8. Daire 1985/706 E. , 1986/244 K.
Daire : SEKİZİNCİ DAİRE
Karar Yılı : 1986
Karar No : 244
Esas Yılı : 1985
Esas No : 706
Karar Tarihi : 12/05/986
İL DAİMİ ECÜMEN ÜYELİĞİ SEÇİMİNDE OY PUSULALARINDA SEKİZ İSMİ YAZMA ZORUNLULUĞU BULUNMADIĞINDAN; 4 İSİM YAZILMASI SONUCUNDA,OYLARI TOPLANMIŞ OLAN 4 KİŞİNİN DAİMİ ENCÜMEN ASİL ÜYELİKLERİNE SEÇILMIŞ OLDUKLARI HK.
İl Genel Meclisince İl Daimi Encümen üyeliği için 8 kişi yerine 4 kisi seçildiği, yedekler seçilmediği ve adaylar belirlenmeden yasaya aykırı olarak yapılan seçimin iptali isteğiyle açılan davada, dava konusu işlemin iptaline ilişkin İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
İl Özel idarelerine ilişkin yasanın 136. maddesinde İl Daimi Encümeninin, her toplantı yılı içinde,İl Genel Meclisinin kendi üyeleri arasında seçeceği 4 kişiden oluşacağı, 137.maddesinde ise, İl Genel Meclisince İl Daimi Encümeni için gerekli üye sayısının iki katı kişi seçeceği ve bunlardan en çok oy alan yarısının encümen üyeliğine getirileceği, diğerlerinin de yedek üye olacağı kuralı bulunmaktadır.
Dava dosyasının incelenmesinden İl Genel Meclisince yapılan İl Daimi Encümen üyeliği seçiminde, meclis başkanının oy pusulalarına (8) isim yazılacağına ilişkin uyarısına karşın, üyelerin bir bölümünün oy pusulalarına 4 isim yazdıkları, bir bölümünün ise boş oy kullandıkları ve sonuçta (4) kişinin asil encümen üyesi olarak seçildiği, yedek üye seçilmediği, asil üyelerden boşalma durumunda Genel Meclisin olağanüstü toplantıya çağrılarak seçim yapılabileceği belirtilerek, meclis çalışmalarının kapatıldığı anlaşılmaktadır.
İl Daimi Encümenine asil ve yedek olarak sekiz kişinin seçilmesi gerek mekte ise de, her üye oy pusulasına sekiz isim yazma zorunluluğunda değildir. yasada sekiz isimden az yazılmış oy pusulalarının geçersiz sayılacağına ilişkin bir kural bulunmadığı gibi, önceden belirlenecek adaylar arasında oylama yapılacağına ilişkin bir kural da bulunmamakta
dır. Bu durumda bir kısım üyenin boş oy kullandığı, bir kısım üyeninde sadece 4 üyenin ismini yazmaları sonucunda, bu dört kişinin asil encümen üyeliğine seçildiklerinin kabulü zorunludur.
Daimi Encümen asil üyeliği seçiminden sonra Genel Meclisin oylamaya devam ederek kalan dört yedek üyeyi de seçmesi gerekirken böyle yapmayıp seçimin sonuçlandırıldığı anlaşılmaktadır. Bu durumda olağam üstü toplantı yapılarak boş yedek üyeliklere seçim yapılabileceğinden, asil encümen üyeleri seçimine ilişkin işlemin geçersiz olduğu yolundaki İdare Mahkemesi kararı yerinde değildir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin kabulü ile aksine verilen İdare Mahkemesi kararının bozulmasına; uyuşmazlığın hukuki niteliği ve dava dosyasında yer alan bilgi ve belgeler işin esası hakkında karar vermeye yeterli görüldüğünden, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 2.fıkrası uyarınca işin esasının incelenmesine geçilerek İl Daimi Encümeni asil üyeleri seçimine ilişkin, Genel Meclis kararının iptali isteğiyle açılan davanın reddine karar verildi.