Danıştay Kararı 6. Daire 2021/6200 E. 2022/11610 K. 15.12.2022 T.

Danıştay 6. Daire Başkanlığı         2021/6200 E.  ,  2022/11610 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2021/6200
Karar No : 2022/11610

TEMYİZ EDEN (DAVACI): …
VEKİLİ: Av. …

KARŞI TARAF (DAVALI): … Belediye Başkanlığı
VEKİLİ: Av. …

İSTEMİN ÖZETİ: Antalya İli, Aksu İlçesi, … Mahallesi, … ada, … parsel ve … ada, … parsel sayılı taşınmazlarda ruhsatsız yapılar yapıldığından bahisle, 3194 sayılı İmar Kanunun 32. maddesi uyarınca ruhsatlı hale getirilmesi ya da yıkımı için davacıya 30 gün süre verilmesine, ruhsatlandırılmadığı ya da yıkılmadığının tespiti halinde yıkımına ve verilen süre içerisinde yapı ruhsatlı hale getirilmez veya yıkılmaz ise 3194 sayılı Kanunun 42. maddesinin 3. fıkrası uyarınca 3.757,10-TL para cezası verilmesine, ayrıca aynı Kanunun 42. maddesinin 2. fıkrası uyarınca 857.661,78-TL para cezası verilmesine ilişkin … tarih ve … sayılı Aksu Belediye Encümeni kararının iptali istemiyle açılan davanın reddi yolundaki … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddine dair … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.

SAVUNMANIN ÖZETİ: Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …’NUN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairelerince verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
… Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmadığından, anılan kararın 3. yapıya ilişkin kısmı yönünden oyçokluğu, diğer yapılara ilişkin kısmı yönünden ise oybirliği ile ONANMASINA, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de belirtilen İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece Mahkemesine gönderilmesine 15/12/2022 tarihinde kesin olarak karar verildi.

(X) KARŞI OY :
3194 sayılı İmar Kanununun 32. maddesinde: “Bu Kanun hükümlerine göre ruhsat alınmadan yapılabilecek yapılar hariç; ruhsat alınmadan yapıya başlandığı veya ruhsat ve eklerine aykırı yapı yapıldığı ilgili idarece tespiti, fenni mesulce (…) tespiti ve ihbarı veya herhangi bir şekilde bu duruma muttali olunması üzerine, belediye veya valiliklerce o andaki inşaat durumu tespit edilir. Yapı mühürlenerek inşaat derhal durdurulur… Ruhsata aykırılık olan yapıda, bu aykırılığın giderilmiş olduğu veya ruhsat alındığı ve yapının bu ruhsata uygunluğu, inceleme sonunda anlaşılırsa, mühür, belediye veya valilikçe kaldırılır ve inşaatın devamına izin verilir. Aksi takdirde, ruhsat iptal edilir, ruhsata aykırı veya ruhsatsız yapılan bina, belediye encümeni veya il idare kurulu kararını müteakip, belediye veya valilikçe yıktırılır ve masrafı yapı sahibinden tahsil edilir.” hükümleri yer almış olup, 42 inci maddesinde ise, imar mevzuatına aykırılık teşkil eden fiil ve haller için idari para cezasının nasıl belirleneceğine dair hükümlere yer verilmiştir.
Aynı Kanuna 7143 sayılı Kanunun 16. maddesi ile eklenen geçici 16. maddesinde ise; “Afet risklerine hazırlık kapsamında ruhsatsız veya ruhsat ve eklerine aykırı yapıların kayıt altına alınması ve imar barışının sağlanması amacıyla, 31/12/2017 tarihinden önce yapılmış yapılar için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve yetkilendireceği kurum ve kuruluşlara 31/10/2018 tarihine kadar başvurulması, bu maddedeki şartların yerine getirilmesi ve 31/12/2018 tarihine kadar kayıt bedelinin ödenmesi halinde Yapı Kayıt Belgesi verilebilir. Başvuruya konu yapının ve arsasının mülkiyet durumu, yapı sınıf ve grubu ve diğer hususlar Bakanlık tarafından hazırlanan Yapı Kayıt Sistemine yapı sahibinin beyanına göre kaydedilir…Yapı Kayıt Belgesi verilen yapılarla ilgili bu Kanun ve 2960 sayılı Kanun uyarınca alınmış yıkım kararları ile tahsil edilemeyen idari para cezaları iptal edilir…” hükümleri yer almıştır.
Dosyanın incelenmesinden; Antalya İli, Aksu İlçesi, … Mahallesi, … ada, … parselde yer alan 1. yapı için … ve … no’lu; … ada, … parselde yer alan 2. yapı için … tarih ve … no’lu; … ada, … parselde yer alan 3. yapı için … tarih ve … no’lu yapı kayıt belgesinin verildiği anlaşılmıştır.
Uyuşmazlıkta; dava konusu işlemin tesis edildiği 26/12/2018 tarihinden önce 3. yapı için yapı kayıt belgesi verildiğinden ve o tarih itibarıyla iptal edilmediğinden, söz konusu yapı kayıt belgesinin, dava konusu işlem tesis edilmeden önce idarece dikkate alınması gerekmekte olup, bu yapı kayıt belgesi dikkate alınmaksızın düzenlenen dava konusu işlemin 3. yapıya ilişkin kısmında hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varıldığından, bu kısım yönünden de davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddine dair İdari Dava Dairesinin 3. yapıya ilişkin kısmının bozulması gerektiği oyu ile çoğunluk kararının bu kısmına katılmıyorum.