Danıştay Kararı 8. Daire 1996/4715 E. 1998/490 K. 18.02.1998 T.

8. Daire         1996/4715 E.  ,  1998/490 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 1996/4715
Karar No: 1998/490

Davacı : …
Vekili : …
Davalılar : 1. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Vekili : …
2. Sağlık Bakanlığı
İstemin Özeti : Davacı, Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında, Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 6/B maddesinde belirtilen alanlara, tıp fakültesi mezunlarının, (TTBT-1) ve (KTBT) testlerinden hesaplanan puanla, tıp fakültesi dışındaki fakültelerden mezun olanlara ise (TTBT-1) ve (TTBT-2) testlerinden hesaplanan puanla yerleştirme yapılmasına ilişkin TUS 1996 Eylül Dönemi Klavuzunun 4.5. maddesinde yer alan kuralın iptalini istemektedir.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Savunmasının Özeti :
TUS sınavında yapılan puanlamada %70 ortak sınavın esas alındığı, tıp fakültesi haricindeki adayların klinik tıp bilimleri eğitimi almamaları nedeniyle bu alanda bu kişilere soru sorulamayacağı, buna rağmen öğrencilerin TUS’daki başarı oranının düşük olduğu, ve işlemin eşitlik ilkesine aykırı olmadığı öne sürülerek davanın reddi gerektiği yolundadır.
Sağlık Bakanlığının Savunmanın Özeti : Davada husumetin kendilerine yöneltilemiyeceği, TUS da böyle düzenlemenin fırsat eşitligi ilkesine uygun düştüğü öne sürülerek istemin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘in Düşüncesi : Davanın reddi gerekeceği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ın Düşüncesi : Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavına,Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 6/B maddesinde belirtilen alanlara tıp fakültesi mezunları ile tıp fakültesi dışındaki fakültelerden mezun olanların farklı testlerden hesaplanan bir puanla yerleştirme yapılmasına ilişkin TUS 1996 Eylül dönemi klavuz hükmünün, iptali istenmektedir.
Tıpta Uzmanlık Sınavı Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün Ek 2.Maddesi ve bu Tüzük uyarınca uygulamaya konulan yönetmeliğe bir Ek Madde Eklenmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri uyarınca Sağlık Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu arasında 1987 yılında düzenlenen bir protokol ile ÖSYM.ce yılda 2 kez yapılmakta ve sınav değerlendirme ilke ve esasları yine bu kurul tarafından belirlenmektedir.
Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 6.maddesinde ise Temel Tıp Bilimlerinde Uzmanlık eğitimine tıp doktorlarının yanı sıra tıp dışı fakültelerden mezun olanların da girebileceği öngörülmüştür. Tıpta Uzmanlık Sınavını yapmak ve değerlendirmekle görevli ÖSYM Farklı Eğitim ve Öğretim Programları ile yetişen adayların seçimini yaparken Ağırlıklı Temel Tıp Bilimleri puanını kullanmakta her iki tür aday içinde bu puan % 70 oranında ortak olmaktadır.
Bu ortak % 70’lik orandan arta kalan % 30 luk kısım için Tıp Fakültesi mezunlarına klinik tıp bilimleri testi esas alınırken,tıp dışındaki mezunlar için Temel Tıp Bilimleri-2 adı altında ayrıca bir test uygulanmaktadır.
Davacı,bu uygulamanın eşitlik ilkesine aykırı olduğunu ileri sürmekte ise de,Tababet Uzmanlık Tüzüğü kuralları gereğince tıpta uzman olmak hakkını sahip Tıp dışı Fakülte mezunlarının seçilmesinde % 30 oranında farklı test uygulanarak seçim yapılmasında kendi dalında en iyiyi seçmeye yönelik sınav amacına ve eşitlik ilkesine aykırılık söz konusu olamaz.
