8. Daire 1998/4598 E. , 1998/3633 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/4598
Karar No: 1998/3633
Temyiz İsteminde Bulunan : Milli Eğitim Bakanlığı
Karşı Taraf : …
Vekili : …
İstemin Özeti : … İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünde Şube Müdürü olarak görev yapan davacının, bazı firmalara ait ürünlerin okul kooperatifleri ile kantinlerde satılması yolunda çalışmalar yaparak, hizmet içinde Devlet Memurununun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunması nedeniyle 657 sayılı Yasanın 125/C-1 maddesi uyarınca 1/30 oranında aylıktan kesme cezasıyla cezalandırılmasına ilişkin … gün … sayılı davalı idare işleminin iptali istemiyle açılan davada; yasal düzenlemeler uyarınca … İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürü olan davacıya uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını vermeye yetkili disiplin amirinin … İlçe Milli Eğitim Müdürü, üst disiplin amirinin de … İlçe Kaymakamı olduğu, anılan cezanın bu amirler tarafından verilmesi gerekirken Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı tarafından verilen cezada yasal düzenlemelere uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal eden … İdare Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararının; en üst disiplin amiri olan Müsteşarın sahip olduğu yetkileri her derecedeki memur hakkında doğrudan kullanabileceği öne sürülerek 2577 sayılı Yasanın 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘in Düşüncesi: İstemin kabulünün gerekeceği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ün Düşüncesi : … Milli Eğitim Müdürlüğünde Şube Müdürü olan davacının aylıktan kesme cezasıyla cezalandırılmasına ilişkin işlemin iptali yolundaki idare mahkemesi kararı davalı idarece temyiz edilmiştir.
İdare Mahkemesi kararında; MEB İl teşkilatında şube müdürü olan davacının disiplin amirinin İlçe Milli Eğitim Müdürü, üst disiplin amirinin ise Kaymakam olmasına karşın disiplin cezasının yönetmelikte disiplin amiri olarak gösterilmeyen Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı tarafından verildiği gerekçesiyle işlem yetki yönünden iptal edilmiştir.
MEB Disiplin Amirleri Yönetmeliğinin dayanağı olan ve bu yönetmelikte hüküm bulunmaması durumunda uygulanması gereken, genel nitelikteki Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri Hakkındaki Yönetmeliğin 16 ncı maddesinde; … Müsteşarın başında bulundukları Bakanlık teşkilatı ile bunlara bağlı kuruluşlarda görevli bütün memurların disiplin amiri olduğu ve bu sıfatla haiz bulundukları yetkileri her derecedeki memur hakkında doğrudan kullanabilecekleri hükmü yer almıştır.
Belirtilen hukuki durum karşısında davacı hakkında verilen disiplin cezasının esasının incelenmesi gerekirken Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarının disiplin cezası verme yetkisi bulunmadığından işlemin iptali yolundaki kabulde mevzuata uyarlık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteğinin kabulü ile idare mahkemesi kararının bozulmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü :
Uyuşmazlık, davacıya verilen 1/30 oranında aylıktan kesme cezasına ilişkindir.
657 sayılı Devlet Memurları Yasasının, Disiplin Amiri ve Disiplin Cezaları başlıklı 124. maddesinde, disiplin amirlerinin; kurumların kuruluş ve görev özellikleri dikkate alınarak Devlet Personel Başkanlığı’nın görüşüne dayanılarak özel yönetmeliklerinde tayin ve tespit edilecek amirler olduğu, aynı Yasanın, Disiplin Cezası Vermeye Yetkili Amir ve Kurullar başlıklı 126. maddesinin birinci fıkrasında ise, uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarının disiplin amirleri tarafından; kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının memurun bağlı olduğu kurumdaki disiplin kurulunun kararı alındıktan sonra atamaya yetkili amirler, il disiplin kurullarının kararına dayanan hallerde Valiler tarafından verileceği öngörülmüştür.
Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri Hakkındaki Yönetmeliğin 16/2 maddesinde ise; Başbakanlık ve Bakanlıklarda bunların bağlı kuruluşlarında ilgisine göre Başbakanlık Müsteşarı, Bakanlık Müsteşarı, bağlı kuruluşların başında bulunan Müsteşar, Başkan, Genel Müdür, Genel Sekreter ve Müdürlerin, buralarda görevli bütün memurların en üst disiplin amiri olduğu ve en üst disiplin amirlerinin haiz oldukları yetkileri her derecedeki memur hakkında doğrudan kullanılabilecekleri kurala bağlanmıştır.
Dosyanın incelenmesinden, davacının iki ayrı eylemi nedeniyle hakkında açılan soruşturma sonucunda, eylemlerinden birisinin sabit olduğu kanaatine varan soruşturmacıların önerileri doğrultusunda, 657 sayılı Yasanın 125/C-1 maddesi uyarınca Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı tarafından dava konusu işlem ile 1/30 oranında aylıktan kesme cezasıyla cezalandırıldığı anlaşılmıştır.
İdare Mahkemesince, … İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürü olan davacıya, Milli Eğitim Başkanlığı Disiplin Amirleri Yönetmeliğine ekli Disiplin Amirini ve üst Disiplin Amirini belirleyen tablonun (B) Taşra Teşkilatı bölümü uyarınca, disiplin cezasının disiplin Amiri olan Konak İlçe Milli Eğitim Müdürü veya üst disiplin amiri olan Konak İlçe Kaymakamı tarafından verilmesi gerekirken Müsteşar tarafından verilmesi karşısında dava konusu işlemde yetki bulunmadığı uygunluk görülmediği gerekçesiyle iptal edilmiştir.
Yukarıda anılan Yönetmelik uyarınca, davacıya, … İlçe Milli Eğitim Müdür veya … İlçe Kaymakamı tarafından disiplin cezası verilmesi gerekmekte ise de; Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri Hakkındaki Yönetmeliğin yukarıda anılan 16/2 maddesi hükmü uyarınca Bakanlık Müsteşarı, Bakanlıkta görevli bütün memurların en üst disiplin amiri olduğundan ve yetkilerini her derecedeki memur hakkında kullanabileceğinden, Müsteşar tarafından davacıya disiplin cezası verilmesi, dava konusu işlemi sakatlar nitelikte görülmemiştir.
Bu durumda; dosyanın esası incelenerek bir karar verilmesi gerekirken, dava konusu işlemin yetki yönünden iptal edilmesinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan Mahkemeye gönderilmesine 10.11.1998 gününde oybirliği ile karar verildi.