Danıştay Kararı 8. Daire 1996/1356 E. 1998/1090 K. 23.03.1998 T.

8. Daire         1996/1356 E.  ,  1998/1090 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1996/1356
Karar No: 1998/1090

Davacı : …
Davalı : Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı
Vekili : …
Davanın Özeti : Üniversitede öğrenci olan davacı, ailesi bir sosyal güvenlik kuruluşuna bağlı olan öğrencilerden uzun süreli tedaviye ihtiyaç gösterenlerin tedavi giderlerinin ailesinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik kuruluşunca karşılanacağına ilişkin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Yürütme Kurulunun … gün ve … sayılı işleminin; sağlık hizmetlerinin tüm öğrencilerden alınan harçlardan kaynak aktarılarak karşılandığını, getirilen uygulama ile eşitsizlik ve karışıklık yaratıldığını öne sürerek iptalini istemektedir.
Savunmanın Özeti : Üniversitelerin bütçe imkanlarının kısıtlı olması nedeniyle uzun süreli hastalıklarda tedavi giderlerinin öğrencinin ailesinin bağlı olduğu sosyal güvenlik kuruluşu aracılığıyla karşılanması yoluna gidilerek, diğer öğrencilerin mağduriyetinin önlenmesinin amaçlandığı, bu çerçevede alınan kararın eşitlik ilkesine aykırı olduğundan söz edilemeyeceği öne sürülerek davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘ın Düşüncesi : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ın Düşüncesi : … Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesinde öğrenim gören davacı; Anne veya babası sosyal güvenlik kurumlarına bağlı olan öğrencilerin, üniversite mediko-sağlık hizmetlerinden yararlanamıyacağı yönündeki 17.6.1993 gün ve … sayılı Y.Ö.K. yürütme kurulu kararının iptalini istemektedir.
Dosyadaki belgelerin incelenmesinden, bazı üniversitelerde öğrenci sosyal hizmetler bütçesinin sağlık hizmetleri tertibinde yeterli ödenek olmadığı, bu durumda uzun süreli tedavi gören öğrencilerin tedavi giderinin ödenip ödenmeyeceğinin Y.Ö.K. Başkanlığından sorulduğu, Başkanlığın havalesi ile konunun önce bütçe plan komisyonunda incelendiği, komisyonun önerisi doğrultusunda alınan dava konusu yürütme kurulu kararı ile, öğrencinin ailesi herhangibir sosyal güvenlik kuruluşuna bağlı ise, ailesi öğrenciye 25 yaşına kadar bakmakla yükümlü olduğu için tedavi giderinin güvenlik kuruluşunca karşılanmasına karar verildiği anlaşılmaktadır. Dosyada bulunan belgeden anlaşıldığına göre, öğrenci sosyal hizmetler bütçesinde sağlık hizmetleri için ayrılan gelirler, aynı hizmet için yapılacak harcamaları karşılamamaktadır. Uzun süre tedavi gören bir öğrenci için, tedavi ve sağlık giderinden önemli bir bölümün harcanması ve bunun sonucu olarak diğer öğrencilere sağlık hizmeti verilememesi mümkündür.
Bu sakıncanın giderilmesi amacıyla, 25 yaşını doldurmadığı için, sosyal güvenlik kuruluşuna bağlı ana veya babasının bakımında olan öğrencilerin uzun süreli tedavi giderlerinin üniversite tarafından ödenmemesinde yasanın amacına, kamu yararına ve adalete aykırılık yoktur. Öğrencinin 25 yaşını doldurmasına karşı mezun olmaması durumunda, sosyal güvenlik kuruluşundan yararlanamıyacağı için (erkek öğrenciler) yeniden üniversite sağlık giderlerinden yararlanacağı tabiidir.
Açıklanan nedenlerle, dayanaktan yoksun davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, ailesi bir sosyal güvenlik kuruluşuna bağlı olan öğrencilerden, uzun süreli tedaviye ihtiyaç gösterenlerin tedavi giderlerinin, ailesinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik kuruluşunca karşılanacağına ilişkin Yükseköğretim Yürütme Kurulu işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ” Cari Hizmet Maliyeti ” başlıklı, 46. maddesinde, cari hizmet maliyetine öğrenci katkısı ve üniversitenin diğer faaliyetlerinden elde edilen gelirin özel ödenek olarak kaydedileceği, bu ödeneklerin başta öğrencilerin beslenme, sağlık, spor, kültür ve diğer sosyal hizmetleri olmak üzere üniversitenin cari, kalkınma plan ve programlarına uygun yatırım ve transfer harcamalarında kullanılacağı, harcamaya ilişkin usul ve esasların Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak Yükseköğretim Kurulunca belirleneceği kuralı bulunaktadır. Dosyadaki belgelerin incelenmesinden, 1996 Mali yılı Öğrenci Sosyal Hizmetler Bütçesinde, sağlık giderlerinin % 4’ünün Katma Bütçeden karşılandığı, buna karşılık % 13 sağlık gideri öngörüldüğü, diğer harcama kalemlerine de pay ayrılması zorunluluğu nedeniyle sağlık harcamaları için ayrılan ödeneğin yetersiz kaldığı, uzun süreli tedavi gören öğrencilerin sağlık ve tedavi giderlerini karşılamak için ayrılan ödeneğin önemli bir bölümü harcandığında da, diğer öğrencilere sağlık hizmeti verilemez duruma gelindiği, davalı idare tarafından, ortaya çıkan bu sakıncanın giderilebilmesi amacıyla, öğrencinin ailesi herhangi bir sosyal güvenlik kuruluşuna bağlı ise, uzun süreli tedavi giderlerinin ailenin öğrenciyi 25 yaşına kadar bakmakla yükümlü olduğu fikrinden hareketle ailesinin bağlı olduğu sosyal güvenlik kurulunca karşılanmasına karar verildiği anlaşılmaktadır.
Üniversite öğrencilerine verilen sağlık hizmeti bütçe imkanları ölçüsünde verilen bir hizmet olup, sınırsız değildir. Sınırlı imkanlar ölçüsünde verilen bu hizmetten daha çok öğrencinin yararlanmasını sağlamak amacıyla, bu hizmeti başka türlü alma imkanı bulunan öğrencilerin sağlık giderlerinin üniversite tarafından ödenmemesinde yasanın amacına, eşitlik ilkesine ve kamu yararına aykırılık yoktur.
Kaldı ki bu tür öğrencilerin uzun süreli olmayan tedavi giderleri ile, uzun süreli de olsa 25 yaşını doldurduktan sonra ortaya çıkabilecek tedavi giderlerinin yine üniversiteler tarafından karşılanmasına devam edilecek olması karşısında bu öğrencilerin mağdur edildiğinden söz edilemez.
Açıklanan nedenlerle davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, … lira vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine 23.3.1998 gününde oybirliği ile karar verildi.