Danıştay Kararı 8. Daire 2006/892 E. 2007/1481 K. 14.03.2007 T.

8. Daire         2006/892 E.  ,  2007/1481 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 2006/892
Karar No: 2007/1481

Temyiz İsteminde Bulunan : …
Vekili : …
Karşı Taraf : … Üniversitesi Rektörlüğü
Vekilleri :
İstemin Özeti : … Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığında İnşaat Mühendisi olarak görev yapan davacının, … Meslek Yüksekokulunda Öğretim Görevlisi olarak görevlendirilmesine ilişkin 12.08.2004 tarih ve … sayılı Rektörlük işleminin iptali istemiyle açılan davada; … Üniversitesi Senatosunun 18.02.2004 tarih, … sayılı kararıyla, … Meslek Yüksekokulunun 2004-2005 öğretim yılından itibaren sadece İktisadi ve İdari Programlara öğrenci kabul etmesine ve adının Sosyal Bilimler … Meslek Yüksekokulu olarak değiştirilmesine, İnşaat ve Harita-Kadastro Programlarının … Meslek Yüksekokulunda sürdürülmesine karar verildiği, bunun üzerine adı geçen programlarda … Meslek Yüksekokulunda ders veren öğretim elemanlarının … Meslek Yüksekokulunda görevlendirildiği, davacının da bu kapsamda … Meslek Yüksekokulunda 1 yıl süreyle ve geçici olarak görevlendirildiği, davacının daha önce de buna benzer görevlendirmelerle farklı yerlerde görevlendirildiği ancak herhangi bir itirazda bulunmadığı, önceki görevlendirmelerin birinin de yine … Meslek Yüksekokulunda olduğu, davacının hizmet gereği olarak … Meslek Yüksekokulunda görevlendirilmesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davayı reddeden … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının; daha önce yapılan görevlendirmelere itiraz etmemiş olmasının bu görevlendirmeye itiraz etmesini engellemeyeceği, görevlendirmenin isteği dışında yapıldığı, 4 yıldır farklı birimlerde görevlendirilerek kadrosunun olduğu birimde çalışmasının engellendiği ileri sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : Mahkeme kararının onanması gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘ın Düşüncesi : … Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığında İnşaat Mühendisi kadrosunda görevli bulunan davacının, 2547 sayılı Yasanın 13/b-4 maddesi uyarınca öğretim görevlisi olarak görevlendirilmesi mümkün olmadığından, aksi yönde verilen Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ün Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü :
Uyuşmazlık, … Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığında İnşaat Mühendisi olarak görev yapan davacının, … Meslek Yüksekokulunda Öğretim Görevlisi olarak görevlendirilmesine ilişkin 12.08.2004 tarih ve … sayılı Rektörlük işleminin iptali istemine ilişkindir.
2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının 31. maddesinde; “Öğretim görevlileri; üniversitelerde ve bağlı birimlerinde bu Kanun uyarınca atanmış öğretim üyesi bulunmayan dersler veya herhangi bir dersin özel bilgi ve uzmanlık isteyen konularının eğitim-öğretim ve uygulamaları için, kendi uzmanlık alanlarındaki çalışma ve eserleri ile tanınmış kişiler, süreli veya ders saati ücreti ile görevlendirilebilir. Öğretim görevlileri, ilgili yönetim kurullarının görüşleri alınarak fakültelerde dekanların, rektörlüğe bağlı bölümlerde bölüm başkanlarının önerileri üzerine ve rektörün onayı ile öğretim üyesi, öğretim üye yardımcısı ve öğretim görevlisi kadrolarına atanabilirler veya kadro şartı aranmaksızın ders saati ücreti veya sözleşmeli olarak istihdam edilebilirler. Öğretim üyesi kadrolarına öğretim görevlileri en çok iki yıl süre ile atanabilirler; bu süre sonunda işgal ettikleri kadroya başvuran öğretim üyesi bulunmadığı ve görevlerine devamda yarar görüldüğü takdirde aynı usulle yeniden atanabilirler. Atanma süresi sonunda görevleri kendiliğinden sona erer. Bunların yeniden atanmaları mümkündür. Bu takdirde ilk atama usulü uygulanır. Konservatuarlar ile meslek yüksekokullarına gerektiğinde sürekli olarak öğretim görevlisi atanabilir.” hükmü yer almıştır.
Aynı Yasanın 13. maddesinin b/4. fıkrasında da, gerekli gördüğü hallerde üniversiteyi oluşturan kuruluş ve birimlerde görevli öğretim elemanlarının ve diğer personelin görev yerlerini değiştirmek veya bunlara yeni görevler vermek, üniversite Rektörlerinin yetkileri içinde sayılmıştır.
