Danıştay Kararı 8. Daire 2003/2528 E. 2004/186 K. 20.01.2004 T.

8. Daire         2003/2528 E.  ,  2004/186 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 2003/2528
Karar No: 2004/186
Temyiz İsteminde Bulunan : … Üniversitesi Rektörlüğü
Vekili : …
Karşı Taraf : …
İstemin Özeti : … Üniversitesinde İngilizce okutmanı olan ve … Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı doktora öğrencisi olan davacının, başka üniversitede görev yaptığı nedeniyle doktora kaydının silinmesine ilişkin … Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim Kurulunun 17.1.2002 gün ve … sayılı sayılı kararının iptali istemiyle açılan davada, 2547 sayılı Yasanın 35. maddesinde sadece araştırma görevlilerinin kadrolarının başka üniversitelere tahsis edilebileceğinin düzenlendiği okutmanlar için böyle bir zorunluluk bulunmadığı, kaldı ki başarılı olarak tez aşamasına gelmiş olan davacının, sadece Yükseköğretim Kurulunun … gün ve … sayılı yazısı üzerine Anayasal eğitim hakkının kısıtlanamayacağı, bu nedenle tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal eden … İdare Mahkemesinin … gün ve E:…, K:… sayılı kararının, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı kararının gereğinin yerine getirildiği öne sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : Yanıt verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘ın Düşüncesi : Temyiz isteminin reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘un Düşüncesi : İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyizen incelenerek bozulabilmesi için, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen nedenlerin bulunması gerekmektedir.
Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, söz konusu maddede yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından, istemin reddi ile temyiz edilen Mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü :
Uyuşmazlık, … Üniversitesinde İngilizce okutmanı olan ve … Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı doktora öğrencisi olan davacının, başka üniversitede görev yaptığı nedeniyle doktora kaydının silinmesine ilişkin … Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim Kurulu kararından doğmuştur.
2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının 3/o maddesinde “okutman” eğitim-öğretim süresince çeşitli öğretim programlarında ortak zorunlu ders olarak belirlenen dersleri okutan veya uygulayan öğretim elemanı olarak tanımlanmıştır.
Davacının yüksek lisans programından ilişiğinin kesilmesine ilişkin dava konusu işlemin dayanağı olan ve Üniversite Rektörlüklerine dağıtılan Yükseköğretim Kurulunun … gün ve … sayılı genelgesinde,öğretim görevlisi, okutman, uzman kadrosundaki öğretim elemanlarına bulundukları şehir dışındaki üniversitelerde lisans üstü eğitim yaptırılmaması Rektörlüklerden istenmiş, bu yazı üzerine de … Üniversitesinde İngilizce okutmanı olan davacının … Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı doktora programındaki kaydı davaya konu işlemle silinmiştir.
Görüldüğü gibi, uyuşmazlığın çözümünde dava konusu işlemin dayanağı olan Yükseköğretim Kurulu Genelgesinin hukuka uygunluğunun tespiti önem taşımaktadır. Yasal tanımı gereği öğretim programlarında ortak zorunlu dersleri okutan ve uygulama yaptırmakla yükümlü olan ve duyulan ihtiyaç nedeniyle … Üniversitesinde İngilizce okutmanı olarak istihdam edilen davacının, bu görevini aksatacak şekilde başka bir şehirde yüksek lisans yapmasına engel olunmasına yönelik YÖK genelgesinde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Bu durumda, yukarıda hukuka uygunluğu tespit edilen Yükseköğretim Kurulu Genelgesinin uygulanmasına yönelik ve belirtilen amaçla tesis edilen dava konusu ilişik kesme işleminde de hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Öte yandan, 2547 sayılı Yasanın 7. maddesi ile, Yükseköğretim Kurumlarının 2547 sayılı Yasayla belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim-öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve yükseköğretim alanlarının ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi için kısa ve uzun vadeli planlar hazırlamak, Üniversitelere tahsis edilen kaynakların, bu plan ve programlar çerçevesinde etkili bir biçimde kullanılmasını gözetim ve denetim altında bulundurmak, yükseköğretim kurumları arasında bu Yasada belirlenen amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağlamakla görevli kılınan Yükseköğretim Kurulunun bu görevleri de dikkate alındığında, dava konusu işlemi iptal eden temyize konu Mahkeme kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, … 1. İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine, 20.1.2004 gününde oyçokluğu ile karar verildi.
Azlık Oyu (X) : İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenip bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49. maddesinin 1. fıkrasında yazılı nedenlerin bulunmasına bağlıdır.
İdare Mahkemesince verilen kararın dayandığı gerekçe usul ve yasaya uygun olup, bozulmasını gerektiren bir neden bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanması gerektiği görüşüyle aksi yönde verilen çoğunluk kararına katılmıyoruz.