Danıştay Kararı 5. Daire 2015/3868 E. 2015/11068 K. 28.12.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2015/3868 E.  ,  2015/11068 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/3868
Karar No : 2015/11068

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili : ….
İstemin Özeti : … 6. İdare Mahkemesince verilen …. günlü, … sayılı kararın dilekçede yazılı nedenlerle temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü :
Davacının, Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğü ya da Genel Müdürlüğe bağlı … Dicle Elektrik Dağıtım A.Ş. temsilciğinde yeniden göreve başlatılması, bunun mümkün olmaması durumunda, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 4 üncü maddesinin (C) fıkrası kapsamında istihdam edilme talebi ile yaptığı başvurusunun reddedilmesine ilişkin Türkiye Elektrik Dağıtım AŞ. Personel Dairesi Başkanlığı’nın 25.7.2013 tarih ve 17145 sayılı işleminin iptali ile yoksun kaldığı parasal hakların ödenmesine hükmedilmesi istemiyle dava açılmıştır.
… 6. İdare Mahkemesinin kararıyla; …. Elektrik Dağıtım A.Ş.’nin Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun 10.5.2013 tarih ve 2013/88 sayılı kararı gereği özelleştirilerek, 28.6.2013 tarihi itibarıyla çalışan diğer personel ile birlikte …. Enerji Yatırım San. ve Tic. A.Ş.’ne devrolduğu; davacının ise bu tarihte Batman Üniversitesi emrinde görev yapmakta olduğu ve eski görev yaptığı kurumun kamu tüzel kişiliğini yitirerek statüsünün değiştiği, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesinden faydalanabilmesi için Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na başvurması gerektiğinin davacıya bildirildiği, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine hükmedilmiştir.
Davacı, İdare Mahkemesi kararının hukuka aykırı olduğunu ileri sürerek, İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
3.5.2004 tarih ve 2004/7898 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki “Özelleştirme Uygulamaları Sonucunda İşsiz Kalan ve Bilahare İşsiz Kalacak Olan İşçilerin Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Geçici Personel Statüsünde İstihdam Edilmelerine İlişkin Esaslar”ın birinci maddesinde “4046 sayılı Kanun gereğince yapılan özelleştirme uygulamaları çerçevesinde kuruluşların (iştirakler hariç) özelleştirilmesi neticesinde sermayelerindeki kamu payının %50’nin altına düşmesi veya bu kuruluşların küçültülmesi, devredilmesi, faaliyetlerinin durdurulması, kapatılması, tasfiyesi halinde veya diğer nedenlerle, İş Kanunu hükümlerine tabi daimi veya geçici işçilerden (kapsamdışıpersonel hariç) iş akdi feshedilenlerden; müracaat tarihi itibarıyla herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emeklilik veya yaşlılık aylığı almaya hak kazanamayıp, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin l, 4, 5, 6 ve 7 nci alt bentlerinde yer alan genel şartları taşıyanlar, iş akitlerinin kamu tarafından feshedilmesini müteakip 30 gün içerisinde kuruluşları kanalıyla Özelleştirme İdaresi Başkanlığına bildirilmeleri halinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (C) fıkrası kapsamında, kamu kurumlarının ilgililerle yapacakları hizmet sözleşmelerinde yer alan hükümler saklı kalmak kaydıyla, her halükarda bir mali yıl içinde on ayı geçmeyecek şekilde Devlet Personel Başkanlığı kanalıyla istihdam edilirler. Özelleştirme programındaki kuruluşlarda çalışanlardan, işletmelerinin özelleştirilmesi sonrasında, bu işletmelerde çalışmaya devam eden ve özelleştirme tarihinden itibaren en geç altı ay içinde iş akitleri özel sektör tarafından feshedilenler de bu maddedeki şartlar ve esaslar çerçevesinde istihdam edilirler. Bu türden personelin bu haktan yararlanabilmesi için, iş akitlerinin feshedilmesini müteakip 30 gün içinde bizzat veya çalıştıkları şirket kanalıyla EK-I’de yer alan formla Özelleştirme İdaresi Başkanlığına müracaat etmeleri gerekmektedir. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı bu madde kapsamında yapılacak müracaatları bütçe imkanları çerçevesinde değerlendirerek makul bir süre içinde EK-II’de yer alan formu kullanmak suretiyle (disketle beraber) Devlet Personel Başkanlığına intikal ettirir. Bu kapsamda bildirilen personelin, 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin (a), (b) ve (e) bentlerinde sayılan kamu kurum ve kuruluşları ile sosyal güvenlik kurumlarında Geçici Personel Statüsünde istihdamına ilişkin atama teklifleri Devlet Personel Başkanlığı tarafından yapılır. Söz konusu Başkanlıkça yapılan atama tekliflerinde, kurumların geçici personel çalıştırılmasına izin veren Bakanlar Kurulu kararları çerçevesinde tespit edilen geçici personel pozisyonları göz önünde bulundurulur. Yapılan atama teklifleri doğrultusunda kurumlarca 30 gün içinde ilgililerin atama işlemleri tamamlanarak 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre ilgiliye tebliğ edilmesi ve sonucundan Devlet Personel Başkanlığına bilgi verilmesi zorunludur.” hükmü yer almaktadır.