Danıştay Kararı 6. Daire 1999/1375 E. 2000/706 K. 09.02.2000 T.

6. Daire         1999/1375 E.  ,  2000/706 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No: 1999/1375
Karar No: 2000/706

Temyiz İsteminde Bulunan:İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
Vekili :Av….
Karşı Taraf :…
Vekili :Av….
İstemin Özeti :….İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının usul ve yasaya aykırı olduğu öne sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti:Savunma verilmemiştir.
Tetkik Hakimi …’nun Düşüncesi : Temyiz isteminin kabulü ile mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
Savcı …’un Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava, İstanbul, …, …, … sokakta bulunan davacıya ait gecekondunun tahliye ve tasfiyesine ilişkin 30.3.1998 günlü, … sayılı işlem ile dayanağı 5.11.1997 günlü, … sayılı onay ve 6.11.1997 günlü, … sayılı belediye encümeni kararının iptali istemiyle açılmış;İdare Mahkemesince,davacıya ait gecekondunun 2981 sayılı Yasa kapsamında olduğu ve hak sahipliğinin bulunduğu,ıslah imar planı,parselasyon ve tapu tescil işlemleri sonuçlandırılmayan yörede 3194 sayılı Yasaya göre yapılmış bir uygulama imar planının varlığının 2981 sayılı Yasa hükümlerini bertaraf edemeyeceği, taşınmazın planda konut alanında kalması nedeniyle 2981 sayılı Yasanın 13/b maddesinde öngörülen umumi hizmet alanı dışında olduğu, işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle iptaline karar verilmiş; bu karar davalı idarece temyiz edilmiştir.
2981 sayılı Kanunun 10/a maddesinde; bu kanun hükümlerine göre Hazine, Belediye İl Özel İdaresine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğünün idare ettiği arsa veya araziler üzerinde, gecekondu sahiplerince yapılmış yapılar, 12.madde hükümlerine göre tespit ettirildikten sonra, kayıt maliki kamu kuruluşunca bu yer hak sahibine tahsis edilir ve bu tahsisin yapıldığı tapu sicilinin beyanlar hanesinde gösterilerek ilgilisine “Tapu Tahsis Belgesi” verilir. Tapu Tahsis Belgesi Islah İmar Planı veya Kadastro Planları yapıldıktan sonra hak sahiplerine verilecek tapuya esas teşkil eder. Ancak, Islah İmar Planı veya Kadastro Planları ile belirlenen alanlarda tapu tahsis belgesi yerine hak sahiplerine doğrudan tapuları verilebilir” hükmü, 13.maddesinin (b) bendinde ise; Hazine, Belediye, İl Özel İdarelerine ait veya Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresinde olan veya bu kanun uyarınca mülkiyetlerine geçen arsa veya araziler üzerinde, ıslah imar planları ile meydana getirilen imar parselleri içinde hak sahiplerine, yapılarının işgal ettiği arazi de dikkate alınarak ıslah imar planında getirilen ölçülere uygun şekilde arsa veya hisse tahsis edilir. Gecekondusu muhafaza edilemeyen hak sahiplerine aynı bölgede veya diğer gecekondu ıslah veya önleme bölgesinde başka bir arsa veya hisse verilir” hükmü yer almaktadır.
2981 sayılı Yasanın 14.maddesi (a) bendinde öngörülen her ölçekte imar planında başka maksatla tahsis edilmiş alanlardaki sınai kuruluşlara ait olmayan tehlikeli madde depoları ile imar planında tehlikeli madde depoları için ayrılmış yerlerde bu depolar dışındaki her türlü ruhsatsız yapıların, bu kanun hükümlerinden yararlanamayacakları hükmü karşısında imar planında yol, yeşil alan, park, okul alanı gibi genel kullanımlara ayrılmış yerlerde yapılan gecekonduların bu kanun uyarınca korunmaları mümkün değildir.
Dosyanın incelenmesinden, taşınmazın 1/1000 ölçekli İçerenköy Revizyon İmar Planında kısmen yol, kısmen sağlık ocağı, kısmen H=18.50 metre yüksekliğinde 18.madde uygulaması yapılacak konut alanında, kısmen kapanan yol ile tevhidi halinde H=serbest, TAKS=0.25 KAKS=2.07 ayrık nizam konut alanında kaldığı, belediyece imar durumuna göre değerlendirileceğinden, tasfiye edilecek gecekonduya karşılık Pendik Sosyal Konutlarından daire tahsis edilerek, gecekondunun enkazı için enkaz bedeli bloke edildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, imar planında ayrıldığı amaç doğrultusunda bulunduğu yerde korunamayan gecekondunun tahliye ve tafsiyesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığından mahkeme kararında isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle ….İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararın BOZULMASINA, ….lira karar harcı ile fazladan yatırılan ….lira harcın temyiz isteminde bulunana iadesine, dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine 9.2.2000 gününde oybirliğiyle karar verildi.