Danıştay Kararı 8. Daire 1995/2780 E. 1997/3890 K. 11.12.1997 T.

8. Daire         1995/2780 E.  ,  1997/3890 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 1995/2780
Karar No: 1997/3890

Davacı : …
Vekili : …
Davalılar : 1-Başbakanlık
2-Maliye Bakanlığı
3-…
Vekili : …
İstemin Özeti : 12.2.1994 gün ve 21847 mükerrer sayılı Resmi Gazetede yayımlanan KİT Müfettişlerinin denetim tazminatının % 10 olarak eski oranında bırakılması, diğer denetim elemanlarının tazminat oranlarının ise % 30’a yükseltilmesine ilişkin 93/5152 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının III sayılı cetvelinin E-a bölümünün KİT personeli ile ilgili kısmının, Anayasanın eşitlik ilkesine aykırı olduğu, KİT denetim elemanları ile diğer denetim elemanlarının benzer durumda olduğu öne sürülerek iptali ve yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faizi ile birlikte ödenmesine hükmedilmesi istemidir.
Savunmanın Özeti : Davalı idarelerce, 92/3291 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca 399 sayılı KHK’nin II sayılı cetvelindeki kadrolarda görev yapan müfettiş ve müfettiş yardımcılarına net aylık tutarının % 25 oranında ek tazminat ödendiği, bu şekilde KİT müfettişleri ile diğer kurum ve kuruluşlarda çalışan müfettişler arasındaki maaş farkının ortadan kaldırıldığı, o nedenle dava konusu düzenlemenin mevzuata uygun olduğu, açılan davanın reddi gerektiği savunulmuştur.
Danıştay Tetkik Hakimi … ‘un Düşüncesi : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı … ‘ün Düşüncesi : Dava, 12.12.1994 günlü, 21847 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 1994 mali yılı yan ödeme kararnamesine ekli III sayılı cetvelin “Denetim Tazminatı” başlıklı bölümünün KİT’lerde görevli müfettişlere % 10 oranında denetim tazminatı ödenmesini öngören kısmının iptali ile maaş farklarının ödenmesine karar verilmesi dileğiyle açılmıştır.
Davaya konu Bakanlar Kurulu kararı ile kamuda görevli diğer müfettişlere % 30 oranında denetim tazminatı ödenmesi öngörülürken KİT’lerde görevli müfettişlere bu tazminat oranı % 10 olarak uygulanmaktadır.
9.4.1990 tarihinde çıkarılan 418 sayılı KHK. ile yürürlüğe konulan denetim tazminatı, ayrım yapılmaksızın tüm müfettişlere aynı oranda uygulanmakta iken 1994 mali yılı Bütçe Kanuna konulan 60/h maddesiyle sözkonusu ayrım getirilmiş, daha sonra 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Mülga 213.maddesinden sonra gelen Zam ve Tazminatlar başlıklı ek maddesine 23.2.1995 günlü 547 sayılı ve 6.7.1995 günlü, 562 sayılı KHK.lerle getirilen kurallarla da KİT müfettişlerine % 10 oranında tazminat ödenmesi uygulanması sürdürülmüş ve özel yasa hükmü haline getirilmiştir.
Yukarıda değinilen yasal kuralların birlikte incelenmesinden de anlaşılacağı üzere, özel hizmet tazminatının % 20 si oranında diğer müfettişlere, KİT müfettişlerine de % 10 oranında denetim tazminatı ödenmesini öngören Bakanlar Kurulu kararının yasal düzenlemeye dayalı olması nedeniyle, hukuka aykırılıktan söz edilemez.
Diğer taraftan, 657 sayılı Yasanın Zam ve Tazminatlara ilişkin ek maddesinde, zam ve tazminatları görevin önemi, sorumluluk ve niteliği gözönüne alınarak takdir edileceğinin belirtilmiş olması karşısında, davacının eşitlik ilkesine aykırılık savına da itibar edilmemiştir.
Açıklanan bu nedenlerle dayanaktan yoksun bulunan davanın reddinin uygun olduğu düşünülmüştür.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dava, KİT Müfettişlerine 1994 yılında uygulanacak zam ve tazminatlara ilişkin 93/5152 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının III sayılı cetvelinin E-Denetim Tazminatı bölümünün (a) “Kit Personeline” % 10 oranında özel hizmet tazminatı verilmesine ilişkin kısmının iptali ve yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine hükmedilmesi istemiyle açılmıştır. 657 sayılı Devlet Memurları Yasasının “Zam ve Tazminatlar” başlıklı değişik ek maddesine göre, görevlerin yetki, sorumluluk ve nitelikleri dikkate alınarak en yüksek devlet memuru aylığının sınıflar ve dereceler itibariyle öngörülen oranlarına kadar Bakanlar Kurulunca belirlenecek esas ve ölçüler dahilinde özel hizmet tazminatı ödenmektedir.
Aynı maddenin Tazminatlar Bölümünün Denetim Tazminatı bölümünde, müfettişler için öngörülen % 10 tazminat oranı, 1994 yılı Bütçe Kanununun 60/h maddesi ile 1994 yılında uygulanmak üzere Kamu İktisadi Teşebbüslerinde görevli olanlar hariç, diğerleri için % 30 oranına çıkarılmış olup, 657 sayılı Yasanın verdiği yetkiye dayanılarak çıkarılan zam ve tazminatlara ilişkin 93/5152 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına ekli III saylı cetvelin E-“Denetim Tazminatı” sırasında da aynı doğrultuda düzenleme yapılmıştır.
Bu durumda Yasaya uygun olarak düzenlendiği anlaşılan dava konusu kararnamede hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Kamu personeli gerek çalıştığı kurumun, statüsüne ve gerekse tabi olduğu yasal düzenlemelere göre farklı mali haklara sahip olabilmektedir. Nitekim, Genel, Katma ve Özel Bütçeli kuruluşlardan ayrı olarak örgütlenen, görev ve sorumluluk konuları ve alanı farklı olan KİT Müfettişleri, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca, devlet memurlarının her türlü zam ve tazminatlarından faydalandıkları gibi, diğer kamu kurumu ve kuruluşlarda çalışan müfettişlerden farklı olarak ek tazminat almaktadırlar.
Buna göre, diğer müfettişlerden farklı özel hizmet tazminatı alan ve çalıştığı kurumun teşkilatının bulunduğu yerlerle sınırlı denetim yapan KİT Müfettişlerine diğer müfettişlerden daha az özel hizmet tazminatı oranı belirlenmesinde eşitlik ilkesine de aykırılık yoktur.
Diğer yandan,davacı vekilinin 1994 Bütçe Kanununun 59. maddesinin (h) bendinin Anayasaya aykırı olduğu yolundaki iddiası da ciddi görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle davanın reddine, yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına, davanın açıldığı tarih itibariyle 500.000. lira avukatlık ücretinin davacıdan alınarak davalılardan … Fabrikaları A.Ş. Genel Müdürlüğüne verilmesine 11.12.1997 gününde oybirliği ile karar verildi.