6. Daire 2013/6212 E. , 2013/7557 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2013/6212
Karar No : 2013/7557
Temyiz Eden (Davacılar): …
Vekili: Av. …
Karşı Taraf (Davalılar): 1- … Organize Sanayi Bölgesi
Vekili: Av. …
2- Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
İstemin Özeti: …. İdare Mahkemesince verilen … tarihli, E:…, K:… sayılı kararın, usul ve hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmaların Özeti: Temyiz edilen kararda bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, usul ve kanuna uygun olan kararın onanması gerektiği savunulmaktadır.
Danıştay Tetkik Hakimi : …
Düşüncesi: Organize sanayi bölgesine kamulaştırma yapabilme yetkisi öngören Yasa maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiş olması karşısında, dava konusu taşınmazların kamulaştırılmasına ilişkin … Organize Sanayi Bölgesi Müteşebbis Heyetinin 23/08/2007 tarihli kararında hukuka uyarlık bulunmadığından temyiz isteminin kabulü ile mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava, … İli, … İlçesi, … Köyü sınırları içerisindeki davacının hissedarı olduğu 2058-1985-1993 sayılı parsellere ilişkin olarak kamu yararı kararı verilmesine dair Sanayi ve Ticaret Bakanlığının 01/08/2006 tarihli, 7698 sayılı kararı ile söz konusu taşınmazların kamulaştırılmasına ilişkin … Organize Sanayi Bölgesi Müteşebbis Heyetinin 23/08/2007 tarihli kararının iptali istemiyle açılmış; İdare Mahkemesince, Danıştay Altıncı Dairesinin 24/12/2012 tarihli, E:2011/7450, K:2012/8093 sayılı bozma kararına uyularak, 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 04/07/2012 tarihli, 6353 sayılı Kanunun 20. maddesi ile değişik 5. maddesi uyarınca organize sanayi bölgesine, müteşebbis heyetin başvurusu üzerine Bakanlıkça verilen kamu yararı kararı çerçevesinde kamulaştırma yapma yetkisi verilmiş olduğundan ve Bakanlık tarafından verilen kamu yararı kararına karşı açılan dava Mahkemece reddedildiğinden, sonradan yürürlüğe giren söz konusu Kanun hükmü dikkate alındığında, dava konusu kamulaştırma işlemlerinde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiş, bu karar davacı vekili tarafından temyiz edilmiştir.
12.07.2012 tarihli, 28351 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğü giren 6353 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 20. maddesiyle 4563 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunun 5. maddesi “OSB; Müteşebbis heyetin başvurusu üzerine Bakanlıkça verilen kamu yararı kararı ve sınırları belirlenmiş yetki çerçevesinde kamulaştırma işlemleri yapabilen veya yaptırabilen bir özel hukuk tüzel kişiliğidir. Arazinin mülkiyetinin edinilmesinde yapılan masraflar ile arazi bedeli ödeme yükümlülüğü OSB tüzel kişiliğine aittir.” şeklinde değiştirilmiş, yine 6353 sayılı Kanunun 21. maddesiyle 4562 sayılı Kanuna “Bu maddelerin yürürlüğe girdiği tarihten önce Bakanlıkça verilen kamu yararı kararlarının uygulanmasına yönelik olarak Organize Sanayi Bölgeleri tarafından tesis edilen kamulaştırma işlemleri bu Kanunun 5 inci maddesi kapsamında kabul edilir.” hükmünü içeren geçici 11. maddesi eklenmiştir.
Dairemizin E:2012/324 sayılı esasında kayıtlı dosyada, anılan değişikliklerin Anayasaya aykırı olduğundan bahisle İtiraz Yoluyla Anayasa Mahkemesine Başvurulmasına karar verilmiş, Dairemizin bu başvurusu üzerine Anayasa Mahkemesinin … tarihli, E:…, K:… sayılı kararıyla, 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 6353 sayılı Kanunun 20. maddesiyle değiştirilen 5. maddesinin 1. fıkrasında yer alan “… yapabilen veya…” sözcükleri ile, 6353 sayılı Kanunun 21. maddesiyle eklenen geçici 11. maddesinin Anayasaya aykırı olduğundan iptaline karar verilmiştir.
Anayasa Mahkemesi tarafından söz konusu kararın gerekçesinde kamulaştırmanın yalnızca Devlet ve kamu tüzel kişileri tarafından yapılabilmesinin, mülkiyet hakkının sınırlandırılmasına yönelik usuli güvencelerden birini oluşturduğu, OSB’nin, bazı kamu gücü ayrıcalıklarıyla donatılmış ise de bu durumun, OSB’nin kamulaştırma yapabilmesi yönünden yeterli olmayıp, Anayasanın 46. maddesi uyarınca, kamu tüzel kişiliğini de haiz olması zorunlululuğunu taşıdığı, 4562 sayılı Kanunun 5. maddesinin birinci fıkrasında, OSB’nin bir özel hukuk tüzel kişisi olduğu açıkça kurala bağlandığından OSB’ye kamulaştırma yetkisi tanınmasının, özel mülkiyetteki bir taşınmazın kamulaştırılmasına yönelik olarak Anayasada öngörülen güvencelere aykırılık teşkil ettiği dolayısıyla itiraz konusu kuralın Anayasa’nın 35. ve 46. maddelerine aykırı olduğu belirtilmiştir.
Bu durumda, Organize Sanayi Bölgesine kamulaştırma yapabilme yetkisi veren yukarıda belirtilen Yasa maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiş olması karşısında, dava konusu taşınmazların kamulaştırılmasına ilişkin … Organize Sanayi Bölgesi Müteşebbis Heyetinin 23/08/2007 tarihli kararının hukuki dayanağı kalmamıştır.
Açıklanan nedenlerle, …. İdare Mahkemesince verilen … tarihli, E:…, K:… sayılı kararın BOZULMASINA, dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 28/11/2013 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.