Danıştay Kararı 5. Daire 2015/3348 E. 2015/11026 K. 24.12.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2015/3348 E.  ,  2015/11026 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2015/3348
Karar No : 2015/11026

Temyiz Eden (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davacı) :
Vekili :

İsteğin Özeti : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Cevabın Özeti : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, Sivas İl Sağlık Müdürlüğü’ne bağlı sağlık kuruluşlarında veri hazırlama ve bilgi işlem elemanı olarak görev yapan davacının, çalıştığı işyerinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı müfettişlerince muvazalı çalışma tespit edilip rapor düzenlendiği ve bu rapora karşı Sağlık Bakanlığı’nca İş Mahkemesine yapılan itirazın reddedildiğinden bahisle, muvazalı çalıştırılmasına yönelik rapor dikkate alınarak kendisine uygun bir kadro tahsisi için Devlet Personel Başkanlığı’na veya aynı konuda yetkili kılınmış başka kamu kurum ve kuruluşları varsa onlar nezdinde adına sürekli işçi kadro vizesi verilmesi için görüş sorulması istemiyle yapılan başvuru üzerine tesis edilen Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü’nün 25.10.2013 tarih ve 9393 sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararla; olayda her ne kadar 190 sayılı Genel Kadro Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname uyarınca, ‘nın Devlet Personel Başkanlığı veya diğer kurum ve kuruluşlardan görüş isteme yükümlülüğü bulunmamakta ise de, davacının muvazaalı olarak kamu kurumunda çalıştığının yargı kararı ile tespit edilmesi üzerine işçi kadrosu vizesi verilmesine ilişkin prosedürün başlatılması amacıyla davalı idareye başvuruda bulunduğu, idarenin bütünlüğü ilkesi uyarınca vize hususunda son kararı verecek merci olan davalı idare tarafından Devlet Personel Başkanlığından görüş sorarak yargı kararının yerine getirilmesi amacıyla prosedürü başlatması gerekirken başvurunun reddi yolunda tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Davalı İdare, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
13.12.1983 tarih ve 190 sayılı Genel Kadro Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin “Sürekli ve Geçici İşçi Kadro ve Pozisyonları” başlıklı 11. maddesinde ; “Bu Kanun Hükmünde Kararname kapsamına giren kuruluşların,
a) Kanunla ve milletlerarası anlaşmalarla veya yıllık programlarla kurulması veya genişletilmesi öngörülen atelye, şantiye, fabrika ve çiftlik gibi işçi istihdamı zorunlu olan hizmet birimleri için ihtiyaç duyacakları sürekli işçi kadrolarını mevcut kadrolarından karşılarlar. Mevcut işçi kadrolarının bu birimlerin ihtiyaçlarının karşılanmasına kafi gelmemesi halinde, Devlet Personel Dairesinin görüşü üzerine Maliye ve Gümrük Bakanlığınca yeni birimlerin norm kadrolarını aşmamak üzere, bütçe imkanları gözönünde bulundurularak uygun görülebilecek kısmı kadar sürekli işçi kadrosu vize edilebilir.
b) Vize edilmiş bulunan sürekli işçi kadroları Devlet Personel dairesinin görüşü üzerine Maliye ve Gümrük Bakanlığınca başka unvanlı sürekli işçi kadroları ile değiştirilebilir. Birimler arası veya kuruluşlar arası aktarmalarda da aynı usule uyulur.
c) Yukarıdaki fıkralar hükümleri uyarınca Maliye ve Gümrük Bakanlığınca vize edilen cetvellerin bir örneği, ilgisine göre Sayıştay Başkanlığına veya Yüksek Denetleme Kuruluna gönderilir.
d) Vize edilmiş sürekli işçi kadrolarından boş olanların açıktan atama amacıyla kullanılması, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 30 uncu maddesi uyarınca yükümlü oldukları engelli ve eski hükümlü işçi atamaları hariç Devlet Personel Başkanlığının görüşü üzerine … ‘nın iznine tâbidir. Engelli ve eski hükümlü işçi atamaları, izleyen ayın sonuna kadar na ve Devlet Personel Başkanlığına bildirilir. Bu kadroların boş olanlarından ve Devlet Personel Başkanlığınca uygun görülenler Başbakan onayı ile iptal edilir.
Bu vize işlemi yapılmaksızın sürekli işçi çalıştırılamaz ve ödeme yapılamaz.”, kuralına yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden; davacının 2005 yılından bu yana Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşların çeşitli birimlerinde taşeron şirket işçisi olarak çalıştığı, en son Sivas İl Müdürlüğü ile taşeron şirket arasında imzalanan hizmet sözleşmesi gereği Sivas Devlet Hastanesi bünyesine veri hazırlama ve kontrol işletmeni olarak görev yapmakta iken, söz konusu çalışma ilişkisinin muvazaalı olduğunun Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı müfettişlerince tespiti ve bu rapora yapılan itirazın … İş Mahkemesinin … tarih ve E: …; K: … sayılı kararıyla reddi üzerine, başlangıçtan itibaren asıl işverenin işçisi sayılması gerektiğine ilişkin raporun kesinleştiğinden bahisle, anılan rapor ve yargı kararı dikkate alınarak kendisine uygun bir kadro tahsisi için Devlet Personel Başkanlığı’na veya aynı konuda yetkili kılınmış başka kamu kurum ve kuruluşları varsa onlar nezdinde adına sürekli işçi kadro vizesi verilmesi için görüş sorulması istemiyle yaptığı başvuru üzerine tesis edilen Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğünün 25.10.2013 tarih ve 9393 sayılı işleminin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Olayda; yukarıda anılan mevzuat hükmü değerlendirildiğinde, davalı nın sürekli işçi kadrosu verilmesi için Devlet Personel Başkanlığına veya ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına görüş sorma gibi bir hakkı ve yükümlülüğünün bulunmadığı, yalnızca Devlet Personel Başkanlığınca kendisine gelen görüşün değerlendirilmesi suretiyle, sürekli işçi kadrosu vizesi verilmesi, vize edilmiş bulunan sürekli işçi kadrolarının unvanlarının değiştirilmesi ya da vize edilmiş sürekli işçi kadrolarından boş olanların açıktan atama amacıyla kullanılmasına yönelik kararlar verebileceği, konu ile ilgili görüşün ise; ya doğrudan Devlet Personel Başkanlığınca ya da talebin konusunu oluşturan Bakanlık vasıtasıyla yine Devlet Personel Başkanlığı tarafından iletilmesi gerektiği açık olup; görüş sorma hususunda İdarenin yargı kararıyla zorlanamayacağı da göz önüne alındığında; davacının sürekli işçi kadrosu vizesi verilmesi amacıyla yaptığı başvurunun reddinde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varıldığından, davanın reddi gerekirken dava konusu işlemin iptali yolunda verilen İdare Mahkeme kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı İdarenin temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 24.12.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.