Danıştay Kararı 7. Daire 2016/1770 E. 2020/4584 K. 12.11.2020 T.

Danıştay 7. Daire Başkanlığı         2016/1770 E.  ,  2020/4584 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
YEDİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/1770
Karar No : 2020/4584

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Vergi Dairesi Başkanlığı
(…Vergi Dairesi Müdürlüğü) …
VEKİLİ :Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : …
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava Konusu İstem: Davacıya ait 9+1 kişilik minibüs cinsi aracın koltuk sökülmek suretiyle 5+1 kişilik 87.03 tarife pozisyonunda yer alan binek araca dönüştürüldüğünden bahisle 2009 yılının Haziran dönemi için tarh edilen vergi ziyaı cezalı özel tüketim vergisinin iptali istemiyle dava açılmıştır.
İlk Derece Mahkemesi Kararının Özeti: Dosyanın incelenmesinden, davacının sahibi olduğu aracını 87.02, 87.03, 87.04 tarife pozisyonunda yer alan araca dönüştürdüğünden bahisle ek vergi tarhiyatın yapıldığı, oysa aracın 87.03 tarife pozisyonundaki “-Sürücü dahil 9 kişilik oturma yeri olanlardan” olarak sınıflandırıldığı, daha sonra aracın 5+1 oturma kapasiteli araca dönüştürüldüğü, söz konusu araçta aracın 87.03 tarife pozisyonunu değiştiren harici başka bir tadilatın yapılmadığı, aracın kullanım alanının yine minibüs olduğu, sadece oturma kapasitesinin 9’dan 6’ya düşürüldüğü, 87.03 tarife pozisyonunda oturma kapasitesine göre sadece sürücü dahil 9 kişilik oturma yeri olanlara özgü bir vergilendirmenin yapıldığı, oturma kapasitesine göre vergilendirmeden vazgeçildiği takdirde 87.03 tarife pozisyonunda yine aynı vergi oranına tabi “İstiap haddi 850 kilogramı geçip motor silindir hacmi 2800 cm³’ün altında olanlar” pozisyonunun bulunmasına rağmen, bu pozisyonun dışında davacının aracına uymayan bir pozisyonda vergilendirme yapıldığı anlaşıldığından, dava konusu cezalı tarhiyatta hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’na ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanların, ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl içinde 87.02 (Otobüs ve midibüs hariç), 87.03 veya 87.04 (“Diğerleri” grubu hariç) tarife pozisyonlarında yer alan mallara dönüştürülmesi halinde, daha önce ödenen vergi mahsup edilmek suretiyle bu malların ilk iktisabındaki matrah esas alınarak değişiklik uyarınca adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, değişikliğin kayıt ve tescili tarihinde dönüştürülen mallar için geçerli olan oran üzerinden, bu tarihte özel tüketim vergisi alınacağının hüküm altına alındığı, yapılan tadilat işlemiyle aracın binek araca dönüştürüldüğü yapılan işlemlerin hukuka uygun olduğu ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda, vergi oranlarının belirlenmesinde aracın taşıma fonksiyonunun kriter olarak belirlendiği, binek otomobillerinin ve esas itibarıyla insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtların 87.03 tarife pozisyonunda yer aldığı, aracın yapılan tadilat ile binek araç olarak kullanıma uygun hale getirildiği, böylece “diğerleri” alt kategorisinde motor silindir hacmi 2000 cm3’ü geçen araç sınıfında olduğu anlaşıldığından, dava konusu vergi ve cezada hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Yedinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Davacının ilk iktisabını 2009 yılında 9+1 minibüs olarak gerçekleştirdiği aracını beş yıl geçmeden 5+1 kapalı kasa kamyonete tadil ettiğinin tespit edilmesi üzerine, takdir komisyonu kararına istinaden yapılan cezalı özel tüketim vergisi tarhiyatının iptali istemiyle dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nun 15. maddesinin 2. fıkrasının (b) bendinde; (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tâbi olanların, ilk iktisap tarihinden itibaren beş yıl içinde 87.02 (Otobüs ve midibüs hariç), 87.03 veya 87.04 (“Diğerleri” grubu hariç) tarife pozisyonlarında yer alan mallara dönüştürülmesi halinde, daha önce ödenen vergi mahsup edilmek suretiyle bu malların ilk iktisabındaki matrah esas alınarak değişiklik uyarınca adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan, değişikliğin kayıt ve tescili tarihinde dönüştürülen mallar için geçerli olan oran üzerinden, bu tarihte özel tüketim vergisinin alınacağı, 3. fıkrasında; bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasların Maliye Bakanlığınca belirleneceği, adı geçen Kanun’a ekli (II) sayılı listenin 87.03 tarife pozisyonunda “İstiap haddi 850 kilogramı geçip motor silindir hacmi 2800 cm³’ün altında olanlar” ile ”-Motor silindir hacmi 3200 cm³’ü geçmeyen sürücü dahil 9 kişilik oturma yeri olanların” aynı vergilemeye tabi tutulacağı, aynı pozisyonun “diğerleri” kategorisinde, motor silindir hacmi 2000 cm3’ü geçenlerin %80 oranında özel tüketim vergisine tabi olduğu hüküm altına alınmıştır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda, vergi oranlarının belirlenmesinde aracın taşıma fonksiyonunun kriter olarak belirlendiği, binek otomobilleri ve esas itibarıyla insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtların 87.03 tarife pozisyonunda yer aldığı, bu pozisyonda vergilendirileceklerin; yalnız binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları, jipler vb. ile yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3,5 tonu aşmayan ve yolcu taşıma kapasitesi istiap haddinin %50’sinin altında olan motorlu araçlardan liste devamında istiap haddi ve motor silindir hacmine göre belirtilenler ve de “diğerleri” olduğu, “diğerleri” kategorisinde olup, motor silindir hacmi 2000 cm3’ü geçenlerin %80 oranında özel tüketim vergisine tabi olduğu görülmektedir.
Bu durumda, dava konusu araca uygulanacak özel tüketim vergisi oranı belirlenirken taşıma fonksiyonunun belirlenmesinin önem arz etmekte olup, araca ilişkin olarak tadilattan sonra düzenlenen TSE belgesinde yer alan, aracın özel donanımlı 3 sıra koltuklu 5+1 kişilik N1 sınıfı kamyonet olduğu, araçta masa, TV, fax, telefon, buzdolabı, uydu anteni, expresso makinesi bulunduğu, aracın ruhsatında motor silindir hacminin 2461 cm3 olduğuna ilişkin bütün bu özellikleri birarada değerlendirildiğinde, tadilat yapılan aracın VIP tasarımlı olduğu, 87.03 tarife pozisyonunda binek otomobilleri ve esas itibarıyla insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar kategorisine girdiği anlaşılmakla birlikte anılan tarife pozisyonunda yer verilen yük taşımada kullanılan araçlardan olmadığı gibi yalnız binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları, jipler vb. Araçlar kapsamında da bulunmadığı ve bu suretle “diğerleri” alt kategorisinde motor silindir hacmi 2000 cm3’ü geçen araç sınıfına dahil olduğu sonucuna ulaşıldığından, hukuka aykırılık bulunmayan dava konusu vergi ve cezanın iptali yolundaki mahkeme kararının bozulması gerekmiştir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Temyiz isteminin kabulüne,
2. … Vergi Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 492 sayılı Harçlar Kanunu’nun 13. maddesinin (j) bendi parantez içi hükmü uyarınca alınması gereken harç dahil olmak üzere, yargılama giderlerinin yeniden verilecek kararda karşılanması gerektiğine,
5. 2577 sayılı Kanun’un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 12/11/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.