Danıştay Kararı 8. Daire 2003/4962 E. 2004/1860 K. 19.04.2004 T.

8. Daire         2003/4962 E.  ,  2004/1860 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 2003/4962
Karar No: 2004/1860
Temyiz İsteminde Bulunan : …
Karşı Taraf : … Üniversitesi Rektörlüğü
Vekili : …
İstemin Özeti : … Üniversitesi Hukuk Fakültesi öğrencisi olan davacının, … Üniversitesi Hukuk Fakültesine yaptığı yatay geçiş başvurusunun reddine ilişkin 19.9.2002 gün ve … sayılı Fakülte Yönetim Kurulu kararının iptali istemiyle açılan davada; Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 2, 3. ve 4. maddelerinden söz edilerek, olayda, yatay geçiş için belirlenen kontenjanın, eşdeğer öğretim kurumu sayısından az olması nedeniyle çok sayıda eşdeğer öğretim kurumundan geçiş imkanının sağlanması için objektif ölçüler kullanılmak suretiyle kontenjan kadar eşdeğer öğretim kurumu belirlenmesinde ve bu belirlemede davacının öğrenim gördüğü üniversitenin 13. sırada yer alması nedeniyle davacının talebinin reddi yolundaki işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davayı reddeden … 3. İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı sayılı kararının; yatay geçişlerde başarı puanının esas alınması gerektiği ileri sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘nin Düşüncesi :İstemin reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘nun Düşüncesi :İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerden bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlereden hiçbirisine uymadığından istemin reddi ile İdare Mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü;
Uyuşmazlık, … Üniversitesi Hukuk Fakültesi öğrencisi olan davacının, … Üniversitesi Hukuk Fakültesine yatay geçiş için yaptığı başvurusunun reddine ilişkin işlemden doğmuştur.
2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının 7/e maddesinde; yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim programlarının asgari ders saatleri ve sürelerinin, öğrencilerin yatay ve dikey geçişleri ile yüksekokul mezunlarının bir üst düzeyde öğrenim yapmalarına ilişkin esasları Üniversitelerarası Kurulun da görüşlerini alarak tespit etmek Yükseköğretim Kurulunun görevleri arasında sayılmış olup, bu madde uyarınca hazırlanan Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 2. maddesinde, yatay geçişlerin ancak eşdeğer eğitim programları uygulayan yükseköğretim kurumları arasında dersler başlamadan önce geçiş için başvurulan fakülte ve yüksekokulların yönetim kurullarının kararı ile yapılacağı, 3. maddesinde de, fakülte ve yüksekokullarca geçişin yapılacağı sınıfın giriş yılındaki yükseköğretim kurumuna giriş kontenjanı ile her sınıfta mevcut öğrenci sayısı arasındaki farkı aşmamak koşuluyla geçiş yapılabileceği hükme bağlanmış, 5. ve 6. maddelerinde de, ara sınıf ve son sınıflara geçişlerde aranılacak not ortalamaları düzenlenmiştir.
Alıntısı yapılan mevzuat hükümlerinden, ilgilinin bir yükseköğretim kurumunda öğrenim görmekte iken başka bir yükseköğretim kurumuna yatay geçiş yapabilmesinin koşulları, bu iki kurumun eşdeğer program uyguluyor olması, derslerde sağlanan başarının belli bir not ortalamasına tekabül etmesi ve belirlenen kontenjana uyulması olarak belirlenmiştir. Mevzuatta belirtilen bu koşulların dışında ayrıca üniversiteye girişte alınan fakülte taban puanlarının değerlendirmelerde dikkate alınacağına ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.
Bu durumda, mevzuatta düzenlenmeyen ve üniversite veya fakülte yönetim kuruluna düzenleme yapma yetkisi de tanınmayan bir hususta, Yükseköğretim Kurulunca çıkarılan yönetmelikte yer almayan hükümleri içerir şekilde sınırlamalar getirilmesi yönünde tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere adı geçen Mahkemeye gönderilmesine 19.4.2004 gününde oyçokluğu ile karar verildi.
Azlık Oyu (X) : İdare Mahkemesince verilen kararın dayandığı gerekçe usul ve yasaya uygun olup, bozulmasını gerektiren bir neden bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanması gerektiği görüşü ile aksi yönde oluşan çoğunluk kararına katılmıyorum.