Danıştay Kararı 8. Daire 1994/4006 E. 1995/1999 K. 08.06.1995 T.

8. Daire         1994/4006 E.  ,  1995/1999 K.
Daire : SEKİZİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1995
Karar No : 1999
Esas Yılı : 1994
Esas No : 4006
Karar Tarihi : 08/06/995

KIZ MESLEK LİSESİNDE UYGULAMALI ANAOKULU ÖĞRETMENİ OLAN DAVACIYA ÖZEL HİZMET TAZMİNATI ÖDENEMEYECEĞİ HK.

… Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi mezunu olan ve kız meslek lisesinde uygulamalı anaokulu öğretmeni olarak görev yapan davacının özel hizmet tazminatı verilmesi istemiyle yaptığı başvurusunun reddedilmesine ilişkin işlemin iptali ile 31.12.1989 tarihten itibaren özel hizmet tazminatı farkının yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle açılan davada; 657 sayılı Yasanın zam ve tazminatlar başlıklı ek madde sine ve bu davada; 657 sayılı Yasanın zam ve tazminatlar başlıklı ek maddesine ve bu yasa uyarınca çıkarılan yan ödeme kararnamesi hükümlerine göre, teknik öğretmenlerin özel hizmet tazminatından yararlanmala rının, 657 sayılı Yasanın 36.maddesine göre Teknik Hizmetler sınıfında görev alma niteliklerini taşımaları, eğitim öğretim hizmetleri sınıfına dahil, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Mesleki ve Teknik Öğretim okul ve kurumlarına atölye, laboratuvar veya meslek dersleri öğretmeni olarak atanmaları koşuluna bağlandığı, kız teknik erkek teknik öğretmen okulu ayırımı yapılmadığı, davacının kız teknik öğretmen okulu mezunu olarak, Eğitim ve Öğretim Hizmetleri sınıfına dahil Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek lisesinde meslek dersi öğretmeni olarak görev yaptığının tartışmasız olduğu, bu nedenle 1990,1991,1992,1993 yılları için belirlenen oranlarda özel hizmet tazminatının ödenmesi gerektiği gerekçesiyle dava konusu işlemi iptal eden ve ödenmeyen özel hizmet tazminatı farkının ödenmesine hükmeden … İdare Mahkemesinin … gün ve … sayılı kararının davalı idare tarafından 15.7.1993 gün ve … sayılı Bakanlar Kurulu kararından önce bu okul mezunlarını kapsam içine alan açık bir düzenleme olmadığı öne sürülerek, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49.maddesi uyarınca temyizen in celenerek bozulması istemidir.
657 sayılı Yasanın Zam ve Tazminatlar başlıklı ek maddesinde; 36.madde kapsamındaki teknik hizmetler sınıfında görev alma niteliklerini taşıyıp, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarına atölye, laboratuvar veya meslek dersleri öğretmeni olarak atananlardan 4 yıllık yüksek öğrenim görenlere Bakanlar Kurulunca belirlenecek esas ve ölçüler dahilinde ayrıca özel hizmet tazminatı ödeneceği, bu tazminatın hangi işi yapanlara ve hangi görevlerde bulunanlara ödeneceği, bu tazminatın hangi işi yapanlara ve hangi görevlerde bulunanlara ödeneceğinin miktarı ile ödeme usul ve esaslarının Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulacağı kuralı getirilmiş, bu madde uyarınca hazırlanan Bakanlar Kurulu kararlarında da ilgili cetvellerin teknik öğretmenler bölümü için 657 sayılı yasanın 36.maddesi kapsamındaki teknik hizmetler sınıfında görev alma niteliklerini taşıyıp, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarına atölye, laboratuvar veya meslek dersleri öğretmeni olarak atananlara eğitim süreleri, bitirdikleri bölümün bilim ve ana sanat dallarına göre verilecek özel hizmet tazminatı oranları belirlenmiştir.
Yukarıda belirtilen kurallara göre teknik öğretmenlerin sözü edilen özel hizmet tazminatından yararlanabilmeleri için, hem 36.maddeye göre teknik hizmetler sınıfında görev alma niteliğini taşımaları ve hem de eğitim-öğretim hizmetleri sınıfına dahil Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarına atölye, laboratuvar veya meslek dersleri öğretmeni olarak atanmaları gerekmektedir. 657 sayılı yasanın 36.maddesinin Teknik Hizmetler sınıfı başlıklı II. bendinde de bu sınıfı teşkil eden okul mensupları arasında teknik öğretmen okullarını bitirenler de sayılmış olup, yasada kız teknik-erkek teknik öğretmen okulları gibi bir ayrıma yer verilmemiştir. Olayda davacının bitirdiği ukulun mesleki teknik yüksek okul olduğu, meslek lisesinde anaokulu öğretmenliği yaptığı, bu görevin ise atölye, laboratuvar veya meslek dersi öğretmenliği olmadığı açıktır. Bu durumda davacının yaptığı görevin atölye, laboratuvar veya meslek dersi öğretmenliği olmaması nedeniyle sözü edilen özel hizmet tazminatından yararlanması yasal olarak olanaksızdır.
Açıklanan nedenlerle … İdare Mahkemesi kararının bozulmasına, dosyanın yeniden bir karar verilmek üzere anılan mahkemeye gönderilmesine karar verildi.