Danıştay Kararı 8. Daire 1995/3101 E. 1997/3537 K. 21.11.1997 T.

8. Daire         1995/3101 E.  ,  1997/3537 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 1995/3101
Karar No: 1997/3537

Temyiz İsteminde Bulunan : …
Vekili : …
Karşı Taraf : …
İstemin Özeti : … Genel Müdürlüğünde Müfettiş olarak çalışan davacının özel hizmet tazminatının % 85 oranına yükseltilmesi isteminin reddi yolundaki 10.1.1994 gün ve … sayılı işlemin iptali ve özel hizmet tazminatının, bağımsız genel müdürlük müfettişi olarak kabul edilerek yıl içinde değişen oranlar da dikkate alınmak suretiyle yasal faiziyle birlikte ödenmesi istemiyle açılan davada, 2560 sayılı Yasaya 3305 sayılı Yasanın 3. maddesiyle eklenen 4. Ek maddede, bu Yasanın diğer Büyükşehir Belediyelerinde de uygulanacağı hükme bağlanmış, yine aynı Yasanın 1. maddesinin 3. fıkrasına göre de, Su ve Kanalizasyon İdarelerinin belediye ile koordineli olarak hizmetlerini yürüten müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlar olduğu, personel statüsü bakımından 657 sayılı Devlet Memurları Yasasının Ek Geçici 9. maddesi hükümlerine, diğer işlemlerin ise özel hukuk hükümlerine tabi olduğunun belirtildiği, Yasaya göre …; hizmetlerinin yürütülmesi bakımından İzmir Büyükşehir Belediyesine bağlı olmakla birlikte, kamu hizmeti gören tüzel kişiliğe sahip müstakil bütçeli kuruluş olduğundan, bu özellikleri nedeniyle bağımsız bir genel müdürlük niteliğini taşımakta, Belediyeye bağlılık deyiminin ise Genel Müdürlüğün tüzel kişiliğini ortadan kaldırıcı nitelikte değil, idarenin iç bünyesini ve kuruluşunu ilgilendiren bir bağlılık olarak nitelendirilmesi gerektiği, bu bakımdan … müfettişlerinin belediye müfettişi değil, bağımsız genel müdürlük müfettişi olarak kabulünün zorunlu olduğu, bu durumda, davacının bağımsız genel müdürlük müfettişi olarak değerlendirilip, bu görev için belirlenen oranlar dikkate alınarak özel hizmet tazminatı ödenmesi yolundaki isteminin reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptali ile davacının bu işlem sonucu mahrum kaldığı özel hizmet tazminatı farklarının yıl içinde değişen oranlar da dikkate alınmak suretiyle hesaplanarak yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine karar veren … İdare Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararının; usul ve yasaya aykırı olduğu öne sürülerek 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması istemidir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘nın Düşüncesi : … Genel Müdürlüğünün bağımsız genel müdürlük statüsünde olmadığı gerekçesiyle mahkeme kararının bozulması gerekeceği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ın Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Uyuşmazlık … Genel Müdürlüğünde müfettiş olan davacıya almakta olduğu özel hizmet tazminatının, bağımsız genel müdürlük müfettişi olarak değerlendirilip bu grup için belirlenen orana göre ödeme yapılmamasından kaynaklanmıştır.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile aynı Kanunun ek geçici 9. maddesi kapsamına giren kurumlardan aylık alanlara hangi görevler için ne miktarda özel hizmet tazminatı verileceğini belirleyen ve 15.7.1993 tarihli ve 21638 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararının Denetim Hizmetleri Bölümünde, Bağımsız Genel Müdürlük müfettişlerine % 75 oranında, Belediye ve Belediyelere Bağlı Genel Müdürlük Müfettişlerine ise % 50 oranında özel hizmet tazminatının ödeneceği öngörülmüştür.
Uyuşmazlığın özünü … Genel Müdürlüğü Müfettişlerinin Bağımsız Genel Müdürlük müfettişi olarak kabul edilip edilmeyeceği oluşturmaktadır.
Davacının … Genel Müdürlüğünde müfettiş olarak çalışması, bu genel müdürlüğün de İzmir Büyükşehir Belediyesine bağlı bulunması ve yukarıda anılan Bakanlar Kurulu kararıyla belediyelere bağlı genel müdürlük müfettişlerine ödenecek özel hizmet tazminatının açıkca tesbit edilmiş olması karşısında, davacının 15.7.1993 tarih ve 21638 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararına ekli II sayılı Cetvelin Denetim Hizmetleri Bölümünün 3-a bendinde düzenlenen Bağımsız Genel Müdürlük müfettişleri kapsamında düşünülmesi mümkün olmadığından, aksi yöndeki mahkeme kararında hukuka uyarlık bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına ve dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan mahkemeye gönderilmesine 21.11.1997 gününde oyçokluğu ile karar verildi.
Azlık Oyu (X) : İdare ve Vergi Mahkemeleri tarafından verilen kararların temyiz yolu ile incelenip bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49. maddesinin 1. fıkrasında yazılı nedenlerin bulunmasına bağlıdır.
… İdare Mahkemesince verilen kararın dayandığı gerekçe usul ve yasaya uygun olup, bozulmasını gerektiren başka bir neden de bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın onanması gerekeceği oyuyla aksine oluşan çoğunluk kararına katılmıyorum.