Danıştay Kararı 8. Daire 1998/4665 E. 1998/3634 K. 10.11.1998 T.

8. Daire         1998/4665 E.  ,  1998/3634 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/4665
Karar No: 1998/3634

Temyiz İsteminde Bulunan : …
Vekilleri : …
Karşı Taraf : …
Vekili : …
İstemin Özeti : Davacının … Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Muhasebe ve Finansman Anabilim Dalı Profesörlük kadrosuna atanma başvurusunun reddine ilişkin 14.1.1997 gün ve … sayılı … Üniversitesi Yönetim Kurulu kararının iptali istemiyle açılan davada; 2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının 26. maddesi ve Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliğinin 17-20. maddelerinde profesörlüğe yükseltilme ve atanmayla ilgili hususların düzenlendiği, dosyanın incelenmesinden, davacının ilan üzerine boş kadroya atanma istemiyle davalı idareye başvurduğu, … Üniversitesi Yönetim Kurulunca beş kişiden oluşan jürinin oluşturulduğu, dört jüri üyesinin davacının profesörlük kadrosuna atanması hakkında olumlu görüş sundukları, bir üyenin ise, davacının bilimsel kriterlere sahip olduğunu ancak … Üniversitesinin aradığı şartları taşımadığını bildirmesi üzerine, … Üniversitesi Yönetim Kurulunun diğer jüri üyelerinin olumlu raporlarını dikkate almayarak dava konusu işlemi yaptığı, ilgili yasal düzenlemelerde aranılan şartları taşıyan davacının profesörlük kadrosuna atanması gerekirken aksi yönde yapılan işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı, öte yandan, davalı idare tarafından, davacının yayınlarının uluslararası düzeyde orijinal yayınlar olmadığı, komisyon üyelerinin davacının yayınlarının uluslararası bilimselliği konusunda herhangi bir beyanda bulunmadıkları, ayrıca, davacının Adnan Menderes Üniversitesinde görev yapmakta iken çeşitli disiplin cezaları aldığı ileri sürülmüş ise de; her birisi farklı üniversitelerden oluşturulduğu anlaşılan jüri üyelerinin davacının profesörlüğe yükseltilebileceğine dair raporlarının 2547 sayılı Yasanın, adayın uluslararası düzeyde orijinal yayınları olması koşulunu getiren 26. maddesi kapsamında hazırlandığı, raporun olumlu verilmesiyle davacının çalışmalarının uluslararası düzeyde olduğunun kabulünün gerektiği gibi, davacının daha önce görev yaptığı üniversitede çeşitli nedenlerle disiplin cezası almış olmasının profesörlüğe atanmasına engel teşkil etmeyeceği gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal eden … 2.İdare Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararının; davacının yasal düzenlemelerde öngörülen, profesörlüğe yükseltilme ve atanmada bilimsel yönden aranacak şartları taşımadığı öne sürülerek 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelererek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘in Düşüncesi : İstemin kabulünün gerekeceği düşünülmektedir. Danıştay Savcısı … ‘ın Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık, davacının profesörlük kadrosuna atanmaması işlemine ilişkindir.
2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının profesörlüğe yükselme ve atanma başlıklı 26. maddesinde, a)Profesörlüğe yükseltilmede; doçentlik ünvanını aldıktan sonra en az beş yıl, açık bulunan profesörlük kadrosu ile ilgili bilim alanında çalışmış olma, ilgili bilim alanında uygulamaya yönelik çalışmalar ve uluslararası düzeyde orijinal yayınlar yapmış olma, bir profesörlük kadrosuna atanmış olmanın gerekeceği, b)profesörlük kadrosuna atanma; açık profesörlük kadrosuna yukarıdaki şartları haiz doçentlerle, başka üniversitelerde en az 2 yıl hizmet etmiş profesörlerin atanabileceği, üniversitelerde veya yüksek teknoloji enstitülerinde profesörlük kadroları boşaldığında rektörlerin boşalan kadroları ve o kadro ile ilgili olarak adaylarda aranacak nitelikleri, kadrosunun devamlı veya kısmi statüde olduğunu da belirterek ilan edecekleri, profesörlük kadrosuna başvuran adayların durumlarını ve bilimsel niteliklerini tespit etmek için üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim kurulunca en az üçü başka üniversitelerden veya teknoloji enstitülerinden olmak üzere ilan edilen kadronun bilim alanıyla ilgili en az beş profesörün seçileceği, bu profesörlerin her aday için ayrı ayrı olmak üzere birer rapor yazacakları ve kadroya atanacak birden fazla aday varsa tercihlerini bildirecekleri, üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim kurulunun bu raporları gözönünde tutarak alacağı karar üzerine rektörün atamayı yapacağı öngörülmüştür.
Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliğinin konu ilgili 17. 18 ve 20. maddelerinde ise, … adayların özgeçmişlerini, bilimsel yayınlarını kongre ve konferans tebliğleri ile bunlara yapılan atıfları, bunlara ilişkin dökümanı, eğitim-öğretim faaliyetlerini, yönetimlerinde devam eden ve biten doktora, yüksek lisans çalışmalarını, üniversiteye katkılarını kapsayan ve belgeleyen bir dosya ile birlikte bir dilekçeyi ilgili üniversite rektörlüğüne ilanda gösterilen sayıda en az beş nüsha olarak teslim edecekleri, adayların bu başvurularında yayınlarından birini başlıca araştırma eseri olarak gösterecekleri, profesörlük kadrosuna başvuran adayların durumlarını ve bilimsel niteliklerini tespit etmek için bir ay içinde üniversite yönetim kurulunca en az üçü başka üniversite veya yüksek teknoloji enstitülerinden olmak üzere ilan edilen kadronun bilim alanı ile ilgili en az beş profesörün seçileceği, bu profesörlerin belgelerin kendilerine verildiği tarihi izleyen iki ay içinde her aday için ayrı ayrı olmak üzere birer rapor yazacakları ve kadroya atanmak üzere müracaat eden birden fazla aday varsa tercihlerini bildirecekleri, bu raporlarda adayların yapıcılık ve geliştiricilik özellikleri ile bilim ve sanat adamı yetiştirme konusundaki çabalarını ayrıntılı olarak belirtileceği, üniversite yönetim kurulunun bu raporları gözönünde tutarak başvuran doçentin profesörlüğe yükseltilerek atanmasına karar vereceği, atama işleminin rektörce yapılacağı kuralları bulunmaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, doçent doktor olan davacının, … Üniversitesinde ilan edilen İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Muhasebe ve Finansman Anabilim Dalı profesörlük kadrosuna atanması istemiyle başvurması üzerine oluşturulan jüri tarafından yapılan incelemede, jüri üyelerinin de belirttikleri gibi davacının profesörlük çalışması olarak takdim ettiği her üç çalışmanın da yayımlanmadığı, eserlerine atıfta bulunulduğunun belirlenemediği, tez yönetmediği, araştırma projesinin bulunmadığı, radyo ve tv konuşması yapmadığı, basında yazısı çıkmadığı, öte yandan davacının daha önce görev yaptığı … Üniversitesinde bir takım olumsuz tutum ve davranışları nedeniyle çok sayıda disiplin cezası aldığı, en sonunda da, 2547 sayılı Yasanın 7/1. maddesi uyarınca YÖK tarafından görev yerinin değiştirilerek Osmangazi Üniversitesine atandığı anlaşılmıştır.
Bu durumda, ilgili yasal düzenlemelerde öngörülen ilgili bilim alanında uygulamaya yönelik çalışmalar ve uluslararası düzeyde orijinal yayınlar yapma gibi en temel koşulları taşıyıp taşımadığı tam olarak belirlenemeyen davacı hakkında davalı idarece yapılan işlemde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan mahkemeye gönderilmesine 10.11.1998 gününde oybirliği ile karar verildi.