Danıştay Kararı 8. Daire 1993/2638 E. 1994/182 K. 20.01.1993 T.

8. Daire         1993/2638 E.  ,  1994/182 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 1993/2638
Karar No: 1994/182

İstemde Bulunan : …
Karşı Taraf : …
İstem, … Belediye Başkanı hakkında 1580 sayılı Yasanın 61.maddesi uyarınca verilen güvensizlik kararının aynı yasanın 76.maddesi uyarınca incelenmesi istemidir. 1580 sayılı Belediye Yasasının 61.maddesi uyarınca verilen gensoruönergesinin kabulüne ilişkin 1.11.1993 günlü Belediye Meclisi kararının aynı Yasanın 76.maddesi uyarınca incelenmesi istemidir.

Savunmanın Özeti : İstemin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Danıştay Savcısı … ‘ün Düşüncesi : … Valiliğinden gönderilen 15.11.1993 günlü, … sayılı yazı ile … Belediye Başkanının 1580 sayılı Yasanın 61.maddesi uyarınca verilen gensoruya karşı verdiği yanıtın yetersizliğine ilişkin Meclis kararı sonucu aynı Yasanın 76.maddesi uyarınca konunun karara bağlanması istenilmektedir.
1580 sayılı Belediye Kanununun 61.maddesinde Belediye Meclis Üyelerinin belediye işleriyle ilgili olarak herhangi bir husus hakkında meclis başkanlığına önerge vererek gensoruda bulunabilecekleri, gensoru önergesi meclis üye tam sayısının çoğunluğu ile varit görüldüğü takdirde gündeme alınacağı ve üzerinden 3 tam gün geçtikten sonra belediye başkanları veya memur edeceği kişilerin gensoruya meclis önünde cevap vereceği, cevap meclis üye tam sayısının çoğunluğuyla yeterli görülmediği takdirde 76 ncı madde uyarınca işlem yapılacağı kurala bağlanmıştır.
Olayda, … Belediye Başkanının düşürülmesi istemine belediye meclis üyelerinden … ‘in verdiği 12.10.1993 günlü gensoru önergesinin neden oluşturmuştur.
Anılan gensoruda belediye başkanının olağanüstü toplantıyı yarım bırakarak takibeden oturumlara da katılmadığı ve seçilen komisyon raporuna görüş belirtmemekte ısrar ettiği vurgulanmaktadır.
Bu dosya ile 8.Dairenin 1993/2559 esas sayısında kayıtlı dosyaların birlikte incelenmesinden, belediyenin personel ücretlerini bile ödeyemeyecek ölçüde mali kriz içine düştüğü, bu durumun nedenlerini araştırmak üzere meclis üyelerinin yarıdan fazlasının isteğiyle olağanüstü toplantı istendiği, 9.9.1993 gününde olağanüstü toplantının başladığı, belediyenin hesaplarını incelemek üzere belediye başkanının da oyu ile bir komisyon oluşturulduğu, ancak gündemin son maddesinde öngörülen taşınmaz satışı yetkisinin görüşülmesi sırasında belediye başkanının bu hususta meclisin yetkisinin bulunmadığını öne sürerek toplantıyı kapatmak istediği, bu kabul edilmeyince toplantıyı terk ettiği, takipeden toplantılara ise 1580 sayılı yasanın 54.maddesi uyarınca 15 günden fazla sürdüğünden yasal olmadığı zannıyla katılmadığı, sözü edilen 15 günlük süre konusunda Valiliğe görüş sorduğu anlaşılmaktadır.
Şu hale göre, olağanüstü toplantının gündemdeki konular bitinceye kadar devam etmesi gerekmekte ise de, belediye başkanının bu hususta valilikten görüş sorduğu da gözönüne alındığında bu durumun belediye başkanının yetersizliğini göstermeyeceği açıktır.
Diğer taraftan, olağanüstü toplantıda siyasi sorunların müzakere edildiğinden bahisle belediye başkanının meclisin feshi istemiyle İçişleri Bakanlığı vasıtasıyla istemi Danıştay’a gönderdiği ve dosyanın yargı organında bulunması da anılan toplantılara belediye başkanının katılmamasının diğer bir nedeni olmaktadır.