Diğer taraftan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 71. maddesinde ise, “Memurların eşit dereceler arasında veya derece yükselmesi suretiyle sınıf değiştirmeleri caizdir. Bu şekilde sınıf değiştireceklerin geçecekleri sınıf ve görev için bu Kanunda veya kuruluş Kanunlarında belirtilen niteliklere sahip olmaları şarttır. Bu durumda sınıfları değişenlerin eski sınıflarının derecesinde elde ettikleri kademelerde geçirdikleri süreler yeni sınflardaki derecelerinde dikkate alınır.
Kurumlar, memurlarını meslekleri ile ilgili sınıftan genel idare hizmetleri sınıfına veya genel idare hizmetleri sınıfından meslekleri ile ilgili sınıfa, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle atayabilirler.” kuralına yer verilmiştir.
21.11.1983 tarih ve 124 sayılı Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 26. maddesinde de, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı, Üniversitenin idari teşkilatını oluşturan birimleri arasında sayılmıştır.
2547 sayılı Yasanın 13/b-4. maddesinin düzenleniş amacı, üniversiteyi oluşturan kuruluş ve birimlerin herhangi birinde hizmetle ilgili olarak ortaya çıkacak ihtiyacın üniversitenin kendi elemanları ile hızlı bir biçimde karşılanması ve böylece kamu hizmetinin aksamadan ve sürekli olarak yürütülmesini sağlamaktır.
Rektöre verilen öğretim elemanlarının ve diğer personelin görev yerlerini değiştirme yetkisinin süreklilik arzedecek şekilde kullanılabileceğinin kabul edilmesi halinde, belli usullerle bir kadroya atanmış kamu görevlisinin Yasada gösterilen usule ve yetki kurallarına uyulmadan kadrosu ile hukuki ve fiili irtibatının kesilmesi ve belli usul ve yetki kurallarına uyularak atanabilecek bir kadroya bunlara uyulmadan atama yapılması sonucunu doğuracak olup, sözü edilen maddede öngörülen yetkinin yukarıda belirtilen amaçlarla ve hizmetin gerektirdiği süre ile sınırlı olduğunun ve bu yetkinin sürekli olarak görev yerini değiştirme şeklinde yorumlanamayacağının da kabulü zorunludur.
2914 sayılı Yükseköğretim Personel Yasasının 3. maddesinde, öğretim elemanlarının kimler olduğu tek tek gösterilmiş ve öğretim görevlileri de bunlar arasında sayılmıştır. 2547 sayılı Yasanın 31. maddesine göre de, bir derse öğretim görevlisi olarak atanacak kişilerin, o dersin özel bilgi ve uzmanlık isteyen konularında veya buna paralel olarak kendi uzmanlık alanındaki çalışmaları ve eserleri ile tanınmış olma niteliklerine sahip olması gerekmekte olup, öğretim görevlisi olarak görevlendirilecek kişilerin de bu nitelikleri taşıyıp taşımadığının araştırılması gerekmektedir.
Dava konusu olayda; … Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığında mühendis olarak görev yapan davacının, … Üniversitesi Senatosunun 18.02.2004 gün ve … sayılı kararıyla, … Meslek Yüksekokulunun 2004-2005 öğretim yılından itibaren sadece İktisadi ve İdari Programlarına öğrenci kabul etmesi ve adının “Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu” olarak değiştirilmesi, İnşaat ve Harita-Kadastro Programlarına 2004-2005 öğretim yılında öğrenci alınmaması, her iki programın da … Üniversitesi … Meslek Yüksekokulunda sürdürülmesinin kararlaştırılması nedeniyle 1 yıl süreyle … Meslek Yüksekokulu Müdürlüğünde öğretim görevlisi olarak görevlendirilmesi üzerine bakılan davanın açılmış olduğu anlaşılmaktadır.
Bu açıklamalar karşısında, 2547 sayılı Yasanın yukarıda amacı ve niteliği açıklanan 13. maddesinin b-4. fıkrası ile Rektöre verilen yetkinin, hükmün yukarıda değinilen amacına ve niteliğine uygun olarak ve bu sınırlamalar çerçevesinde kullanılabileceği, üniversitenin akademik kadrosunu oluşturan öğretim elemanlarının yine öğretim elemanı olarak, diğer personelin de kendi alanında atanmalarına veya görevlendirilmelerine olanak sağlayacağı kuşkusuzdur. Ancak 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi ve Teknik Hizmetler Sınıfında, üniversitenin idari teşkilatını oluşturan Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı emrinde, inşaat mühendisi olarak istihdam edilen davacının, aynı Yasanın 71. maddesine göre mesleği ile ilgili bir sınıfta veya genel idare hizmetleri sınıfında görevlendirilmesi mümkün olup, idari kadroda görev yapan personelde bulunması gereken niteliklerden tamamen farklı özel şartlar ve nitelikler gerektiren öğretim görevlisi olarak görevlendirilmesine olanak bulunmamaktadır.
Bu durumda, tesis edilen işlemde yukarıda açıklanan mevzuat hükümlerine uyarlık bulunmamakta olup, aksi yönde verilen Mahkeme kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, dosyanın yeniden incelenmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine, 14.3.2007 gününde oybirliği ile karar verildi.