Danıştay Kararı 6. Daire 1998/338 E. 1999/320 K. 14.01.1999 T.

6. Daire         1998/338 E.  ,  1999/320 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No: 1998/338
Karar No: 1999/320

Temyiz İsteminde Bulunan : İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı
Vekili : Av. …
Karşı Taraf : Küçükçekmece Belediye Başkanlığı
Vekili : Av. …
İstemin Özeti : …. İdare Mahkemesinin … günlü, E…, K:… sayılı kararının işlemin iptaline ilişkin kısmının usul ve yasaya aykırı olduğu öne sürülerek bozulması istenilmektedir.
Savunmanın Özeti: Temyiz edilen kararda bozma nedenlerinden hiçbiri bulunmadığından usul ve kanuna uygun olan kararın onanması gerektiği savunulmaktadır.
Tetkik Hakimi …’ın Düşüncesi : Temyiz isteminin reddi ile mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
Savcı …’nın Düşüncesi : Temyiz dilekçesinde öne sürülen hususlar, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49.maddesinin 1.fıkrasında belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymayıp idare mahkemesince verilen kararın dayandığı hukuki ve yasal nedenler karşısında anılan kararın bozulmasını gerektirir nitelikte görülmemektedir.
Açıklanan nedenlerle temyiz isteminin reddiyle idare mahkemesi kararının onanmasının uygun olacağı düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:
Dava, 1/25.000 veya 1/5.000 ölçekli nazım imar planlarında gerekli görülen bölgelerin Gecekondu Önleme Bölgesi ilan edilmesi için plan teklifi hazırlama ayrıca 1/1000 ölçekli uygulama planı hazırlama ve bunları tasdik makamına sunma yetkisinin Mesken ve Gecekondu İşleri Müdürlüğü’ne verilmesine ilişkin 21.11.1996 günlü, Y.P.647-R.7805 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmış; İdare Mahkemesince; ilgili Yasa hükümleri uyarınca gecekondu önleme bölgelerinde 1/1000 ölçekli imar planı yapma yetkisinin ilçe belediyesine ait olduğu, büyükşehir belediyesinin yetkisinde olmayan bir husus için Mesken ve Gecekondu İşleri Müdürlüğüne yetki vermesinde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle işlemin bu kısmının iptaline, 1/25.000 ve 1/5.000 ölçekli imar planlarında gerekli görülen bölgelerin gecekondu önleme bölgesi ilan edilmesi için plan teklifi hazırlama yetkisinin büyükşehir belediyesine ait olması nedeniyle işlemin bu kısmı açısından davanın reddine karar verilmiş, kararın iptale ilişkin kısmı davalı büyükşehir belediye başkanlığınca temyiz edilmiştir.
775 sayılı Gecekondu Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkındaki Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkındaki 3414 sayılı Yasanın 1. maddesinde “775 sayılı Gecekondu Kanununun Belediye Sınırları ve mücavir alanlardaki tatbikatı için Bayındırlık ve İskan Bakanlığı’na verilen hak, yetki ve görevler ilgili Belediyelere devredilmiştir.Belediyeler bu hak, yetki ve görevleri yetkili organları eliyle kullanırlar.
Büyükşehirlerde bu Kanunun tatbikatı Büyükşehir Belediyelerinin Koordinatörlüğünde ilçe Belediyelerince yapılır” hükmü, 3030 sayılı Yasa’nın 6/A-(b) maddesinde de “Büyükşehir nazım planlarını yapmak, yaptırmak ve onaylayarak uygulamak, ilçe Belediyelerinin nazım plana uygun olarak hazırlayacakları tatbikat imar planlarını onaylamak ve uygulanmasını denetlemek” yetkisinin büyükşehir belediyelerine ait olduğu hükmü yer almaktadır.
Dosyanın incelenmesinden dava konusu işlemin bürokrasiyi azaltmak ve işlemleri kolaylaştırmak amacıyla 1/25.000 veya 1/5.000 ölçekli planlarda gerekli görülen bölgelerin Gecekondu Önleme Bölgesi ilan edilmesi için plan teklifi hazırlama, ayrıca 1/1000 ölçekli uygulama imar planı hazırlama ve bunları onay makamına sunma yetkisinin Mesken ve Gecekondu İşleri Müdürlüğüne verilmesi hususunu içeren ve dağınık birimler arasındaki koordinasyon sağlamak amacıyla tesisedilen bir içişlem olduğu anlaşılmaktadır.
Anılan işlemle imar planlarının yapımı konusunda ilgili Yasalara aykırı bir düzenleme öngörülmediği gibi ilçe belediyelerinin bu husustaki yetki ve görevlerinde herhangi bir değişiklik de yapılmadığı anlaşıldığından mahkemece davanın reddi gerekirken işlemin kısmen iptali yolunda karar verilmesinde isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle temyize konu …. İdare Mahkemesinin … günlü, E:…, K:… sayılı kararının temyiz edilen kısmının BOZULMASINA, ….- lira karar harcı ile fazla yatırılan ….- lira harcın temyiz isteminde bulunana iadesine, dosyanın adı geçen mahkemeye gönderilmesine 14.1.1999 gününde oybirliğiyle karar verildi.