Danıştay Kararı 6. Daire 2020/9619 E. 2020/10251 K. 03.11.2020 T.

Danıştay 6. Daire Başkanlığı         2020/9619 E.  ,  2020/10251 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2020/9619
Karar No : 2020/10251

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Demir Çelik Nakliyat Gemi Söküm Tur. İnş. Taah. San. Ve Tic.Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVALILAR) : 1- …Büyükşehir Belediye Başkanlığı – …
VEKİLİ : Av. …
2- … Belediye Başkanlığı – …
VEKİLİ : Av. …

İSTEMİN KONUSU : … İli, … İlçesi, …Mahallesi, … sayılı parsel ve … ada, … parsel sayılı taşınmazları kapsayan alanda, Aliağa Belediye Meclisinin … tarihli, … sayılı kararı ile kabul edilen ve İzmir Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarihli, … sayılı kararı ile onaylanan … İlçesi, Sanayi Bölgesi 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı İlave ve Revizyonu ile dayanağı İzmir Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarihli, … sayılı kararı ile onaylanan … İlçesi, Sanayi Bölgesi 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı Revizyonunun ve Aliağa Belediye Encümeninin … tarihli, … sayılı kararı ile kabul edilen ve İzmir Büyükşehir Belediye Encümeninin … tarihli, … sayılı kararı ile onaylanan parselasyon işleminin iptali istemiyle açılan davada, parselasyon işlemi yönünden davanın süre aşımı nedeniyle reddi, imar planları yönünden davanın esastan reddi yolunda … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…, … sayılı karara karşı yapılan istinaf isteminin reddine yönelik … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

KARŞI TARAFLARIN SAVUNMALARI : Temyize konu kararın usul ve yasaya uygun olduğu belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …’IN DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin süreaşımı nedeniyle incelenmesine hukuken imkan bulunmadığından temyiz isteminin süreaşımı nedeniyle reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

İLGİLİ MEVZUAT:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 46. maddesinde, “Danıştay dava dairelerinin nihai kararları ile bölge idare mahkemelerinin imar planları ve parselasyon işlemlerinden kaynaklanan davalar hakkında verdikleri kararlar, başka kanunlarda aksine hüküm bulunsa dahi Danıştay’da, kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde temyiz edilebileceği; aynı Kanunun 48. maddesinin 7. fıkrasında da, temyiz dilekçesi verilirken gerekli harç ve giderlerin ödenmemiş olduğu, dilekçenin 3. madde esaslarına göre düzenlenmediği ve temyizin kanuni süre geçtikten sonra yapıldığı hususlarının dosyanın gönderildiği Danıştayın ilgili dairesi ve kurulunca saptanması hallerinde de 2. ve 6. fıkralarda sözü edilen kararların, dosyanın gönderildiği Danıştay’ın ilgili dairesi ve kurulunca kesin olarak verilir.” hükmüne yer verilmiştir.
26/03/2020 tarih ve 31080 Mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7226 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun Geçici 1. maddesinde; “Covid-19 salgın hastalığının ülkemizde görülmüş olması sebebiyle yargı alanındaki hak kayıplarının önlenmesi amacıyla; a) Dava açma, icra takibi başlatma, başvuru, şikayet, itiraz, ihtar, bildirim, ibraz ve zamanaşımı süreleri, hak düşürücü süreler ve zorunlu idari başvuru süreleri de dahil olmak üzere bir hakkın doğumu, kullanımı veya sona ermesine ilişkin tüm süreler; 06/01/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu, 04/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ve 12/01/2011 tarihli Hukuk Muhakemeleri Kanunu ile usul hükmü içeren diğer kanunlarda taraflar bakımından belirlenen süreler ve bu kapsamda hakim tarafından tayin edilen süreler ile arabuluculuk ve uzlaştırma kurumlarındaki süreler 13/03/2020 (bu tarih dahil) tarihinden itibaren 30/04/2020 (bu tarih dahil) tarihine kadar durur. Bu süreler, durma süresinin sona erdiği günü takip eden günden itibaren işlemeye başlar. Durma süresinin başladığı tarih itibarıyla, bitimine on beş gün ve daha az kalmış olan süreler, durma süresinin sona erdiği günü takip eden günden başlamak üzere on beş gün uzamış sayılır. Salgının devam etmesi halinde Cumhurbaşkanı durma süresini altı ayı geçmemek üzere bir kez uzatabilir ve bu döneme ilişkin kapsamı daraltabilir. Bu kararlar Resmi Gazete’de yayımlanır.” hükmüne yer verilmiş; söz konusu durma süreleri, 29/04/2020 tarih ve 2480 sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununda öngörülen zorunlu idari başvuru yoluna ilişkin süreler hariç, 15/06/2020 (bu tarih dahil) tarihine kadar uzatılmıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :Dosyanın incelenmesinden; temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının davacıya 31/03/2020 tarihinde tebliğ edildiği, bu karara karşı yukarıda belirtilen mevzuat uyarınca en son 16/07/2020 Perşembe günü temyiz isteminde bulunulması gerekirken, 17/07/2020 tarihinde kayda giren dilekçe ile temyiz isteminde bulunulduğu anlaşıldığından, davacının temyiz isteminin süre aşımı nedeniyle incelenmesine yasal olanak bulunmamaktadır.
Bu durumda, temyiz dilekçesinin yasal süre geçirildikten sonra verildiğinin anlaşılması karşısında, davacının temyiz isteminin süreaşımı nedeniyle incelenme imkanı bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle; davacının temyiz isteminin süre aşımı nedeniyle reddine, kararın taraflara tebliğini ve bir örneğinin de İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece Mahkemesine gönderilmesine, 03/11/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.