Danıştay Kararı 7. Daire 2000/371 E. 2000/1594 K. 16.05.2000 T.

7. Daire         2000/371 E.  ,  2000/1594 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
YEDİNCİ DAİRE
Esas No: 2000/371
Karar No: 2000/1594

Temyiz İsteminde Bulunan: Nakil Vasıtaları Vergi Dairesi Müdürlüğü
Karşı Taraf : … Desen Yapım ve Kart Delme Ticaret ve Sanayi A.Ş.
Vekili : Av. …
İstemin Özeti : Davacının sahibi bulunduğu aracın net ağırlığının 1850 kg olarak tespit edildiği ileri sürülerek gecikme zammı ile birlikte tahsil edilen motorlu taşıtlar vergisinin iadesi istemiyle açılan davada; söz konusu araçların Türkiye’deki dağıtıcısı olan firma tarafından, aracın net ağırlığının 1639 kg olarak bildirildiği anlaşılmakla, motorlu taşıtlar vergisinin gecikme zamlı olarak tahsil edilmesinde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle motorlu taşıtlar vergisi tahsiline yönelik işlemi iptal eden …’nci Vergi Mahkemesinin … gün ve E:…; K:… sayılı kararının, net ağırlığı 1850 kg olduğu tespit edilen araç nedeniyle yapılan işlemin yerinde olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Tetkik Hakimi …’ın Düşüncesi: Uyuşmazlık, 1639 kg ağırlığında olduğu beyan edilen aracın gerçekte 1850 kg net ağırlığa sahip olduğu ileri sürülerek motorlu taşıtlar vergisinin gecikme zamlı olarak tahsil edilmesinden doğmuş bulunmaktadır.
Mahkemece, dosyada mevcut üretici firma yazısına dayanılarak, aracın 1850 kg ağırlığa sahip olmadığı sonucuna varılmışsa da, “… … marka aracın altı ve sekiz silindirli olmak üzere iki ayrı modeli bulunduğunun anlaşılması ve üretici firmanın söz konusu yazısında da, ağırlığı bildirilen aracın hangi motor hacmine sahip olduğu konusunda bir açıklık bulunmaması karşısında, anılan belgeye dayanılarak yazılı gerekçeyle verilen mahkeme kararında isabet görülmediğinden bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı …’ın Düşüncesi: Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 49’uncu maddesinin 1’inci fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp, vergi mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında, anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenle, temyiz isteminin reddi ile vergi mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Yedinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dosyanın incelenmesinden, davacı tarafından 17.6.1993 tarihinde satın alınan … … marka aracın net ağırlığının faturasında 1585 kg olarak gösterildiği; araca ait motorlu taşıtlar vergisinin ise 1639 ağırlık dikkate alınarak ödendiği; Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğünün 15.10.1996 tarihli yazısında; 1993 model … marka araçlardan sekiz silindirli olanların 1850 kg net ağırlığa sahip olduğunun bildirilmesi üzerine, 1993 ila 1998 yıllarının tamamı ile 1999 yılı birinci taksitine ilişkin motorlu taşıtlar vergisinin gecikme zammı ile birlikte tahsil edildiği anlaşılmıştır.
197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesinde net ağırlık; taşıtı imal eden fabrikaca belirtilen ve uluslararası otomobil kataloglarında gösterilen ağırlıklar dikkate alınarak Maliye Bakanlığınca tespit olunan ağırlık olarak tanımlanmış; 1318 sayılı Finansman Kanununun 2’nci maddesinde de, bu kanunda kullanılan tabirlerin taşıdıkları anlamların 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesine göre tayin edileceği hükme bağlanmıştır.
Olayda, vergisi uyuşmazlık konusu olan 1993 model … … marka aracın motor hacmi yönünden, 4,0 litrelik altı silindirli ve 5,2 litrelik sekiz silindirli olmak üzere iki ayrı modeli bulunduğu ve davacıya ait aracın 5,2 litrelik sekiz silindirli motora sahip olduğu hususu dosyada bulunan faturanın incelenmesinden anlaşılmıştır. Bu itibarla, mahkemece karara esas alınan, üretici … International firmasının 26.3.1995 tarihli yazısında 1993 ve 1994 model … için belirtilen (1639 kg) ağırlığın, hangi motor hacmine sahip modele ait olduğu konusunda bir açıklama yer almadığı dikkate alındığında, bu ağırlığın, sekiz silindirli motora sahip modele ait olduğunun kabulüne olanak bulunmadığı gibi, dava konusu işleme dayanak alınan Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğünün 15.10.1996 tarihli yazısında, Maliye Bakanlığında mevcut uluslararası otomobil kataloğuna dayanılarak, 1993 model … marka beş kapılı 5,2 litre hacimli sekiz silindirli motora sahip aracın 1850 kg net ağırlığında olduğunun ileri sürülmüş olması, öte yandan Dairemizde mevcut, 1993/1994 model otomobillere ilişkin teknik bilgilerin yer aldığı “auto katalog” isimli uluslararası otomobil kataloğunda da … … … marka beş kapılı 5,2 litre hacimli sekiz silindirli motora sahip aracın net ağırlığının, fabrika verilerine göre 1850 kg; aynı model altı silindirli motora sahip aracın net ağırlığının ise 1628 kg olarak belirtilmiş olması karşısında, davacının sahibi bulunduğu sekiz silindirli aracın motorlu taşıtlar vergisi uygulanmasına esas alınacak net ağırlığının; Maliye Bakanlığında mevcut uluslararası otomobil kataloğu ile, araca ait verileri içeren teknik belge, üretici firmaca düzenlenen fatura vb. belgeler üzerinde yapılacak araştırma ve inceleme sonucuna göre tespiti suretiyle dava hakkında karar verilmesi gerekirken, aksi yönde verilen kararda isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenle, temyiz isteminin kabulüne; mahkeme kararının bozulmasına, bozma kararı üzerine mahkemece yeniden verilecek kararla birlikte yargılama giderleri de hüküm altına alınacağından, bu hususta ayrıca hüküm tesisine gerek bulunmadığına, 16.5.2000 gününde oybirliği ile karar verildi.