Danıştay Kararı 5. Daire 2013/9891 E. 2015/9415 K. 24.11.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2013/9891 E.  ,  2015/9415 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/9891
Karar No : 2015/9415

Temyiz Eden (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf(Davacı) :
İsteğin Özeti : …. İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Cevabın Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : Kararın bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava; Niğde Valiliği Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü’nde bilgisayar işletmeni olarak görev yapan davacının, şef kadrosuna atanma istemi ile 02.07.2012 tarihinde yaptığı başvurunun reddine ilişkin 06.08.2012 gün ve 11146 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararla; görevde yükselme sınavı sonucunda sınavı kazanan adayların sınav sonucunun, iki yıllık süreyi aşmamak üzere aynı unvanlı kadro veya pozisyonlar için yapılacak müteakip sınava kadar geçerli olduğu, burada vurgulanan iki yıllık sürenin idari işleyişe ilişkin olduğu, ilgili idarenin yapılan sınavdan sonra ihtiyaç doğması halinde bir sonraki görevde yükselme sınavını iki yılı geçirmeden yapması gerektiği şeklinde anlaşılmasının gerektiği, yeni sınav yapılıncaya kadar sınavda ilan edilen kadrolarda boşalma olması durumunda, sınavı kazananlardan başarı sıralamasına göre atama yapılması gerektiği; uyuşmazlık konusu şef kadrolarından boş kalan her birisi için mevcut adaylara yeniden çağrı yapılmak ve tercihleri alınmak suretiyle en yüksek puana sahip olan adaydan başlamak üzere bir değerlendirme yapılması gerektiği gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı İdare, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Dava konusu işlem tarihinde yürürlükte olan Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’nin 22. maddesinin 2. fıkrasında “Duyurulan kadro veya pozisyonlardan; a) Atanma şartlarını taşımadıkları için sınavların geçersiz sayılması veya bu sebeple atamaların iptal edilmesi, atanılan göreve geçerli bir mazeret olmaksızın süresi içinde başlanılmaması ya da atanma hakkından vazgeçilmesi, b) Emeklilik, ölüm, memurluktan çekilme veya çıkarılma, başka unvanlı kadro veya pozisyonlara ya da başka bir kuruma naklen atanma, sebepleriyle boş kalan veya boşalanlara, görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavı tarihinden itibaren iki yıllık süreyi aşmamak üzere aynı unvanlı kadro veya pozisyonlar için yapılacak müteakip sınava kadar, sınavı kazandıkları hâlde kadro yetersizliği nedeniyle ataması yapılamayan personelin başarı sırasına göre atamaları yapılabilir” kuralına yer verilmiştir.
Dosyasının incelenmesinden; davalı idare tarafından, boş bulunan 30 adet şef kadrosu için 30.11.2008 tarihinde yapılan görevde yükselme sınavı sonucunda davacının 81,25 puan alarak 28. sırada asıl olarak sınavı kazandığı, atamaya hak kazanan asıl adayların atamasının yapılması sonucunda davacının tek tercihi olan … İli’ne kendisinden yüksek puanlı … isimli şahsın yerleştirilmesi nedeniyle yerleşemediği, başka tercihte de bulunmadığı, … ‘in kurum değiştirerek il müdürlüğündeki görevinden ayrıldığı, yerine 44. sırada ve 14. yedekte bulunan … isimli şahsın atandığı, davacının 04.09.2009 tarihli başvurusu ile boşalan şeflik kadrosuna atamasının yapılmasını istediği, isteminin 23.10.2009 gün ve 10450 sayılı işlem ile reddedildiği bu işleme karşı iptal davası açılmadığı, Niğde Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğünde boş bulunan şeflik kadrosuna atanma talebiyle davacının 02.07.2012 tarinde yeniden başvurduğu, başvurunun reddine ilişkin 06.08.2012 gün ve 11146 sayılı işlemin iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Dava konusu işlem tarihinde yürürlükte bulunan yukarıda yazılı Yönetmeliğin 22. maddesi, görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavını kazandığı halde ilan edilen kadro sayısı nedeniyle ataması yapılamayan personelin, başarı sırasına göre ilan edilen kadrolara, 2 yıllık süre içerisinde sayılan sebeplerle boş kalan veya boşalan kadrolara atamalarının yapılabileceği hususunu hüküm altına almıştır.
Davacının şeflik kadrosuna atanma isteminin 02.07.2012 tarihinde yapıldığı, sınav tarihinin 30.11.2008 olduğu, başvurunun sınavdan yaklaşık 4 yıl sonra yapıldığı dikkate alındığında; Yönetmeliğin 22. Maddesinde düzenlenen 2 yıllık sürenin geçmesinden sonra boşalan şeflik kadrosuna İdarenin atama yapma zorunluluğu bulunmadığından, atanma istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 24/11/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.