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacının … Elektrik Dağıtım A.Ş. Batman İl Müdürlüğü’nde çalışırken anılan kurumun özelleştirme kapsam ve programında bulunduğundan bahisle, diğer kamu kurum ve kuruluşlarına atanmak üzere 14.2.2011 tarihinde başvuruda bulunduğu; bu başvurunun reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle … İdare Mahkemesinde dava açıldığı; mahkemenin … tarih ve … sayılı kararı ile söz konusu işlemin iptal edildiği, bu iptal kararı gereği davacının naklinin Batman Üniversitesi Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı emrine yapıldığı; ilgili mahkeme kararının davalı İdare tarafından yürütmenin durdurulması talepli olarak temyiz edilmesi üzerine Danıştay Beşinci Dairesinin 3.4.2013 tarih ve E2013/2855 esas sayılı kararı ile yürütmenin durdurulmasına karar verildiği; bu karara istinaden davacının Batman Üniversitesi emrine yapılan atamasının iptal edilerek 15.7.2013 tarihinde Üniversite ile ilişkisinin kesildiği; davacının bunun üzerine 23.7.2013 tarihli dilekçe ile “Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğü ya da Genel Müdürlüğe bağlı TEDAŞ Dicle Elektrik Dağıtım A.Ş. temsilciğinde yeniden göreve başlatılma, bunun mümkün olmaması durumunda 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 4 üncü maddesinin (C) fıkrası kapsamında istihdam edilme” talebi ile davalı İdareye yaptığı başvurusunun reddedilmesinden sonra … İdare Mahkemesince verilen söz konusu kararın Danıştay Beşinci Dairesinin 2.10.2013 günlü, E:2013/2855; K:2013/6284 sayılı kararıyla bozulmasına hükmedildiği anlaşılmıştır.
Yargı merciince verilen iptal kararının, iptal edilen işlemin alındığı tarihe kadar geriye yürüyeceği, başka bir deyişle, iptal edilmiş olan idari işlemin, iptal kararı üzerine hiç alınmamış sayılacağı ve alındığı tarihten itibaren hükümsüz hale geleceği açıktır. Aynı doğrultuda, iptal kararının temyizen incelenmesi aşamasında bozulması durumunda da söz konusu dava hiç açılmamış gibi işlem tesis edilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda, davacının, istihdam fazlası personel olarak başka kamu kurumuna geçişi için isminin Devlet Personel Başkanlığına bildirilmesi yolundaki başvurusunun reddine ilişkin işlemin, ilk derece Mahkemesi tarafından iptal edilmesinden sonra temyizen incelenmesi aşamasında söz konusu kararın bozulması neticesinde, anılan dava hiç açılmamış sayılacak olup; bu bağlamda davacının en baştan itibaren diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı olmayan personel gibi değerlendirilmesi gerekmektedir. Başka bir deyişle davacının Dicle Elektrik Dağıtım A.Ş.’nin özel sektöre devredildiği tarihte, bu Kurumda görev yapmakta olan ve kamu kurum ve kuruluşlarına nakil hakkı olmayan personel gibi değerlendirilerek işlem tesis edilmesi gerektiği açıktır.
Bu durumda; 3.5.2004 tarih ve 2004/7898 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki “Özelleştirme Uygulamaları Sonucunda İşsiz Kalan ve Bilahare İşsiz Kalacak Olan İşçilerin Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Geçici Personel Statüsünde İstihdam Edilmelerine İlişkin Esaslar” uyarınca, davacının talebinin değerlendirilmesi gerekirken, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 4/C maddesinden faydalanabilmesi için Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na başvurması gerektiğinin davacıya bildirildiği gerekçesiyle isteminin reddedilmesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık, davanın reddi yolundaki Mahkeme kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Öte yandan; davacı tarafından anılan döneme ilişkin yoksun kaldığı parasal hakların da ödenmesine hükmedilmesi istenilmiş olup, Dicle Elektrik Dağıtım A.Ş.’nin kamu tüzel kişiliğinin sona erdiği tarihte davacıya nakil hakkı verilmemiş olsaydı, kadro veya pozisyonuna ait aylık ücret, varsa ikramiye ve ücrete bağlı diğer mali hakları toplamından; … İdare Mahkemesinin kararından sonra isminin Devlet Personel Başkanlığına bildirilmesi ve … Üniversitesi Rektörlüğü emrine atanması üzerine, bu kurum tarafından davacıya yapılan ödemeler toplamının mahsup edilmesi suretiyle bulunacak tutarın davacıya ödenmesi gerekmekte olup; İdare Mahkemesince bu açıklamalar ışığında bir karar verilmesi gerekmektedir.
Açıklanan nedenlerle; davacının temyiz isteminin kabulüyle, …. 6. İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince dosyanın adı geçen Mahkeme’ye gönderilmesine, 28.12.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.