Danıştay Kararı 7. Daire 1997/3872 E. 1998/998 K. 12.03.1998 T.

7. Daire         1997/3872 E.  ,  1998/998 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
YEDİNCİ DAİRE
Esas No: 1997/3872
Karar No: 1998/998

Temyiz İsteminde Bulunan : Nakil Vasıtaları Vergi Dairesi Müdürlüğü
Karşı Taraf : …
İstemin Özeti : Yükümlünün satın aldığı 1991 model … hatchback marka otomobilin taşıt alım vergisi beyannamesinde ağırlığının 935 kg beyan edilmesine karşın, aracın ağırlığının 990 kg olduğundan bahisle kaçakçılık cezalı olarak tarh edilen taşıt alım vergisini; 1318 sayılı Taşıt Alım Vergisi Kanununa ekli birinci tarifeye giren motorlu taşıtlarda, taşıtın net ağırlığına göre vergi hesaplandığı, Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesinin 12’nci bendinde net ağırlığının, taşıtı imal eden fabrikaca belirtilen ve uluslararası otomobil kataloglarında gösterilen ağırlıklar dikkate alınarak Maliye Bakanlığınca tespit olunan ağırlıklar şeklinde ifade edildiği, olayda, Maliye ve Gümrük Bakanlığının 91/4 sayılı iç genelgesi ile söz konusu aracın ağırlığı 990 kg olarak belirlenmesine karşın, dava dilekçesi ekinde fotokopisi yer alan …Motor Corporation şirketinin Maliye Bakanlığına yazdığı yazı ile arabaların net ağırlığını gösteren listenin incelenmesinden, söz konusu aracın net ağırlığının 935 kg olduğunun anlaşıldığı, bu nedenle yapılan tarhiyatta isabet görülmediği gerekçesiyle terkin eden …’uncu Vergi Mahkemesinin … gün ve E:…; K:… sayılı kararının; Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesinin 12’nci bendinin verdiği yetkiye istinaden Maliye Bakanlığınca araç ağırlığının 990 kg olarak tespit edilmesinin ve bu ağırlık üzerinden yapılan tarhiyatın yerinde olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Tetkik Hakimi …’ın Düşüncesi :Temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar, 2577 sayılı Kanunun 49’uncu maddesinin 1’inci fıkrasında sayılan bozma nedenlerine uymadığından, temyiz istemi reddedilerek kararın onanması gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı …’nun Düşüncesi: 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49’uncu maddesinin 1’inci fıkrasında; temyiz incelemesi sonunda Danıştay’ın; a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması, b) Hukuka aykırı karar verilmesi, c) Usul hükümlerine uyulmamış olunması sebeplerinden dolayı incelenen kararı bozacağı öngörülmüştür.
Temyiz dilekçesinde ileri sürülen hususlar, yukarıda belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymadığı gibi, mahkeme kararının dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında, bu kararın bozulmasını sağlayacak nitelikte de görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle, temyiz isteminin reddiyle mahkeme kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmüştür.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Yedinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Dosyanın incelenmesinden; 935 kg olarak beyan edilen 1991 model … Hatckback marka otomobilin net ağırlığının, 7.11.1991 gün ve 1991/4 sayılı Maliye Bakanlığı iç genelgesi uyarınca 990 kg olarak belirlendiğinden bahisle, davacı adına, ikmalen taşıt alım vergisi salınarak, kaçakçılık cezası kesildiği anlaşılmış olup; dosyada, bu vergi ve cezaya ait işlemleri iptal eden Vergi Mahkemesi kararının temyizen bozulması istenilmektedir.
1318 sayılı Taşıt Alım Vergisi Kanununun 4’üncü maddesinde; otomobil, kaptı-kaçtı, panel ve arazi taşıtlarının (I) sayılı tarifeye göre vergilendirileceği açıklanmış; anılan tarifede de, taşıtın net ağırlığına ve yaşına göre ödenecek vergi miktarı belirlenmiş bulunmaktadır. Aynı Kanunun 2’nci maddesinde ise; bu Kanunda kullanılan tabirlerin taşıdıkları anlamların, 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesine göre tayin edileceği hükme bağlanmıştır.
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun yukarıda söz edilen 2’nci maddesinin 12’nci bendinde de; net ağırlığın, taşıtı imal eden fabrikaca belirtilen ve uluslararası otomobil kataloglarında gösterilen ağırlıklar dikkate alınarak Maliye Bakanlığınca tespit olunan ağırlık olduğu açıklaması yer almıştır.
Bu yasal düzenlemelerde; otomobil, kaptı-kaçtı, panel ve arazi taşıtlarının taşıt alım vergilerinin yaşlarına ve Maliye Bakanlığınca tespit edilecek net ağırlıklarına göre belirleneceği; ancak, Maliye Bakanlığının, anılan taşıtların net ağırlıklarını belirlemede tamamen serbest olmadığı, Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 2’nci maddesinin 12’nci bendinde gösterilen verilerle bağlı olduğu açık bulunmaktadır.
Olayda, her ne kadar; dava konusu tarh işlemi, davacı tarafından satın alınan taşıtın Maliye Bakanlığınca 1991/4 sayılı iç genelge ile tespit edilen net ağırlığı esas alınarak tesis edilmiş; Vergi Dairesi Müdürlüğünün cevap ve temyiz dilekçelerinde de, bu ağırlığa, taşıtın yağı, suyu, yakıtı ve donanımının dahil bulunduğu açıklanmışsa da; imalatçı firma olan … … tarafından Maliye Bakanlığına gönderilen ve bir örneği dava dilekçesine ekli bulunan 5.12.1991 tarihli yazıda, taşıtın net ağırlığının 935 kg olduğu, 1991 yılı ve öncesi Türkiye için imal edilen ürünlerinin spesifikasyonlarının Automobile Revue kataloğunda yer almadığı bildirilmiş olduğundan, Maliye Bakanlığının söz konusu tespitinin yasada öngörülen verilere dayanmadığı anlaşılmıştır.
Bu durum karşısında; 990 kg ağırlık esas alınarak ikmalen yapılan taşıt alım vergisi tarhiyatı ile ceza kesme işleminde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varıldığından; temyiz dilekçesinde ileri sürülen hususlar, anılan işlemlerin iptal eden dair vergi mahkemesi kararının bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Açıklanan nedenle, temyiz isteminin reddine ve mahkeme kararının onanmasına, 12.3.1998 gününde oybirliği ile karar verildi.