Danıştay Kararı 6. Daire 2023/623 E. 2023/4647 K. 16.05.2023 T.

Danıştay 6. Daire Başkanlığı         2023/623 E.  ,  2023/4647 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2023/623
Karar No : 2023/4647

TEMYİZ EDENLER : I- (DAVALI) … Valiliği
II- MÜDAHİL (DAVALI YANINDA) … Taahhüt Madencilik San. ve Tic. Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACILAR) : … Köyü Köy Tüzel Kişiliği
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN ÖZETİ : Tokat ili, Almus İlçesi, … Köyü, … Mevkii sınırları içerisinde, İR:… işletme ruhsat numaralı, … Kum Eleme Nakliyat İnşaat Taahhüt Hayvancılık Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından işletilmesi planlanan “patlatmalı kalker ocağı ve kırma-eleme tesisi” projesi ile ilgili olarak Tokat Valiliği Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü tarafından verilen … tarih ve E-… sayılı “Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir” kararının iptali istemiyle açılan davada, dava konusu işlemin iptali yolunda … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.

SAVUNMANIN ÖZETİ : Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Müdahilin temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Mahkeme kararının onanması, davalı idarenin temyiz isteminin ise, süre yönünden reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

İLGİLİ MEVZUAT ve HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Davalı yanında müdahilin temyiz istemi yönünden;
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı halinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Davalı idarenin temyiz istemine gelince;
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 8. maddesinde; sürelerin tebliğ, yayın veya ilan tarihini izleyen günden itibaren işlemeye başlayacağı; tatil günlerinin sürelere dahil olduğu, şu kadarki, sürenin son günü tatil gününe rastlarsa, sürenin tatil gününü izleyen çalışma gününün bitimine kadar uzayacağı; ivedi yargılama usulünü düzenleyen ve Çevre Kanunu uyarınca, idari yaptırım kararları hariç çevresel etki değerlendirmesi sonucu alınan kararlardan kaynaklı uyuşmazlıklarda da uygulanan 20/A maddesinin 2. fıkrasının (g) bendinde, verilen nihai kararlara karşı tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içinde temyiz yoluna başvurulabileceği; 48/7. maddesinde ise, temyiz dilekçesi verilirken gerekli harç ve giderlerin ödenmemiş olduğu, dilekçenin 3. madde esaslarına göre düzenlenmediği ve temyizin kanuni süre geçtikten sonra yapıldığı hususlarının dosyanın gönderildiği Danıştayın ilgili dairesi ve kurulunca saptanması hallerinde de 2. ve 6. fıkralarda sözü edilen kararların daire ve kurulca verileceği hükmü yer almıştır.
Dosyanın incelenmesinden, temyize konu İdare Mahkemesi kararının davalı idareye 14/12/2022 tarihinde tebliğ edildiği, davanın konusunun, ivedi yargılama usulüne tabi olan çevresel etki değerlendirmesi sonucu alınan kararlardan kaynaklı uyuşmazlık olması nedeniyle bu karara karşı yukarıda belirtilen Kanun hükmü uyarınca kararın tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde temyiz isteminde bulunulması gerektiği halde, 15 gün içerisinde temyiz edilmediği, bu karara karşı en son 29/12/2022 tarihinde temyiz isteminde bulunulması gerekirken, 30/12/2022 tarihinde temyiz isteminde bulunulduğu anlaşıldığından, davalı idarenin temyiz isteminin süre aşımı nedeniyle incelenmesine yasal olanak bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı idarenin temyiz isteminin SÜRE AŞIMI NEDENİYLE REDDİNE, davalı yanında müdahilin temyiz isteminin ise REDDİNE,
2. Dava konusu işlemin iptaline ilişkin temyize konu … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararında; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, anılan kararın ONANMASINA,
3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usülü Kanunun 20/A-2-(i) maddesi uyarınca, karar düzeltme yolunun kapalı olduğunun duyurulmasına, 16/05/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.