Danıştay Kararı 5. Daire 2014/8381 E. 2015/10848 K. 23.12.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2014/8381 E.  ,  2015/10848 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2014/8381
Karar No : 2015/10848

Temyiz Eden (Davalı) :
Vekili : Av.
Karşı Taraf (Davacı) :
Vekili :

İsteğin Özeti : .. 1. İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Cevabın Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, ‘nda memur olarak görev yapan davacının, muhasebe yetkilisi olarak atanma talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 20.7.2011 günlü, 217 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… 1. İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararla; davacının muhasebe yetkilisi sertifikasına sahip belediyedeki tek personel olduğu ve muhasebe yetkilisi görevine atanma talebinin ise takdir yetkisi kapsamında reddedildiği görülmekte olup, uygulamayı isteme hakkına sahip davacı tarafından şartları taşıması kapsamında muhasebe yetkisi verilmesi talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline hükmedilmiştir.
Davalı İdare, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 38.maddesinde belediye personelini atamak görevi ve yetkisi belediye başkanına verilmiştir.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Muhasebe Yetkilisinin Nitelikleri Ve Atanması” başlıklı 62.maddesinde; Muhasebe yetkilisi görevini yürütmek üzere atanacakların, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci Maddesinde belirtilenler ile aşağıdaki şartları taşıması gerekir:
a)En az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş olmak.
b)Kamu idarelerinin muhasebe hizmetlerinde en az dört yıl çalışmış olmak koşuluyla bu idarelerde muhasebe yetkilisi yardımcısı veya eşiti görevlerde bulunmak.
c)Muhasebe yetkilisi sertifikası almış olmak.
d)Son üç yıl içerisinde olumsuz sicil almamış olmak.
e)Aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezası almamış olmak.
f)Görevin gerektirdiği bilgi ve temsil yeteneğine sahip olmak.
Ancak, belde ve nüfusu 25.000’in altında olan ilçe belediyeleri ile mahalli idare birliklerinde muhasebe yetkilisi görevini yürütmek üzere atanacakların, yukarıdaki fıkranın (c), (d), (e) ve (f) bentlerinde belirtilen şartları taşımaları kaydıyla, en az lise mezunu olmaları ve kamu idarelerinin muhasebe hizmetlerinde en az dört yıl çalışmış olmaları yeterlidir.
9.12.1994 tarihli ve 4059 sayılı Kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde muhasebe yetkilisi Maliye Bakanlığınca, diğer kamu idarelerinde ise üst yöneticiler tarafından atanır.
Muhasebe yetkilisi olacak görevliler, Maliye Bakanlığınca görevin niteliği dikkate alınarak meslekî konularda eğitime tâbi tutulur ve bu eğitimi başarıyla tamamlayanlara sertifika verilir.” hükmüne yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden, …/ bünyesinde memur olarak muhasebe yetkilisi olarak görev yapmakta iken görevden alınan davacı tarafından, Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü tarafından yapılan muhasebe yetkilisi eğitimine katılarak ve 21.05.2011 tarihindeki sınavdan başarılı olarak muhasebe yetkilisi sertifikasına sahip olduğu, bu sertifika ile birlikte muhasebe yetkilisi olarak atanma talebiyle davalı idareye başvurduğu, atama yetkisinin belediye başkanında olduğu gerekçesiyle talebin reddi üzerine temyizen bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin, muhasebe yetkilisi sertifikasına sahip olanların, muhasebe yetkilisi görevine doğrudan atanması sonucunu doğurmaması ve yönetimin de belli bir göreve atama yapma konusunda yargı kararıyla zorlanmasına olanak bulunmaması karşısında, dava konusu işlemde hukuka aykırılık, işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, … 1. İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 23/12/2015 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

(X) KARŞI OY : :

Temyiz edilen İdare Mahkemesi kararı ve dayandığı gerekçe hukuka ve usule uygun olduğundan, kararın onanması gerektiği görüşüyle karara karşıyım.