Danıştay Kararı 8. Daire 1995/4473 E. 1997/1167 K. 14.04.1997 T.

8. Daire         1995/4473 E.  ,  1997/1167 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No: 1995/4473
Karar No: 1997/1167

Karşılıklı Temyiz İsteminde Bulunanlar : …
Vekili : …
Vekili : …
Karşı Taraf : 1- …
2- …
İstemin Özeti : … Üniversitesi, Tıp Fakültesinde uzmanlık eğitimi gören ve kadrosu Sağlık Bakanlığında bulunan davacının, üniversite kadrosunda olanlarla aynı miktarda döner sermaye payı verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işleni iptali ve atandığı tarihten itibaren birikmiş farkların yasal faiziyle birlikte ödenmesi istemiyle açılan davada, davacının Tıpta Uzmanlık Sınavını kazanarak kadrosu Sağlık Bakanlığına bağlı hastanede olmak üzere … Üniversitesi Tıp Fakültesinde uzmanlık eğitimine başladığı, maaş ve özlük haklarının Sağlık Bakanlığınca verildiği, ancak Tıp Fakültesi Hastanesinde oluşturulan döner sermayeden 657 sayılı Yasa kapsamı personel gibi % 50 oranında yararlandırıldığı, Tıp Fakültesi kadrosunda bulunan uzmanlık eğitimi görenlere ise % 100 oranında ödeme yapıldığının anlaşıldığı, 2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının 58/a maddesinde, öğretim elemanlarına ödenecek döner sermaye payının gösterildiği, Yasada kadroya atanma şartının aranmayıp sadece görevli olanlardan bahsedildiği, dava konusu olayda davacı, Tıp Fakültesinde görevlendirilmiş olduğundan ve Tıp Fakültesi kadrosunda bulunan araştırma görevlileri ile aynı görevi yaptıklarından % 50 oranında döner sermaye payı verilmesinin açıkça hukuka aykırı olduğu, olayda döner sermaye payı her ayın ilk haftası içinde ödenmekte olup, davacı da döner sermaye payının % 100 oranında ödenmesi istemiyle 17.3.1994 tarihinde başvurmuş, istemi 2.5.1994 günlü yazı ile reddedilmiş, bu işlem davacıya 3.5.1994 günü tebliğ edilmiş ve 4.5.1994 tarihinde dava açıldığına göre, 2577 sayılı Yasanın 12. ve 11. maddeleri uyarınca davacıya 1.2.1994 tarihinden itibaren fark tazminat ödenmesinin mümkün olduğu gerekçesiyle, dava konusu işlemin iptaline, 1.2.1994 tarihinden itibaren hesaplanacak döner sermaye farklarının yasal faizi ile birlikte davacıya ödenmesine, fazlaya ilişkin istemin ise reddine karar veren … İdare Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararının; davalı idare tarafından, davacının Sağlık Bakanlığı kadrosunda Uzmanlık Öğrencisi olduğu, 2547 sayılı Yasanın 3/p maddesinde tanımlanan öğretim yardımcılarından Araştırma Görevlisi, dolayısı ile öğretim elemanı statüsünde bulunmadığından, öğretim elemanı olduğunun kabulü ile Tıp Fakültesi kadrosundaki Araştırma Görevlileri ile aynı görevi yaptığından bahisle % 50 oranında katkı payı ödenmesinin hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle işlemin iptal edilmesinin hukuka aykırı olduğu, davacı tarafından da, haksızlığın ortaya çıktığı tarih olan atama tarihinden itibaren döner sermaye payı farklarının ödenmesi gerektiği öne sürülerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49. maddesi uyarınca karşılıklı olarak temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Davacının Savunmasının Özeti : Davalı idarenin temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmuştur.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘nın Düşüncesi: Temyiz isteminin reddiyle usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘nın Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık, … Üniversitesi Tıp Fakültesinde uzmanlık eğitimi gören ve kadrosu Sağlık Bakanlığında bulunan davacının, araştırma görevlilerine ödenen miktarda döner sermaye payı verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddedilmesine ilişkin işlemin iptali ve atandığı tarihten itibaren birikmiş farkların yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle açılmıştır.
2547 sayılı Yükseköğretim Yasasının, 58. maddesinin (a) bendinin 4. fıkrasında, Her eğitim öğretim, araştırma veya uygulama birimi veya bölümü ile ilgili öğretim elemanlarının katkısıyla toplanan döner sermaye gelirlerinin en az yüzde otuzu o kuruluş veya birimin araç, gereç, araştırma ve diğer ihtiyaçlarına ayrılır, kalan kısmı ise üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği oranlar çerçevesinde bağlı bulunduğu, Üniversitenin araştırma fonu ile döner sermayenin bağlı bulunduğu birimde görevli öğretim elemanları ve aynı birimde görevli 657 sayılı Devlet Memurları Yasasına tabi personel arasında paylaştırılır.
Öğretim üyeleri ile Üniversitelerarası Kurulca önerilerek Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen teknik ve sanatla ilgili birimlerde görevli öğretim elemanlarına döner sermayeden bir yılda ayrılacak payın toplamı bunların bir yılda alacakları aylık (ek gösterge dahil), yan ödeme, ödenek ve her türlü tazminat toplamının iki katını, diğer öğretim elemanları için bir katını, 657 sayılı Devlet Memurları Yasasına tabi personel için de % 50’sini geçemez. Şu kadar ki, öğretim Üyelerinin mesai saati dışında döner sermayeye yaptıkları katkılardan dolaylı alacakları pay iki kat kıyaslamasında nazara alınmaz hükmü yer almıştır.
Dava konusu olayda, davacının Tıpta Uzmanlık Sınavını kazanarak, kadrosu Sağlık Bakanlığına bağlı hastanede kalmak üzere, … Üniversitesi Tıp Fakültesinde uzmanlık eğitimine başladığı, maaş ve özlük haklarının Sağlık Bakanlığınca verildiği, kadrosunun bulunduğu hastaneden döner sermaye katkı payı verilmediği, ancak Tıp Fakültesi Hastanesinde oluşturulan döner sermayeden 657 sayılı Yasa kapsamında olan personel gibi % 50 oranında yararlandırıldığı, Tıp Fakültesi kadrosunda bulunan uzmanlık eğitimi görenlere ise % 100 oranında ödeme yapıldığı anlaşılmaktadır.
2547 sayılı Yasanın yukarıda anılan 58. maddesi uyarınca, döner sermayeden pay ödenecek öğretim elemanları ile 657 sayılı Yasaya tabi personelin, döner sermayenin bağlı bulunduğu birimde görevli olmaları koşulu getirilmiştir.
Davacı her ne kadar Tıp Fakültesinde araştırma görevlisi olarak uzmanlık eğitimini yapmakta ise de, kadrosu Sağlık Bakanlığında olduğundan akademik kadroda görev yapan araştırma görevlilerine ödenen oran üzerinden döner sermaye katkı payı ödenmesine yasal olanak bulunmamaktadır.
Bu durumda işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından, davanın reddi gerekirken aksi yönde verilen idare Mahkemesi kararında hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin reddine, davalı idarenin temyiz işleminin kabulüyle … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına ve dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan mahkemeye gönderilmesine 14.4.1997 gününde oybirliği ile karar verildi.