Kaldıki,Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 6.maddesi kuralları uyarınca sadece bu maddede belirtilen Temel Tıp Bilimi alanında sınava girme olanağına sahip tıp fakültesi dışındaki fakülte mezunlarının tıp doktorlarının sahip olduğu geniş bir mesleki çalışma alanına sahip olmadığı gibi uzmanlık sınavına gireceği alanın tıp doktorları ile de paylaşılarak sınırlandırıldığı gözönüne alındığında yapılan bu uygulamada ve buna dayanak olan kılavuz hükmünde hukuka aykırılık bulunmadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda yasal dayanağı bulunmayan davanın reddine karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince duruşma için önceden belirlenen 18.2.1998 gününde taraf vekillerinin sav ve savunmaları ile Danıştay savcısının düşüncesi dinlendikten sonra işin gereği görüşüldü.
Dava; Tıpta Uzmanlık Eğitim Giriş Sınavında, Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 6/B maddesinde belirtilen alanlara, tıp fakültesi mezunlarının (TTB – 1) ve (KTBT) testlerinden, tıp fakültesi dışındaki fakültelerden mezun olanların ise (TTBT – 1) ve (TTBT – 2) testlerinden hesaplanan puanlarla yerleştirilmelerini öngören TUS 1996 Dönemi sınav Klavuzunun 4.5 maddesinin iptali istemiyle açılmıştır.
Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 6/B maddesinde, Tıp Fakültesi haricindeki Veterinerlik, Diş Hekimliği, Eczacılık ve Fen Fakültelerinin bazı bölümlerinden mezun olanların, sadece bu maddede belirtilen alanlar için tıpta uzmanlık sınavına girebilecekleri, Aynı Tüzüğün Ek 2.maddesinde ise, Tıpta Uzmanlık sınavlarının Sağlık Bakanlığınca gerekli görüldüğü ve Yükseköğretim Kuruluyla anlaşma sağlandığı hallerde ÖSYM tarafından yapılacağı, bu durumda başvuru, sınavın kapsamı ve biçimi, değerlendirme, seçme ve yerleştirme işlemlerinin Sağlık Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu arasında düzenlenerek bir protokolle belirtileceği kurala bağlandığından, Sağlık Bakanlığının husumet itirazı yerinde görülmeyerek işin esasına geçildi.
Anılan kural uyarınca Sağlık Bakanlığı ile Yükseköğretim Kurulu arasında 20.7.1987 gününde yapılan protokol doğrultusunda, Tıpta Uzmanlık Eğitim için Öğrenci Seçme Sınavları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre 1987 yılından beri, bu sınavlar ÖSYM tarafından yapılmaktadır.
Dava konusu sınav Klavuzunda yer alan düzenlemeyle, hem tıp fakültesi mezunlarına hem de diğer fakülte mezunlarına sorulan soruların %70’inin ortak olacağı ve bunun Temel Tıp Bilimlerini kapsayacağı, geri kalan %30’luk kısım için ise, Tıp Fakültesi mezunlarına Klinik Tıp Bilimlerinden, diğer fakülte mezunlarına ise Temel Tıp Bilimleri Testi – 2’nin uygulanacağı öngörülmüştür.
Davacı oda, bu durumun, tıp fakültesi mezunlarının aleyhine olacak şekilde eşitliğe aykırı olduğunu öne sürmekte ise de, klinik bilimleri programını almadan mezun olan diğer fakülte mezunlarının, klinik tıp bilimlerinden sorumlu tutulamayacağı, bu fakülte mezunlarının da sadece belli alanlar için tıpta uzmanlık sınavına girme hakları olması ve sınavda ortak soruların oranının % 70 olması nedeniyle yapılan düzenlemede eşitliğe ve kamu hizmetine aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına Avukatlık Asgari ücreti tarifesi uyarınca … lira avukatlık ücretinin, davacıdan alınarak ÖSYM Başkanlığı’na verilmesine 18.2.1998 gününde oybirliği ile karar verildi.