maddesinde belirtilen amaç ve ilkeleri gerçekleştirmedeki tutum ve uyum ile akademik çalışma ve düzey; salt belge ve disipline uyumla ölçülecek bir nitelik olmayıp, bilimsel yaklaşım ve araştırma eğilimleri ile öğretime yönelik yetenekler akademik silsile içinde gözlenen ve saptanan bulgulardan oluşmaktadır.
Bu durumda; bir bütün olan ve sonucu itibariyle “olumlu” olması nedeniyle davacının hukuksal durumunda değişiklik yapmayan sicil raporunun dava konusu yapılmasına olanak bulunmadığından Mahkeme kararında hukuki isabet bulunmamıştır.
Açıklanan nedenlerle … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (on beş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 7.5.2012 gününde oybirliği ile karar verildi.