Danıştay Kararı 8. Daire 1999/122 E. 2000/5988 K. 03.10.2000 T.

8. Daire         1999/122 E.  ,  2000/5988 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1999/122
Karar No: 2000/5988

Davacı : 1- …
2- …
Vekili : …
Davalı : İçişleri Bakanlığı
Davanın Özeti : 31.12.1998 günlü 23570 sayılı Resmi Gazetenin mükerrer sayısında yayımlanan … İli, … İlçesi, … Belediyesinin tüzel kişiliğinin kaldırılmasına ilişkin 30.12.1998 günlü … sayılı ortak kararnamenin; güvenlik nedeniyle nüfusun bir bölümünün merkeze bağlı başka bir beldede geçici ikamete tabi tutulduğu, 1997 yılı nüfus tespiti kesin değerlendirme sonuçlarında … Belediyesinin nüfusunun yerleşim yerine göre 3333, ikamet edilen yere göre 3000 kişi olarak belirlendiği, bu haliyle belediye olma koşulunun kaybedildiğinden söz edilemeyeceği, resmi verilere dayanmayan işlemin hukuka aykırı olduğu öne sürülerek iptali istemidir.
Savunmanın Özeti : Tesis edilen işlemde mevzuata aykırılık bulunmadığı, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘in Düşüncesi: Yasal dayanaktan yoksun olan davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘in Düşüncesi : Dava, … ile … ilçesi … Belediyesinin tüzel kişiliğinin kaldırılmasına ilişkin 30.12.1998 günlü … sayılı üçlü kararnamenin iptali istemiyle açılmıştır.
1580 sayılı Belediye Kanununun 7. maddesinin (A) fıkrasında, bir köy veya birkaç köyün veya köylerle köy kısımlarının birleşerek belediye kurabilmeleri için nüfusları tutarının son nüfus sayımına göre 2000 den fazla olması gerektiği öngörülmüştür.
Dosyanın incelenmesinden, … İli … İlçesine bağlı … Belediyesi nüfusunun bir bölümünün bazı güvenlik nedenleriyle merkez ilçeye bağlı … köyü … mezrasında yapılan konutlara yerleştirildikleri, 1997 yılında yapılan son nüfus sayımında, .. Belediyesinin nüfusunun 2000’in altına düştüğü, anılan Belediyenin eski sakinlerinin Doğanlı mezrasında nüfus sayımına katıldıkları anlaşılmaktadır.
Öte yandan, Devlet İstatistik Enstitüsünün (DİE) … Belediye Başkanlığına yazdığı 31.8.1998 tarihli yazısında, … Belediyesinin 1997 nüfus tespiti kesin değerlendirme sonuçlarına göre nüfusunun, yerleşim yerine göre 3333, ikamet edilen yere göre 3000 kişi olarak belirlendiği ifade edilmekte ise de; yine DİE’nin İçişleri Bakanlığına yazdığı 11.11.1998 günlü yazıda, tespit günü kişilerin bulundukları yerleşim yerinde sayıldıkları ve ikametgahlarını hangi yerleşim yeri olarak beyan etmişlerse o yerleşim yeri nüfusuna dahil edildikleri belirtilmiştir.
Bu nedenle, fiilen nüfusu kalmayan ve bu nedenle belediye olma koşulunu kaybeden … Belediyesinin tüzel kişiliğinin kaldırılmasında yasaya aykırılık görülmediğinden, davanın reddi gerektiği düşünülmüştür.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, … Belediyesinin tüzel kişiliğinin kaldırılmasına ilişkin 30.12.1998 gün ve … sayılı ortak kararnamenin iptali istemiyle açılmıştır.
1580 sayılı Belediye Kanununun 7469 sayılı Yasa ile değişik 7. maddesinde; belediye kurulacak köylerin nüfusları tutarının, son nüfus sayımına göre 2000’den fazla olması, köy ihtiyar meclisinin bir mazbata ile veya seçmenlerin en az yarısından fazlasının yazılı olarak mahallin en büyük mülkiye memuruna başvurması veya valinin re’sen bu işe lüzum görmesi gerektiği, Valinin ilgili seçmenlerin oylarının alınması yolundaki isteği üzere mahalli seçim kurulları tarafından seçmenlerin reyine başvurulacağı ve sonucun bir tutanakla Valiliğe bildirileceği, Valilikce muamelenin İl Genel Meclisine intikal ettirileceği İl Genel Meclisince alınacak kararın Valiliğin mütalaası ile İçişleri Bakanlığına gönderileceği, Danıştay’ın kararı ve Cumhurbaşkanının tasdiki ile o yerde belediye kurulacağı kurala bağlanmıştır.
Yasada, belediyelerin kaldırılmasına ve tüzel kişiliklerinin sona erdirilmesine ilişkin açık bir düzenleme yer almamakla birlikte, belediye kurulmasının usul ve esaslarını belirleyen maddede öngörülen koşulların mevcut olmaması halinde aynı yönteme uygun olarak işlem tesis edilmesi idare hukuka ilkelerinden olan usulde paralellik ilkesinin gereğidir.
Dava dosyasının incelenmesinden, … İli … İlçesine bağlı … Belediyesi nüfusunun bir bölümünün bazı güvenlik olayları nedeniyle merkez ilçeye bağlı … köyü … mezrasında yapılan konutlara yerleştirildikleri, Kara Kuvvetleri Komutanlığı … Dağ ve Komanda Tugay Komutanlığı 16.7.1997 gün ve … sayılı, olağanüstü Hal Bölge Valiliğinin 6.1.1998 gün ve 2-5.10.1998 gün ve … sayılı, … Valiliğinin 4.11.1998 gün ve … saylı yazıları ile belediyenin nüfusunun 2000’in altına düştüğü ve bu sebeple tüzel kişiliğinin kaldırılmasının uygun olcağı yolunda görüş bildirildiği, Devlet İstatistik Enstitüsü’nün … Belediye Başkanlığına yazdığı 31.8.1998 tarihli yazısında, 1997 nüfus tespiti kesin değerlendirme sonuçlarına göre nüfusun, yerleşim yerine göre 3333, ikamet edilen yere göre 3000 kişi olduğu belirtilmesine karşın, DİE’nin İçişleri Bakanlığına yazdığı 11.11.1998 günlü yazıda, genel nüfus tespitinin belediyenin sınırları içinde değil, halkın yerleştirildiği … Köyü … mezrasında yerleşim biriminde yapıldığı belirtilerek nüfusun 2000’ın altına düştüğü yolundaki görüşlerin doğrulandığı, gerekli kararın alınması için Mahalli İdareler Genel MÜdürlüğünce 9.11.1998 gün ve 57693 sayılı yazı ile Danıştay 1. Dairesine başvuruda bulunulması üzerine Danıştay 1. Dairesince verilen 2.12.1998 gün ve … sayılı karar doğrultusunda dava konusu işlemin tesis edildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, belediye olma koşulunu kaybeden … Belediyesinin tüzel kişiliğinin kaldırılması yolunda tesis edilen işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, yasal dayanaktan yoksun bulunan davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına 3.10.2000 gününde oybirliği ile karar verildi.