Açıklanan bu nedenlerle belediye başkanının düşürülmesi isteminin 1580 sayılı Yasanın 76.maddesi uyarınca reddine karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
İstem,… Belediye Başkanı hakkında 1580 sayılı Yasanın 61.maddesi uyarınca verilen güvensizlik kararının aynı yasanın 76.maddesi uyarınca incelenmesi istemidir.
1580 sayılı yasanın 61.maddesinde Belediye Meclisi üyelerinin herbirinin belediye işleriyle ilgili herhangi bir konuda belediye meclisi başkanlığına önerge vererek gensoruda bulunabileceği,gensoru önergesinin meclis üye tam sayısının çoğunluğunca yerinde görülmesi durumunda gündeme alınacağı,üzerinden 3 tam gün geçtikten sonra belediye başkanının veya memur edeceği kişilerin meclis önünde bunu cevaplayacakları,cevap meclis üye tam sayısının 2/3 çoğunluğunca yeterli görülmezse 76.maddeye göre işlem yapılacağı kuralı getirilmiş, 76.maddede ise yetersizlik kararının ve görüşmeleri kapsayan tutanağın yerel en büyük mülki amire gönderileceği, onların, gerekçeli görüşleriyle birlikte bir ay içinde karar verilmek üzere Danıştay’a sunacağı, Danıştay’ca yetersizlik kararı verilirse belediye başkanının düşeceği kuralı yeralmıştır.
Dosyada bulunan, meclis görüşme tutanakları, Belediye Başkanının savunması ve diğer belgelerin incelenmesinden, meclis üyelerinden biri tarafından, Belediye Başkanının 9.9.1993 günü başlayan olağanüstü toplantıyı yarım bıraktığı, aynı toplantıda kurulan komisyon tarafından hazırlanan raporun görüşüldüğü 24.9.1993, 5.10.1993, 8.10.1993 ve 11.10.1993 günlerinde yapılan oturumlara katılmadığı ve komisyon raporu hakkında görüş belirtmekten kaçındığı öne sürülerek gensoruda bulunulduğu, gensoru önergesinin 12.10.1993 günlü Meclis olağan toplantısında üye tam sayısının çoğunluğunca uygun görülerek gündeme alındığı, 19.10.1993 günlü oturumda Başkan’ın gensoruyu cevapladığı, 1.11.1993 günlü toplantıda oylanarak Meclis Üye tam sayısının 2/3 çoğunluğu ile Başkan hakkında güvensizlik kararı verildiği anlaşılmaktadır.
Bu dosya ile … Belediye Meclisinin dağıtılması istemine ilişkin Dairemizin 1993/2037 ve 93/2559 esas sayısına kayıtlı dosyaların birlikte incelenmesinden, Belediye Başkanının 9.9.1993 günü yapılan olağanüstü toplantıda, gündemin görüşülmesi tamamlanmadan toplantıyı kapattığını söyleyerek toplantı salonundan ayrıldığı, meclis başkan vekili başkanlığında 11.10.1993 gününe kadar aralıklarla devam eden oturumlara katılmadığı tartışmasızdır.
Ancak,… Belediye Başkanının, 9.9.1993 günü başlayan olağanüstü toplantıda siyasi konuların görüşülmesinin, toplantıyı kapatmasından sonra meclisin görüşmelere devam etmesinin ve 24.9.1993 gününden sonra yapılan oturumların yasal toplantı süresi dışında yapılmasının 1580 sayılı Yasaya aykırı olduğu savıyla, meclisin dağıtılması istemiyle yasal yollara başvurduğu gözönüne alındığında, meclisin feshine yol açabilecek bu oturumlara katılmamış olması doğaldır.
Kaldı ki Belediye Başkanının bu konulardaki çekincelerini gerek 9.9.1993 günü yapılan oturumda, gerekse daha sonraki oturumlar öncesi Meclis’e gönderdiği yazılarda belirtmiş olması ve Belediye Meclisinin Ekim Ayı olağan toplantılarına katılması, yasayla verilen görevleri yapmaktan kaçınma amacı taşımadığını doğrulamaktadır.
Gensoru önergesinde ileri sürülen savlar …Belediye Başkanın düşürülmesini gerektirecek nitelikte ve ağırlıkta değildir.
Açıklanan nedenlerle … Belediye Başkanının 1580 sayılı Yasanın 76.maddesi uyarınca belediye başkanlığından düşürülmesi isteminin reddine 20.1.1993 gününde oybirliği ile karar verildi.