Danıştay Kararı 8. Daire 1998/6373 E. 2000/5908 K. 02.10.2000 T.

8. Daire         1998/6373 E.  ,  2000/5908 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/6373
Karar No: 2000/5908

Davacı : …
Davalı : Milli Eğitim Bakanlığı
Davanın Özeti : 19.12.1994 gün ve 7541 sayılı Bakanlık onayı ile yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Kamu Kurum ve Kuruluşları Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönergesi ile, bu yönergede 28.4.1997 gün ve 2017 sayılı onay ile yapılan değişikliğin 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ve Özel Öğretim Kurumları Kanuna ve kanun önünde eşitlik ilkesine aykırı olduğu öne sürelerek iptali istemidir.
Savunmanın Özeti : 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununda, Milli Eğitim sisteminin,örgün ve yaygın eğitim olmak üzere iki temel esasta belirlendiği,625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununda ise,Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğünün görev ve yetkilerinin “örgün eğitim sistemine girmemiş, herhangi bir eğitim kademesinden ayrılmış veya herhangi bir eğitim kademesini bitirmiş yetişkinleri yaygın eğitim yoluyla genel ve mesleki alanda eğitmek” olarak belirtildiği, bu çerçevede Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü ve bağlı birimlerinin ihtiyaç duyulan her alanda kısa ve uzun süreli kursları açma yetkisinin bulunduğu, bu nedenle, Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğinin 8. maddesine dayananılarak çıkartılan yönerge ve değişikliklerinde hukuka aykırılık bulunmadığı öne sürülerek davanın reddi gerektiği savunulmuştur.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘in Düşüncesi : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ün Düşüncesi : Dava, 19.12.1994 günlü, 7541 sayılı Bakan onayı ile yürürlüğe konulan Milli Eğitim Bakanlığı Kamu Kurum ve Kuruluşları Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönergesi ile anılan yönergede 28.4.1997 gününde yapılan değişikliğin iptali dileğiyle açılmıştır. Uyuşmazlığın özü, Milli Eğitim Bakanlığının kendisine bağlı Halk Eğitimi Merkezleri (Döner Sermayeleri) tarafından motorlu taşıt sürücüleri kursları açılıp açılamayacağı noktasından kaynaklanmaktadır.
2918 sayılı Karayolları Trafik Yasasının 123. maddesinde motorlu taşıt sürücüsü yetiştirmek, yetişmiş olanlara sınav sonucu sertifika vermek ve trafik ile ilgili öğretim ve eğitim yaptırmak üzere kamu kurumları ve diğer gerçek ve tüzel kişilere sürücü kursları açma izni vermekle Milli Eğitim Bakanlığı yetkili kılınmıştır.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ile 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanununa dayanılarak yürürlüğe konulan Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğinin 8. maddesinde de ihtiyaç halinde il veya ilçelerde kursların diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından açılabileceği gibi en az on kişinin başvurması halinde Bakanlıkça da (Milli Eğitim Bakanlığı) açılacağı kurala bağlanmıştır.
Öte yandan, 1739 sayılı Milli Eğitim temel Yasasının 18. maddesinde, Türk milli eğitim sisteminin, örgün eğitim ve yaygın eğitim olmak üzere iki anabölümden kurulacağı, yaygın eğitimin örgün eğitim yanında veya dışında düzenlenen eğitim faaliyetlerinin tümünü kapsayacağı, 41. maddesinde yaygın eğitimin genel ve mesleki-teknik olmak üzere iki temel bölümden meydana geleceği kuralları yer almıştır.
Metinleri yukarıda açıklanan yasal kurallar çerçevesinde, sürücü kursları konusunda Karayolları Trafik Yasası ve öteki mevzuatta yaygın eğitime herhangi bir yollama bulunmadığına ilişkin davacı sav’ının hiçbir dayanağı yoktur.
O itibarla, Milli Eğitim Bakanlığınca ihtiyaç duyulan yerlerde Halk Eğitim Merkezleri vasıtasıyla döner sermayeli olarak motorlu taşıt sürücüleri kursu açılıp işletilmesini öngören yönergede mevzuata ve hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, halk eğitimi merkezleri tarafından açılan sürücü kurslarının ücretli kurs olmaları nedeniyle özel sürücü kurslarına karşı haksız rekabet yarattıkları ve bunun sonucunda eşitlik ilkesine aykırılığı da söz konusu değildir.
Açıklanan nedenlerle dayanaktan yoksun bulunan davanın reddi gerektiği düşünülmüştür.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü :
Dava, 19.12.1994 günlü 7541 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Kamu Kurum ve Kuruluşları Motorlu Taşıt Sürücüleri Yönergesi ile bu yönergede 28.4.1997 gününde yapılan değişikliğin iptali istemiyle 22.7.1998 gününde açılmıştır.
Uyuşmazlığın özü, Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğünün, Halk Eğitim Merkezleri aracılığıyla motorlu taşıt sürücü kursu açarak işletip işletemeyeceğine ilişkindir. 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Yasasının 18. maddesinde, Türk Milli Eğitim sisteminin örgün ve yaygın eğitim olmak üzere iki ana bölümde kurulacağı kuralına yer verilmiş olup, yaygın eğitimin amaç ve kapsamını düzenleyen 41. maddede ise, yaygın eğitimin özel amacının milli eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak örgün eğitim sistemine hiç girmemiş yahut herhangi bir kademesinde bulunan veya bu kademeden çıkmış olan vatandaşlara, örgün eğitim yanında veya dışında, çağımızın bilimsel teknolojik, iktisadi, sosyal ve kültürel gelişmesine uyum ve istihdam politikasına uygun meslek edinmelerini sağlayıcı imkanlar hazırlamak olduğu sayılmış, diğer amaçları aynı maddede sıralanmıştır.
2918 sayılı Karayolları Trafik Yasasının 23. maddesinde, motorlu taşıt sürücüsünü yetiştirmek üzere, kamu kurumları ve diğer gerçek ve tüzel kişilere sürücü kursu açma izninin Milli Eğitim Bakanlığınca verileceği yine 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Yasası, 2918 sayılı Karayolları Trafik Yasası ve 625 sayılı Özel Öğretim Kurumları Yasasına dayanılarak çıkartılan ve 3.2.1987 gün ve 19361 sayılı Resmi Gazetede de yayımlanarak yürürlüğe giren Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğinin 8. maddesinde de, ihtiyaç duyulması halinde il veya ilçelerde kursların kamu kurum ve kuruluşlarınca açılabileceği gibi en az on kişinin başvurması halinde Bakanlıkça da açılabileceği kurala bağlanmıştır.
Mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden, sürücü eğitiminin, yaygın eğitimin kapsamı içinde bulunduğu, özel sürücü kurslarınca ticari açıdan karlı bulunmadığı için kurs açılamayan yerlerde bu eğitimin ancak yaygın eğitim kuruluşlarınca verilebileceği açık olup, bu amaca uygun olarak Milli Eğitim Bakanlığının Halk Eğitim Merkezleri aracılığıyla kurs işletmesinde ve kursların işletilmesine ilişkin usul ve esasları düzenleyen Kamu Kurum ve Kuruluşları Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönergesinde hukuka ve mevzuata aykırı bir yön bulunmamaktadır.
Öte yandan, Halk Eğitim Merkezleri tarafından açılan sürücü kursları ücretli olup, davacının haksız rekabete ilişkin itirazları da yerinde değildir.
Açıklanan nedenlerle davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, artan posta ücretinin istemi halinde davacıya iadesine 2.10.2000 gününde oybirliği ile karar verildi.