Danıştay Kararı 6. Daire 2018/9233 E. 2022/1399 K. 10.02.2022 T.

Danıştay 6. Daire Başkanlığı         2018/9233 E.  ,  2022/1399 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2018/9233
Karar No : 2022/1399

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Belediye Başkanlığı – …
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACILAR) :
… Mirasçıları
1- …
2- …

14- …
VEKİLLERİ : Av. …

İSTEMİN ÖZETİ: Uşak İli, … İlçesi, … ada … parsel sayılı taşınmazın kamulaştırılmasına ilişkin … tarih ve … sayılı belediye encümeni kararı ile dayanağı imar planının iptali istemiyle açılan davada, dava konusu işlemlerin iptali yolunda … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddine dair .. Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.

SAVUNMANIN ÖZETİ: Savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …’ÜN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairelerince verilen kararların temyiz yolu ile incelenerek bozulabilmeleri 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinde belirtilen nedenlerden birinin bulunması halinde mümkündür.
… Bölge İdare Mahkemesi … İdari Dava Dairesince verilen … tarihli, E:…, K:… sayılı karar ve dayandığı gerekçe hukuk ve usule uygun olup bozulmasını gerektirecek bir sebep bulunmadığından, anılan kararın ONANMASINA, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de belirtilen İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın kararı veren ilk derece Mahkemesine gönderilmesine 10/02/2022 tarihinde oyçokluğuyla kesin olarak karar verildi.

KARŞI OY (X) :
Dosyanın incelenmesinden, uyuşmazlığa konu taşınmazın … tarihli, … sayılı belediye meclisi kararıyla kabul edilen 1/5000 ölçekli nazım ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliğiyle kısmen taşıt yolu, kısmen küçük sanayi sitesi ve kısmen akaryakıt istasyonu alanında düzenlendiği, taşınmazın 1/100.000 ölçekli çevre düzeni planında ise depolama alanında kaldığı, davacı tarafından dava dilekçesinde uyuşmazlığa konu taşınmazın kamulaştırılmasına ilişkin belediye encümeni kararı ile herhangi bir ölçek belirtmeksizin dayanağı imar planının iptalinin talep edildiği, İdare Mahkemesince kamulaştırma işleminin dayanağı imar planlarının 1/1000 ölçekli uygulama ve 1/5000 ölçekli nazım imar planları olarak kabul edildiği, yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen rapor da hükme esas alınarak 1/5000 ölçekli nazım ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı değişikliklerinin hukuka aykırı olduğu, kamulaştırma amacı dışına çıkılarak kamulaştırmaya konu taşınmazda akaryakıt istasyonu planlanmasının kamulaştırmanın amacına aykırılık teşkil ettiği, bu nedenle imar planı değişikliklerine ilişkin belediye meclisi kararı ve bu karara dayanılarak alınan kamulaştırma kararının hukuka aykırı olduğu sonucuna ulaşılarak dava konusu işlemlerin iptaline karar verildiği, anılan karara karşı yapılan istinaf başvurusunun ise Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesince temyize konu karar ile reddine karar verildiği anlaşılmıştır.
3194 sayılı İmar Kanununun 5. maddesinin işlem tarihinde yürürlükte olan halinde, uygulama imar planı; tasdikli halihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak nazım imar planı esaslarına göre çizilen ve çeşitli bölgelerin yapı adalarını, bunların yoğunluk ve düzenini, yolları ve uygulama için gerekli imar uygulama programlarına esas olacak uygulama etaplarını ve diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren plan” olarak tanımlanmıştır.
Kamulaştırma işlemleri, imar planının bulunduğu alanlarda imar planına, plansız alanlarda ise kamu yararı kararına dayanılarak yürütülmektedir. Kamulaştırma işlemi, imar planının bulunduğu alanlarda imar planının uygulama araçlarından biridir. Bu nedenle, davacı tarafından kamulaştırma işleminin ve dayanağı imar planının iptali istemiyle açılan davada, kamulaştırma işleminin dayanağı imar planının yukarıda yer verilen mevzuat hükmü uyarınca uygulama esaslarını gösteren 1/1000 ölçekli uygulama imar planı olarak kabul edilmesi gerekir.
Bu itibarla, uyuşmazlığa konu taşınmaza ilişkin 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ile 1/5000 ölçekli nazım imar planının belediye meclisinin … tarihli, … sayılı kararıyla birlikte kabul ediliği, uygulama imar planının, dayanağı nazım imar planıyla uyumlu ve ona uygun bir şekilde hazırlandığı, kamulaştırma işlemlerinin ise 1/1000 ölçekli uygulama imar planına dayanılarak yürütüldüğü görüldüğünden, üst ölçekli nazım imar planına uygun olan 1/1000 ölçekli uygulama imar planında ve ona uygun yürütülen kamulaştırma işleminde hukuka aykırılık bulunmamaktadır.
Bu nedenle, temyize konu Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararının bozulmasına karar verilmesi gerektiği oyuyla çoğunluk kararına katılmıyoruz.