Danıştay Kararı 8. Daire 2007/5454 E. 2008/1784 K. 11.03.2008 T.

8. Daire         2007/5454 E.  ,  2008/1784 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 2007/5454
Karar No: 2008/1784
Temyiz İsteminde Bulunan : Sağlık Bakanlığı
Karşı Taraf : …
İstemin Özeti : Tıpta Uzmanlık Sınavında başarılı olan davacının,Uzmanlık eğitim hakkının askerlik süresince saklı tutulması isteminin reddine ilişkin Sağlık Bakanlığı Sağlık Eğitimi Genel Müdürlüğünün 3.2.2006 gün ve … sayılı işleminin iptali istemiyle açılan davada; davacının, 2005 Eylül dönemi katıldığı TUS sonucunda … Eğitim ve Araştırma Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Bölümüne yerleştirildiği, sınav sonucunun ilanından sonra tanınan 15 günlük başvuru süresi içinde 29.09.2005- 13.10.2005 tarihleri arasında atanma istemiyle başvurması gerekirken, 01.10.2005 tarihinden itibaren askerlik hizmetine başlayan davacının, bu süre geçtikten sonra 24.01.2006 tarihinde davalı idareye başvurarak, askerlik süresi sonuna kadar uzmanlık hakkının saklı tutulması isteminde bulunduğu, olayda, davacının Eylül 2005 döneminde yapılan sınav tarihi itibariyle askerlikle ilgili bir engeli bulunmamasına karşın, davalı idarece başvuru için belirlenen süre içinde Anasayasal bir hak ve görev olan ve kendi istek ve tercihine bağlı olmayan askerlik hizmetini yapması nedeniyle salt başvuru koşulunu yerine getiremediğinden bahisle sınav kazanarak elde ettiği hak ve statü kaybına uğramaması gerektiğinin kabulü gerekeceğinden, başvurusunun reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptal eden … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının; hukuka aykırı olduğu öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi ile Mahkeme kararının onanması gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘ın Düşüncesi : İstemin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘nun Düşüncesi : Dava, tıpta uzmanlık sınavında başarılı olan davacının, uzmanlık eğitim hakkının askerlik süresince saklı tutulması istemiyle yaptığı 25.1.2006 günlü başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmış, idare mahkemesince işlemin iptaline karar verilmiş, bu karar davalı idare tarafından temyiz edilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden, 1.9.1976 doğumlu davacının, 2005 yılı Eylül Dönemi Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı sonucunda uzmanlık eğitimi yapmaya hak kazandığı, tercih ettiği bir bölüme yerleştirildiği, ancak, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 17. maddesinde ve TUS 2005 Klavuzu 1.5/c maddesinde belirlenen 15 günlük süre içinde ve en geç 13.10.2005 gününe kadar atamasının yapılması için başvuruda bulunmadığı, bu arada 2005 yılı itibariyle 33 yaşını doldurmadığından 1111 sayılı Askerlik Kanunu hükümleri gereğince askerliğe sevkini tehir ettirmesi mümkün iken bu sevkini tehir ettirmediği ve askerlik hizmetini ifa etmek için atamasının yapılması istemiyle başvuruda bulunduğu, 1.10.2005 gününde askerlik hizmetine alındığı anlaşılmıştır.
Bu durumda, davacının Tüzük hükümleri ile belirlenen süre içinde atamasının yapılması için başvuruda bulunmadığı ve askerlik süresince uzmanlık eğitim hakkının saklı tutulması yolundaki isteminin de Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 23. maddesinde öngörülen uzmanlık eğitiminin kesintisiz olması koşuluna uymadığı anlaşıldığından, dava konusu işlemde mevzuata aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, idare mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık, davacının, Eylül 2005 döneminde yapılan tıpta uzmanlık sınavını kazanarak elde ettiği uzmanlık eğitimi hakkının, askerlik hizmet süresince saklı tutulması istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemden kaynaklanmıştır.
Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 13. maddesinde; ” Asistan; kurumlarındaki kadro unvanları ne olursa olsun, tıp ve dış hekimliği uzmanlık ana veya yan dallarından birinde uzman olarak yetiştirilmek amacıyla bu Tüzük ve özel mevzuat hükümleri çerçevesinde öğrenim ,eğitim araştırma ve uygulama yapmak üzere atanan tıp doktoru ve diş hekimidir.” kuralı ile 14. maddesinde; ” Asistanlık giriş sınavına (TUS,DUS) başvurabilmek için ; c) Askerlikle ilgili bulunmamak veya askerlik hizmetini yapmış ya da yedek sınıfa geçirilmiş yahut 1111 sayılı Askerlik Kanununun 86. ve 89. maddelerinde öngörülen durumlardan birine girmemiş ve askerliğini yapmamış olanlar bakımından uzmanlık eğitimi yapacakları dal için Tüzüğe ekli çizelgede öngörülen sürelerin sonuna kadar 34 yaşından gün almayacak durumda olmak,… Muvazzaf askerlik hizmetini yapmakta olanlardan, bu hizmetlerini asistanlık giriş sınav gününden itibaren üç ay içinde bitirebilecek … durumda bulunanlar, asistanlık giriş sınavına başvurabilirler…”kuralına yer verilmiş olup ” Asistanlık Giriş Sınavlarının Sonuçları ve Asistanlığa Başlama” başlığını taşıyan 17. maddesinde, “…Sınav sonuçları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından ilan edilir ve ilgililere bildirilir Sınavda başarılı olanlar, listelerin ilanı tarihinden itibaren on beş gün içerisinde atamalarının yapılması için ilgili kuruma başvururlar. Asistanlığa atama işlemi, kanuni bir engel bulunmadığı takdirde en geç altmış gün içinde ilgililere tebliğ edilir. İşlemin kendilerine tebliği tarihinden itibaren tabi olacakları personel kanununda öngörülen süreler içerisinde, mevzuatlarında belirtilen sebepler olmaksızın, göreve başlamayanların atamaları iptal edilir….Sınavında başarılı oldukları halde herhangi bir nedenle asistanlığa başlamayanlardan boş kalan kontenjanlara, ÖSYM tarafından yeniden yerleştirme yapılır…” ve ” Asistanlıkta devamlılık kurum ve dal değiştirme” başlıklı 23. maddesinde ise; ” Uzmanlık eğitiminin kesintisiz olması şarttır. ilgili mevzuat ve Tüzük’de belirtilen hükümler dışında, kendi ihmali sebebiyle sevk tehiri yaptırmadığı için muvazzaf askerliğe başlamak da dahil, herhangi bir sebeple veya kendi isteği ile uzmanlık eğitimi sona erenler ya da eğitime ara verenler, uzmanlık eğitimine tekrar başlayamazlar…”düzenlemesine yer verilmiştir.
