Danıştay Kararı 5. Daire 2016/23262 E. 2020/5029 K. 11.11.2020 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2016/23262 E.  ,  2020/5029 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2016/23262
Karar No : 2020/5029

TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Valiliği / …
VEKİLİ : Av. …

KARŞI TARAF (DAVACI) : …

İSTEMİN KONUSU : … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davacının … vali yardımcısı olduğu dönemde 61 puan verilerek düzenlenen 2013 yılı mülki idare amirleri değerlendirme raporunun iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarihli ve E:…, K:… sayılı kararında; davacının geçmiş yıllara ilişkin mülki idare amirleri değerlendirme raporlarında verilen puanların çok yüksek (üstün başarı seviyesinde) olması, çalıştığı dönemde almış olduğu takdir, başarı ve üstün başarı belgelerinin bulunması, 2013 yılında almış olduğu herhangi bir adli veya idari cezasının bulunmaması, ayrıca 2013 yılında yapılan müfettiş değerlendirmesi sonucunda sicil notu olarak 100 puan verilmesi karşısında, davacının 2013 yılı mülki idare amirleri değerlendirme raporunun 61 puan olarak düzenlenmesine yönelik dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davalı idare tarafından; dava konusu mülki idare amiri değerlendirme raporunun kesin ve icrai bir işlem olmadığı, davacının 2013 yılından önceki yıllarda yüksek not almış olmasının sonraki her yıl aynı seviyede not alacağı anlamına gelmediği, dava konusu işlemi iptal eden İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davacı tarafından savunma verilmemiştir.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …’NİN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Beşinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:

MADDİ OLAY :
Davacının … vali yardımcısı olduğu 2013 yılında düzenlenen mülki idare amirleri değerlendirme raporunda (61) puan verilmiştir.
Bunun üzerine, söz konusu mülki idare amiri değerlendirme raporunun iptali istemiyle temyizen incelenen dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT:
16/07/1986 günlü, 19166 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mülki İdare Amirleri Atama, Değerlendirme ve Yer Değiştirme Yönetmeliği’nin 1. maddesinde, bu Yönetmeliğin, kapsamına giren meslek mensuplarının atanma, değerlendirme ve yer değiştirme esaslarını; hizmet gerekleri, sicil, liyakat, performans ve kıdem gibi kriterler dikkate alınarak objektif ve gerçeğe uygun bir şekilde düzenlemek, meslek mensuplarına yurdun çeşitli bölgelerinde görev yapma imkan ve mecburiyeti getirmek amacı ile hazırlandığı; işlem tarihinde yürürlükteki haliyle 8. maddesinde, meslek mensuplarının sicil amirlerinin, her yıl doldurmakla mükellef oldukları sicil raporlarında o meslek mensubunun halen ifa ettiği görevdeki başarı derecesini belirtmekle beraber, bulunduğu grup hizmetinde hangi görevi daha başarılı olarak yürütebileceği, üst gruba yükselmeye muktedir olup olmadığı ve hangi üst görevi daha başarılı şekilde yürütebileceği hususlarında kanaatlerini belirtmek zorunda olduğu; sicil amirlerinin, her yıl doldurmakla mükellef oldukları sicil raporlarından ayrı olarak, her yıl sicil amiri oldukları meslek mensubu hakkında (ek-VI)’daki forma uygun “Değerlendirme Raporu” düzenleyerek Bakanlığa gönderecekleri, mülkiye müfettişlerinin de, teftiş ettikleri meslek mensubu hakkında, gizli sicil raporu düzenleyerek birinci fıkrada sözü edilen hususlarda gözlem ve kanaatlarını bildirmekle mükellef bulunduğu; işlem tarihinde yürürlükteki haliyle 9. maddesinde, meslek mensuplarının, grup hizmetlerinin son yılında veya gerekli görüldüğü zamanlarda, o grupta çalıştığı süre içindeki gizli sicil raporlarının, sicil amirlerince düzenlenen değerlendirme raporu ve mülkiye müfettişlerince düzenlenen gizli sicil raporundaki notlar ile özlük dosyasındaki diğer bilgi ve belgelere göre Personel Genel Müdürlüğünce değerlendirileceği; 10. maddesinde ise, bu değerlendirmede, 85-100 puanın üstün başarılı, 70-84 puanın başarılı, 60-69 puanın yeterli, 0-59 puanın yetersiz sayılacağı hükümlerine yer verilmiştir.
28/10/2006 günlü, 26330 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Birinci Sınıf Mülki İdare Amirliğine Yükseltilme Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik’in “Birinci Sınıf Mülki İdare Amirliğine Ayrılma Şartları ve Ayrılmaya Engel Haller” başlıklı 4. maddesinde de; sicil notları, mülkî idare amiri değerlendirme raporları, mülkiye müfettişlerince düzenlenen özel gizli rapor ve değerlendirme belgeleri, takdirname, ödül, tecziye ve yabancı dil bilgisi ölçütleri dikkate alınarak bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara göre yapılacak değerlendirme sonucunda meslekte başarılı bulunmak, birinci sınıf mülki idare amirliğine ayrılma şartları arasında sayılmıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Değerlendirme; bir sistem olarak, personele ilişkin uygulamaların dayanağını oluşturmakta olup, personelin değerlendirilmesi ise; personelin yükseltilmesi, gelecekte göstereceği gelişme potansiyeli, eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi, başarı durumunun ortaya çıkması, ödüllendirilmesi, ücretinin artırılması, görev yerinin değiştirilmesi, görevine son verilmesi, emekliye sevk edilmesi gibi amaçlara hizmet etmektedir.
Belirtilen amaçlarla yürürlüğe konulan yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin incelemesinden, mülki idare amiri değerlendirme raporunun; mülki amirlerin bulunduğu grup hizmetinde hangi görevi daha başarılı olarak yürütebileceği, üst gruba yükselmeye muktedir olup olmadığı, muktedirse hangi üst görevi daha başarılı şekilde yürütebileceği hususlarında kanaatleri belirten bir belge niteliğinde olduğu anlaşılmaktadır.
Bu durumda, mülki idare amirlerinin yöneticilik ehliyetini, idarecilik bilgi ve kabiliyetini ortaya koyma adına mülkiye müfettişinin gözlem ve kanaatleri doğrultusunda düzenlenen dava konusu değerlendirme belgesinde, gözlem ve kanaatlerin inceleme/soruşturma/tutanak gibi hususlarda somutlaştırılmasının fiilen mümkün olmadığı, davacıya verilen dava konusu (61) puanın, Mülki İdare Amirleri Atama, Değerlendirme ve Yer Değiştirme Yönetmeliği uyarınca “yeterli” düzeyde olduğu, davacının değerlendirme döneminde “başarılı” ve “üstün başarılı” sayılması için kayda değer olumlu bir gelişmenin bulunmadığı, ayrıca davacının hak ettiği puanın daha yüksek seviyede olması gerektiği yönündeki iddialarının somut bilgi ve belge ile delillendirilmediği dikkate alındığında, dava konusu raporun objektif düzenlenmediğinden söz edilmesine olanak bulunmadığı sonucuna ulaşıldığından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık görülmemiştir.
Bu itibarla, dava konusu işlemin iptali yönündeki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan davalının temyiz isteminin kabulüne;
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptaline ilişkin temyize konu … İdare Mahkemesinin … tarihli ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
4. 2577 sayılı Kanun’un (geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 11/11/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.