Danıştay Kararı 6. Daire 2021/1370 E. 2023/137 K. 16.01.2023 T.

Danıştay 6. Daire Başkanlığı         2021/1370 E.  ,  2023/137 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2021/1370
Karar No : 2023/137

TEMYİZ EDENLER : I-(DAVACILAR) 1- …
2- … İnşaat Telekomünikasyon Turizm Otomotiv Gıda Sanayi İç ve Dış Ticaret Limited Şirketi
VEKİLLERİ : Av. …
Av. …

II-(DAVALILAR) 1-… Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Belediye Başkanlığ/…
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF :I-(DAVALILAR) 1-… Büyükşehir Belediye Başkanlığı
2- … Belediye Başkanlığ/…

II-(DAVACILAR) 1- …
2-… İnşaat Telekomünikasyon Turizm Otomotiv Gıda
Sanayi İç ve Dış Ticaret Limited Şirketi

İSTEMİN ÖZETİ : İstanbul ili, Ümraniye ilçes, … Mahallesi, … ada, … sayılı parseli kapsayan 15/03/1999 onaylı 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ile dayanağı 13/02/1998 onaylı 1/5000 ölçekli nazım imar planına ilişkin “Tasdik hududu ile belirlenen alanda 1/1000 ölçekli planlar için ilçe belediye meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile yapılan tüm değişiklikler 1/5000 ölçekli planlar için de geçerlidir.” plan notunun ve alana ilişkin hazırlanan imar planı değişikliği teklifinin reddine yönelik İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararının iptali istemiyle açılan davada, Danıştay Altıncı Dairesinin 13/10/2014 tarihli E:2014/2251, K:2014/5900 sayılı bozma kararına uyularak, 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ve bu planda değişiklik yapılması isteminin reddine dair işlem yönünden davanın reddine; 1/5000 ölçekli nazım imar planı notunun ve plan notunda değişiklik yapılması isteminin reddine dair işlemin iptaline dair … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.

SAVUNMALARIN ÖZETİ: Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ : Dosyanın incelenmesinden, 3194 sayılı İmar Yasasının 5. maddesinin işlem tarihinde yürürlükte olan halinde nazım imar planı; varsa bölge planlarının mekâna ilişkin genel ilkelerine ve varsa çevre düzeni planlarına uygun olarak halihazır haritalar üzerine, yine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak çizilen ve arazi parçalarının; genel kullanış biçimlerini, yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklüklerini, nüfus yoğunlukları ve eşiklerini, ulaşım sistemlerini göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere düzenlenen, plan hükümleri ve raporuyla beraber bütün olan plan olarak, uygulama imar planı ise; tasdikli halihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak nazım imar planı esaslarına göre çizilen ve çeşitli bölgelerin yapı adalarını, bunların yoğunluk ve düzenini, yolları ve uygulama için gerekli imar uygulama programlarına esas olacak uygulama etaplarını ve diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren plan olarak tanımlanmış olup plan hiyerarşisi bakımından nazım imar planlarının uygulama imar planlarının üst ölçeği olduğunda kuşku bulunmamaktadır. Uyuşmazlıkta, dava konusu 1/5000 ölçekli nazım imar planı ilişkin “Tasdik hududu ile belirlenen alanda 1/1000 ölçekli planlar için ilçe belediye meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile yapılan tüm değişiklikler 1/5000 ölçekli planlar için de geçerlidir.” plan notu ile yasanın açık hükmüne aykırı şekilde uygulama imar planının, nazım imar planı kararlarını belirleyici üst ölçekli plan haline getirildiği görülmektedir. İdare Mahkemesince hukuka aykırılığı bariz olan söz konusu plan notunun iptaline karar verilmesi durumunda nazım imar planının da geçerliliğini yitireceği açıktır. Dolayısıyla dayanağı nazım imar planının iptali gerektiğinden davanın uygulama imar planına ilişkin kısmının da iptaline karar verilmesi gerekmektedir. Belirtilen nedenlerle 1/5000 ölçekli nazım imar planı ilişkin kısım yönünden verilen iptal kararının onanmasına, 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ilişkin kısım bakımından davanın reddi yolunda verilen Mahkeme kararının bozulmasına karar verilmesinin uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Duruşma yapılmasına gerek görülmedi.
İdare ve vergi mahkemelerince verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
… İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup, bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmadığından, temyiz isteminin reddi ile anılan kararın ONANMASINA, dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 2577 sayılı Kanunun (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere 16/01/2023 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.