İdare Mahkemesi tarafından, davacının TUS’da başarılı olmak suretiyle elde ettiği uzmanlık eğitimi hakkının; askerlik hak ve ödevinin önemi ve özelliği gereğince askerlik süresi sonuna kadar saklı tutulması istemiyle yaptığı başvurusunun değerlendirilmesi gerekirken, aksi yönde tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmişse de ,asistanlık eğitiminin başlaması ve sona ermesi yönünde; özellikle askerlik hizmeti bakımından ayrıntılı düzenlemeler getiren Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 14, 17 ve 23. maddeleri uyarınca davacının kayıt ve atanma koşullarını taşıyıp taşımadığının değerlendirilmesi gerekmektedir.
Dosyanın incelenmesinden, … Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesinden 15.03.2005 tarihi itibariyle mezun olan davacının, 10-11 Eylül 2005 tarihlerinde yapılan tıpta uzmanlık sınavında başarılı olduğu açık olmakla birlikte 24 Ocak 2005 günlü sevk emri gereğince 30 Eylül 2005 tarihinde sevke tabi tutularak, 01.10.2005 tarihinde askeri birliğe katıldığı, sınav sonuçlarının ilanından sonra sınavı kazananların başvurularının,Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 17. maddesi uyarınca ilan tarihini takip eden onbeş günlük süre içinde; 29.09.2005 -13.10.2005 tarihleri arasında kabul edilebileceği yolundaki 28.09.2005 günlü makam olurlarına karşın, davacının, uzmanlık eğitimi hakkının askerlik süresinin sonu olan Eylül 2006 dönemine kadar saklı tutulması istemiyle 25.01.2006 tarihinde davalı idareye başvurduğu anlaşılmıştır.
Yukarıda sözü edilen Tüzük hükümlerine paralel olarak, Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı (Eylül dönemi) Kılavuzunun 1.5 c maddesinde; TUS sonuçlarına göre seçilen bütün adayların sınav sonuçlarının ÖSYM tarafından internetle Sağlık Bakanlığı tarafından da, listelerin asılması yoluyla ilan edileceği, bu ilan tarihinden bir gün sonra başlamak üzere adayların yerleştirildikleri kurumlara 15 gün içerisinde kayıtlarını yaptırmalarının zorunlu olduğu, herhangi bir nedenle süresi içinde başvuruda bulunmayan veya eksik belge ibraz edenlerin başvurularının kabul edilmeyeceği ve yerleştirmeden dolayı adayın kazanmış olduğu tüm haklarını kaybedeceği, 1,6 ncı maddesinde; TUS sonuçlarına göre bir eğitim programına seçilen adayların haklarının yanlız bir sınav dönemi için geçerli olduğu,1.8 inci maddesinde ise, seçildikleri halde ilgili mevzuatta öngörülen koşulları karşılamayanların yerleştirildikleri kurumlarca atamaları veya kayıtlarının yapılmayacağı ve 2.1.19 uncu maddesinde, adayların yerleştirildikleri kurumlara sınav sonuç ilan tarihinden sonraki 15 gün içinde kayıtlarını yaptırmalarının zorunlu olduğu, 2.1.20 nci maddesinde de; 2005 TUS Eylül Dönemi sınavı sonuçlarına göre yapılan yerleştirme sonunda kontenjanı dolmayan veya kayıt yaptırmama nedeniyle boş kalan kontenjanlara ÖSYM tarafından merkezi olarak ek yerleştirme yapılacağı kurala bağlanmıştır.
Olayda,tıpta uzmanlık sınavına katıldığı tarih itibariyle askerlikle ilgili bulunmamak şartını taşıyan, ancak, askerlik sevk tehirini yaptırmadığından, sınav sonuç ilanından hemen sonra askerlik hizmetine başlayan ve ilan tarihinden sonraki onbeş günlük başvuru süresi içerisinde kayıt yaptırmayan davacının, asistanlığa hiç başlamamış olsa da, mevzuatta ve sınav kılavuzunda öngörülen süre içerisinde başvuru ve kayıt koşulunu yerine getirmediği anlaşılmakla askerlik süresi sonuna kadar, uzmanlık eğitimi hakkının saklı tutulmasına olanak bulunmamaktadır.
Bu durumda uzmanlık eğitimi hakkının korunması gerektiği yönünde verilen İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Öte yandan, herhangi bir sebeple kayıt yapılmayan kontenjanların, ilgili mevzuat gereğince ÖSYM tarafından doldurulacağı da tartışmasızdır.
Açıklanan nedenlerle … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine 11.03.2008 gününde oybirliği ile karar verildi .