Danıştay Kararı 7. Daire 2004/586 E. 2004/1003 K. 15.04.2004 T.

7. Daire         2004/586 E.  ,  2004/1003 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
YEDİNCİ DAİRE
Esas No : 2004/586
Karar No : 2004/1003

Temyiz İsteminde Bulunan: … Temizlik Maddeleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi
Karşı Taraf : Başbakanlık Gümrük Müsteşarlığı adına Öncüpınar Gümrük Müdürlüğü
İstemin Özeti : Davacı Şirket tarafından, … Vergi Mahkemesi hakimlerinden ikisi hakkında yapılan reddi hakim talebinin reddi yolundaki … Bölge İdare Mahkemesinin … gün ve E:…; K:… sayılı kararının; dilekçede yazılı nedenlerle bozulması istenilmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Yedinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 14’üncü maddesi uyarınca ilk inceleme ile görevli Tetkik Hakimi …’nun açıklamaları dinlenildikten sonra gereği görüşüldü:
Temyiz başvurusu, davacı tarafından … Vergi Mahkemesi hakimlerinden ikisi hakkında yapılan reddi hakim talebinin reddine dair … Bölge İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulması istemine ilişkindir.
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 57’nci maddesinin 3’üncü fıkrasında, idare ve vergi mahkemelerinde reddedilen başkan ve üyenin birden çok olması halinde istemin bölge idare mahkemesince inceleneceği; bölge idare mahkemelerinde reddedilen başkan veya üyenin birden çok olması halinde, istemlerin Danıştayca inceleneceği hükme bağlanmış; 31’inci maddesinde de, 2577 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan hallerde Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin uygulanacağı hususlar arasında, hakimin davaya bakmaktan memnuiyeti ve reddi de sayılmıştır. Sözü edilen madde ile göndermede bulunulan 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun 29’uncu maddesinde ise, hakimin reddi sebepleri sayılmış; müteakip maddelerde de, hakimin reddi süresi, nasıl yapılacağı, ret talebinin nasıl ve hangi merci tarafından inceleneceği gibi usule ilişkin düzenlemelere yer verilmiş; 2494 sayılı Kanunun 8’inci maddesiyle eklenen 36/A maddesinde de, esas hüküm bakımından temyiz yolu kapalı bulunan dava ve işlerde hakimin reddi istemi ile ilgili merci kararlarının kesin olduğu; esas hüküm bakımından temyiz yolu açık bulunan dava ve işlerde, ret istemi hakkındaki merci kararlarının tefhim veya tebliği tarihinden itibaren yedi gün içinde temyiz edilebileceği hüküm altına alınmıştır.
Temyiz, hukuki uyuşmazlığı sona erdiren ilk derece mahkemesi kararlarına karşı öngörülen olağan kanun yollarından biridir. Hukuki uyuşmazlığı sona erdirmeyen, diğer bir deyişle, nihai olmayan ve bu nedenle, ancak, davanın esası hakkında verilen ve yargılamayı sona erdiren kararla birlikte temyiz edilebilir nitelikte olan reddi hakim talebi hakkında verilen kararın, müstakilen temyiz başvurusuna konu edilmesine yasal olanak bulunmamaktadır.
Her ne kadar, 2577 sayılı Kanunun yukarıda yer verilen 31’inci maddesiyle göndermede bulunulan Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununda, reddi hakim talebi hakkında verilen kararların temyiz edilebileceği hüküm altına alınmış ise de; söz konusu gönderme, anılan Kanunun, reddi hakim sebepleri, buna ilişkin istemin şekli ve karara bağlanması ile ilgili kurallarına yapılmış olduğundan; ilk derece yargı yerlerinin nihai kararları için öngörülen ve bu kararların hukuka uygunluğunun denetlenmesini sağlayan temyiz başvurusunu da kapsaması olanaklı değildir. Öte yandan, 2577 sayılı Kanunda, temyiz aşaması ile ilgili olarak Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununa yapılmış bir gönderme de yoktur. Bu bakımdan; reddi hakim talebi hakkında … Bölge İdare Mahkemesince verilen kararın bozulması istemiyle yapılan temyiz başvurusunun incelenme olanağı bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin incelenmeksizin reddine, … lira maktu karar harcının temyiz edenden alınmasına, 15.4.2004 gününde oybirliği ile karar verildi.