Danıştay Kararı 5. Daire 2014/8246 E. – K. 16.12.2014 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2014/8246 E.  ,  / K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2014/8246
Karar No : 2015/8043

Temyiz Eden (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davacı) :
İsteğin Özeti : … İdare Mahkemesince verilen …günlü, E:…; K:… sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Cevabın Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi:
Düşüncesi : Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, … Defterdarlığı Muhasebe Müdürlüğünde veri hazırlama ve kontrol işletmeni olarak görev yapan davacının, …Defterdarlığı Muhasebe Müdürlüğünde münhal bulunan bir kadroya naklen atanma talebinin reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…; K:… sayılı kararla; her ne kadar, dava konusu işlemin sebep unsuru olarak personel yetersizliği ve ihtiyaç durumu belirtilmekte ise de, davalı İdarece davacının hizmetine duyulan ihtiyaca dair hukuken geçerli somut nedenler gösterilmediğinden, davacının yaklaşık 25 yıldır aynı yerde görev yaptığı gözetildiğinde, davacıya muvafakat verilmemesi yönünde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık görülmediği gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı İdare, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 74. maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Memurların bu Kanun’a tabi kurumlar arasında kurumların muvafakatı ile kazanılmış hak dereceleri üzerinden veya 68. maddedeki esaslar çerçevesinde derece yükselmesi suretiyle, bulundukları sınıftan veya öğrenim durumları itibarıyla girebilecekleri sınıftan, bir kadroya nakilleri mümkündür.” hükmü uyarınca, kurumlar arası nakil işlemi kurumların muvafakatı ile sağlanmakta olup, kurum amirlerinin muvafakat verip vermemek konusunda takdir yetkilerinin bulunduğu kuşkusuzdur. Ancak; İdare, kurduğu işlemlerde takdir yetkisini, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda kullanmak zorundadır. Bu bağlamda; İdarenin, personelin başka bir kuruma nakline muvafakat verip vermeme yönündeki takdir yetkisinin, işlemin gerekçeleri dahilinde kamu yararı ve hizmet gerekleri bakımından değerlendirilmesi gerekeceği de tabiidir.
Dosyanın incelenmesinden, …Defterdarlığı Muhasebe Müdürlüğü’nde veri hazırlama ve kontrol işletmeni olarak görev yapan davacının, … Defterdarlığı Muhasebe Müdürlüğünde boş bulunan bir kadroya atanma istemiyle yaptığı başvurunun, … Defterdarlığınca kabul edilerek, 27.3.2012 günlü yazı ile nden, davacının, İdarelerine atanması konusunda izin verilmesi isteminde bulunulduğu; … Defterdarlığının dava konusu 9.8.2013 günlü işlem ile Müdürlüklerinin iş ve işlemlerinin yoğunluğu ve personel yetersizliği nedeniyle davacının görevinden ayrılmasının uygun görülmediği gerekçesiyle istemin reddedildiği anlaşılmaktadır.
Bu durumda, davalı İdarece hizmetine ihtiyaç duyulan davacının, … Defterdarlığı emrine atanma istemine muvafakat verilmemesine ilişkin dava konusu işlemde, hizmet gereklerine aykırı olarak tesis edildiği yönünde dosyada bilgi ve belgenin de bulunmaması karşısında, hukuka aykırılık, işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle; davalı İdarenin temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen… günlü, E:…; K:…sayılı kararın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 19/10/2015 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.