Danıştay Kararı 8. Daire 1992/14 E. 1992/406 K. 05.03.1992 T.

8. Daire         1992/14 E.  ,  1992/406 K.
Daire : SEKİZİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1992
Karar No : 406
Esas Yılı : 1992
Esas No : 14
Karar Tarihi : 05/03/992

BELEDİYE BAŞKANI GÖREVDE İKEN BELEDİYE MECLİSİ BAŞKAN VEKİLİNİN MECLİSİ OLAĞANÜSTÜ TOPLANTIYA ÇAĞIRMASININ, MECLİSİN DAĞITILMASI SONUCUNU DOĞURMAYACAĞI HK.

Uyuşmazlık, Belediye Başkanı görevde olduğu halde, belediye meclisi başkan vekilinin meclisi olağanüstü toplantıya çağırmasının usulsüz olup olmadığına ilişkindir. 1580 sayılı Belediye yasasının 54.maddesinde önemli ve acele bir iş çıkması durumunda meclisin, belediye başkanının yazılı çağrısı veya üyelerden üçte birinin gerekçeli önerisi veyahut valinin doğrudan doğruya çağırması üzerine olağanüstü toplanacağı, 55.maddesinde olağan ve olağanüstü toplantı gündeminin belediye başkanı tarafından en az bir hafta önce üyelerin adreslerine gönderileceği ve yerel gazeteler ve
diğer uygun yollardan duyurulacağı, kuralı bulunmaktadır. Dosyanın incelenmesinden belediye, meclis üyelerinden sekiz kişi tarafından imzalanan bir gensoru önergesiyle belediye başkanının işi ve işlemlerini görüşmek üzere meclisin olağan üstü toplantıya çağırılması nın istenildiği, önergede imzası bulunan meclis başkan vekili imzası
ile belediye başkanı ve meclis üyelerine yapılan çağrı ile meclisin toplandığı, gündemdeki konuları görüştüğü, belediye başkanının meclisin bilgisi dışında toplantı yaptığını öne sürerek 1580 sayılı yasanın 53/1.maddesi uyarınca meclisin dağıtılması yolundaki idareye başvurduğu anlaşılmıştır. 1580 sayılı yasanın anılan kurallarının birlikte incelenmesinden acele ve önemli bir konunun ortaya çıkması durumunda meclisin belediye başkanı ve üyelerden üçte ikisinin isteği üzerine olağanüstü toplantı yapabileceği, toplantı gününün en az bir hafta önce (acil durumlarda üç
gün) belediye başkanınca gündem belirlenerek, meclis üyelerine duyurulacağı anlaşılmaktadır. Olayda meclis üyelerince yasa kuralına uygun olarak, belediye başkanının uygulamaları ile ilgili konuları görüşmek üzere meclisin olağanüstü toplanmasının istenildiği ve bu toplantının yine yasada belirtilen olağanüstü toplantı olduğu, bu durumda yapılan toplantının 1580 sayılı yasanın 53.maddesinde sayılan olağan ve olağanüstü toplantı dışında bir toplantı olmadığı kuşkusuzdur. Diğer yandan olağanüstü toplantılarda da gündemin ve toplantı çağrısının Belediye Başkanı tarafından üyelere gönderileceği yasada belirtildiği halde, bu çağrının meclis başkan vekilince yapılmasında yasaya
uyarlık bulunmamakta ise de, meclis başkan vekilince usulsüz yapılan bu çağrının, tüm belediye meclisinin dağıtılmasını gerektiren ağırlıkta bir kusur niteliğinde olladığıda açıktır. Açıklanan nedenlerle 1580 sayılı yasanın 53/1.maddesinde belirtilen olağan ve olağanüstü toplantı dışında toplantı yapmadığı anlaşılan belediye meclisinin yasanın aynı kuralı uyarınca dağıtılması isteminin reddine karar verildi.

AZLIK OYU:
Uyuşmazlık, belediye başkanı görevde olduğu halde, meclis başkanvekilince belediye meclisinin olağanüstü toplantıya çağrılıp çağrılmamasına ilişkindir.
1580 sayılı yasanın 53,54,55,57 ve 58.maddelerinin birlikte değerlendi rilmesinden üyelerin önemli bir durum çıktığında meclisin olağanüstü toplanmasını isteyebilecekleri, buna ilişkin önergelerini belediye başkanına verecekleri, belediye başkanının gündem ve toplantı gününü belirleyerek üyelere toplantı çağrısı yapacağı meclise yasanın 60.maddesinde belirtilen durum dışında belediye başkanının başkanının başkanlık edeceği açıktır.
Olayda ise meclis üyeleri, belediye başkanı hakkında hazırladıkları gensoru önergesinin görüşülmesi için belediye meclisinin olağanüstü toplanmasını istedikleri, önergeyi belediye başkanına vermek yerine, önergede imzası olan meclis başkan vekilince, belediye başkanına önergeyi görüşmek üzere meclisin toplantıya çağrıldığı bildirilirken, bir
meclis üyesine yapılan çağrıda hem önergenin görüşüleceği hemde, meclis 1. ve 2.başkan vekilleri ile iki encümen üyeliği seçimlerinin yapılacağının bildirildiği anlaşılmıştır. Bu durumda meclisi toplantıya çağırma ve gündemi belirleme görevi yasa ile belediye başkanına verildiği halde, gerek toplantı çağrısının, gerek belediye başkanı ve meclis üyesine yapılan çağrıda farklı gündemlerin belirlenmesi 1580 sayılı yasanın 54,55,57 ve 58.maddelerine açıkca aykırıdır.
Dosyada bulunan belgelerin incelenmesinden belediye başkanı ile belediye meclisinin devamlı sürtüşme halinde olmalarınında belgede kamu hizmetlerinin aksamasına yol açtığı anlaşılmaktadır. Bu durumda yasaya aykırı gündem ve çağırı ile toplandığı anlaşılan belediye meclisinin 1580 sayılı yasanın 53/1.maddesi uyarınca feshi iste
minin kabulü gerektiği görüşü ile karara katılmıyorum.