Danıştay Kararı 8. Daire 1998/3854 E. 1999/430 K. 15.02.1999 T.

8. Daire         1998/3854 E.  ,  1999/430 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1998/3854
Karar No: 1999/430

Davacı : …
Davalı : Başbakanlık
Davanın Özeti : Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Sayıştay Başkanlığından ve Başbakanlık Müşteşarlığından emekli olanlara özel tahsisli kamu konutu tahsis edilmesine ilişkin 3.5.1998 gün ve 23331 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren ve 16.7.1984 gün ve 84/8345 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulmuş bulunan Kamu Konutları Yönetmeliğine ekli (1) sayılı cetvelin (B) bendinin 2 numaralı maddesine (g) alt bendinin eklenmesi ve aynı bendin 5 numaralı maddesinin değiştirilmesi hakkındaki Yönetmeliğin iptali istemidir.
Savunmanın Özeti : 2946 sayılı Yasa hükümlerinin uygulanması ile ilgili usul ve esasların belirlenmesi konusunun, aynı Yasa ile Bakanlar Kuruluna bırakıldığı, dava konusu Yönetmeliklerin verilen bu yetki doğrultusunda hazırlanıp yürürlüğe konulduğu, hukuka uygun olduğu, davanın reddi gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘nın Düşüncesi : Yasaya aykırı olduğu görülen Yönetmelik değişikliğinin iptali gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ın Düşüncesi : Davacı,Kamu Konutları Yönetmeliğine ekli (1) sayılı cetvelin (B) bendinin 2 sayılı maddesine bir alt bent (g bendi) eklenmesine ve aynı bendin (5) sayılı maddesinin değiştirilmesine dair,3.5.1998 gün ve 23331 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Yönetmeliğin iptalini istemektedir.
Kamu Konutları Yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair dava konusu Yönetmeliğin 1.maddesi ile Yönetmeliğe eklenen (g) alt bendi ile,Anayasa Mahkemesi,Yargıtay ve Sayıştay Başkanlığından emekli olanlar ile,Başbakanlık Müsteşarlığından emekli olanların,emeklilikten sonra da özel tahsisli kamu konutundan yararlanmasına olanak verilmiştir.
İdari yargılama usul hukukuna ve Danıştay İçtihatlarına göre,iptal davaları,idari işlemlerden kişisel hak ve menfaatleri ihlal edilenler tarafından açılması gerekmektedir. Başka bir anlatımla,davacı ile,iptali istenilen idari işlem arasında, menfaat ilişkisinin bulunması zorunludur.
Yüksek Mahkeme Başkanları ile,müsteşarlara,emekliliklerinden sonra konut tahsis edilmesine dair düzenleme ile davacının bu anlamda bir menfaat ilişkisi bulunmamaktadır.Kendisinin milletvekili olması da,dava konusu yönetmelikle menfaat ilişkini kurmaya yetmemektedir.
Kaldı ki,3.7.1998 gün ve 23391 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Yönetmelikle,Yönetmeliğin aynı maddesinde değişiklik yapılmış,yukarıdaki değişik maddeye Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanlığı, Yargıtay ve Danıştay Başsavcılığı görevleri de eklenerek madde hükmü yeniden kaleme alınmıştır. Bu değişiklikle, bazı eklemeler yapılmakla yetinilmeyip, (g) alt bendi ve (B) bendinin 5.maddesi yeniden düzenlendiğinden,25.2.1998 günlü Bakanlar Kurulu Kararname ile yapılan,dava konusu Yönetmelik değişikliği iptal edilse bile,son düzenlemenin ayakta ve yürürlükte kalacağı açıktır.
Açıklanan nedenlerle davanın ehliyet yönünden reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Sayıştay Başkanlığından ve Başbakanlık Müşteşarlığından emekli olanlara özel tahsisli kamu konutu tahsis edilmesine ilişkin Yönetmelik değişikliğinin iptali istemiyle açılmıştır.
2946 sayılı Kamu Konutları Yasasının, Kamu konut türleri ve konut tahsisi başlıklı 3. maddesinin (a) fıkrasında, özel tahsisli konutların, yönetmelikte belirlenecek temsil özelliği olan makam ve rütbe sahiplerine tahsis edilen özel nitelikli konutlar olduğu, Oturma süreleri başlıklı 4. maddesinde, özel, görev ve hizmet tahsisli konutlarda tahsise esas olan görev veya hizmetin devamı süresince oturulabileceği, konuttan çıkma başlıklı 7. maddesinde de, özel, görev ve hizmet tahsisli konutlarda oturanların tahsise esas görevin son bulduğu tarihten itibaren iki ay içinde konutlardan çıkmak zorunda oldukları hüküm altına alınmıştır.
Bu hükümlerin birlikte değerlendirilmesinden, kamu konutlarının tahsis şekli ne olursa olsun, oturma süreleri belirlenmiş olup, özel tahsisli konutlarda da görevin devamı süresince oturulabileceği Yasada açıkça belirtilmiştir.
Bu durumda, dava konusu Yönetmelik değişikliği ile, Kamu Konutları Yönetmeliğine ekli (1) sayılı cetvelin (B) bendinin 2 numaralı maddesine (g) alt bendiyle eklenen, Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Sayıştay Başkanlığından emekli olanlara ve aynı bendin 5 numaralı maddesine eklenen Başbakanlık Müsteşarlığından emekli olanların özel tahsisli kamu konutundan yararlanabileceği yolundaki düzenlemenin yukarıda açıklanan Yasa hükümlerine aykırı olduğu açıktır.
Yasada yeralan düzenlemelerin Yönetmelikle değiştirilemeyeceği de idare hukukunun bilinen ilkelerindendir.
Öte yandan 3713 sayılı Terörle Mücadele Yasası kapsamında korunmaya alınmış emekli personelle ilgili uygulamanın, kamu konutları mevzuatıyla bir ilgisi bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, açıkça Yasaya aykırı olan, Kamu Konutları Yönetmeliğinde değişiklik yapılması hakkındaki 25.2.1998 gün ve 98/10959 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının iptaline, … lira yargılama giderinin davalıdan alınarak davacıya verilmesine, 15.2.1999 gününde oybirliği ile karar verildi.