Danıştay Kararı 5. Daire 2013/6719 E. 2015/8584 K. 04.11.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2013/6719 E.  ,  2015/8584 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/6719
Karar No : 2015/8584

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) :
Vekilleri :
Diğer Davalı :
Karşı Taraf (Davacı) :
Vekili :
İsteğin Özeti : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E… sayılı kararının, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevapların Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi :İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, … Merkezi’nde sağlık memuru unvanıyla toplum sağlığı teknisyeni olarak görev yapan davacının, eş durumu mazereti nedeniyle … İli’ne naklen atanma istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemin kaldırılması istemine yönelik 30.3.2012 tarihli başvurusunun cevap verilmemek suretiyle reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen kararla; davacının Meslek Lisesi mezunu olmasından ötürü sağlık memuru kadrosuna atandığı, … Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümünde tamamladığı 4 yıllık yüksek öğrenimin kadro ve unvan açısından kendisine herhangi bir etkisinin bulunmadığı, bu hususlar doğrultusunda kıdem durumu bakımından davacının lise mezunu, eşinin ise 4 yıllık yüksek öğrenim mezunu kapsamında değerlendirilmesi gerektiğinden, eşinin davacıdan daha kıdemli olduğu gerekçesiyle işlemin iptaline hükmedilmiştir.
Davalı İdare tarafından, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı öne sürülerek, dava konusu işlemin iptali yolundaki İdare Mahkemesi kararının bozulması istenilmektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 72 nci maddesinin birinci fıkrasında, kurumlarda yer değiştirme suretiyle atanmaların; hizmetlerin gereklerine, özelliklerine, Türkiye’nin ekonomik, sosyal, kültürel ve ulaşım şartları yönünden benzerlik ve yakınlık gösteren iller gruplandırılarak tespit edilen bölgeler arasında adil ve dengeli bir sistem içinde yapılacağı, ikinci fıkrasında, yeniden veya yer değiştirme suretiyle yapılacak atamalarda; aile birimini muhafaza etmek bakımından kurumlar arasında gerekli koordinasyon sağlanarak memur olan diğer eşin de isteği halinde atamasının, atamaya tabi tutulan memurun atandığı yere 74 ve 76 ncı maddelerde belirtilen esaslar çerçevesinde yapılacağı öngörülmüş, aynı Kanunun 76 ncı maddesinin birinci fıkrasında ise, kurumların, görev ve unvan eşitliği gözetmeden kazanılmış hak aylık dereceleriyle memurları bulundukları kadro derecelerine eşit veya 68 inci maddedeki esaslar çerçevesinde daha üst, kurum içinde aynı veya başka yerlerdeki diğer kadrolara naklen atayabilecekleri hüküm altına alınmıştır.
8.6.2004 tarih ve 25486 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Sağlık Bakanlığı Atama ve Nakil Yönetmeliğinin Eş Durumu Nedeniyle Atamayı düzenleyen 20. maddesinin birinci fıkrasında, farklı görev yerlerinde çalışan eşlerin, Bakanlıktan aile birliğinin sağlanabilmesi için nakil talebinde bulunabilecekleri belirtilmiş, aynı maddenin üçüncü fıkrasında ise; “Eşlerin ikisinin de Bakanlık personeli olması halinde, kıdemli personele öncelik tanınarak, her iki eş için de D veya C hizmet gruplarından uygun bir ilde aile birliğinin sağlanması esastır. Eş durumu açısından kıdem sıralaması; Bakanlık Merkez teşkilatı kadroları, İl müdürleri, başhekimler, eğitim görevlileri, başasistanlar, yan dal uzmanları, uzman tabipler, uzman diş tabipleri, tabipler, diş tabipleri, eczacılar, 4 yıllık lisansiyerlerin atanabildiği kadro unvanları, 3 yıllık yükseköğrenim mezunlarının atanabildiği kadro unvanları, 2 yıllık önlisans mezunlarının atanabildiği kadro unvanları, kadro unvanlarına bakılmaksızın 4 yıllık yüksek öğrenim mezunları, 3 yıllık yüksek öğrenim mezunları, 2 yıllık yüksek öğrenim mezunları, lise mezunları ve bunlarda eşitlik olması halinde hizmet süresi fazla olan, maaş derece – kademesi yüksek olan ve terfi tarihi kıdemli olan şeklindedir. Kıdemli personelin çalıştığı il diğer eş için D veya C hizmet grubu il ise, kıdemsiz eş bu ile atanır. Aksi halde kıdemli eş için kıdemsiz eşin bulunduğu ilin D veya C hizmet grubundan olmasına bakılır. Her ikisi de mümkün olmazsa kıdemli eşin bulunduğu yere kıdemsiz eş atanır. Ancak; başvuru tarihi itibarıyla son bir yıl içinde kurum içi naklen atama döneminde veya sınav sonucunda atanan kıdemli personelin kıdemsiz eşinin eş durumu tayininde D ve C hizmet grubu şartı aranmaz. Bu Yönetmeliğin 19, 21 ve 24 üncü maddeleri uyarınca atanan personelin eşinin, eş durumu tayininde kıdem şartı ile D ve C hizmet grubu şartı aranmaz. Aynı ilde çalışan eşlerin naklen atama talep etmeleri halinde aynı ilke ve öncelikler uygulanır.” kuralına yer verilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; … Merkezinde toplum sağlığı teknisyeni olarak görev yapan davacının, 4 yıllık … Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümünden mezun olduğu; eşinin ise 4 yıllık … Sağlık Yüksek Okulu Hemşirelik Bölümünden mezun olduğu; eşinin Eskil Devlet Hastanesinde hemşire olarak göreve başladığı, bu görevini sürdürmekte iken Sağlık Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğünün 15.2.2012 tarih ve 455 sayılı kararnamesiyle Sağlık Bakanlığı Atama ve Nakil Yönetmeliğinin ”Kurum İçi Naklen Atama” başlıklı 16. maddesi uyarınca Uşak İli, Ulubey Devlet Hastanesi emrine atandığı, ardından davacının 20.2.2012 günlü atama talep formu ile eş durumu özrüne bağlı olarak … İline naklen atanma isteminde bulunduğu, bu başvurunun davacının eşinden kıdemli olduğundan bahisle reddedildiği anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlıkta, davacı ve eşinin 4 yıllık yüksek öğretim mezunu olduğu; davacının 30.1.2001 tarihinde toplum sağlığı teknisyeni olarak göreve başladığı ve davanın açıldığı tarihte 5. derece kadroda (ödemeye esas aylığı 2. derecenin 3. kademesi) görev yaptığı; eşinin ise 12.1.2004 tarihinde kamu görevine başladığı; halen Uşak-Ulubey İlçe Devlet Hastanesi bünyesinde 5. derece kadroda (ödemeye esas aylığı 6. derecenin 3. kademesi) hemşire olarak görevine devam ettiği, böylelikle davacının eşi ile aynı kadro derecesinde bulunduğu, ancak davacının kamu hizmetinin daha fazla olduğu ve aylık derecesi yönünden eşinden daha üstte olduğu anlaşıldığından, davacının, eşinin çalıştığı Uşak İline naklen atanmasının Sağlık Bakanlığı Atama ve Nakil Yönetmeliğinin yukarıda değinilen 20. maddesi hükmü uyarınca hukuken olanaklı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu durumda, davalı İdarece davacının talebinin reddi yolunda kurulan işlemde hukuka aykırılık, dava konusu işlemin iptali yolunda verilen İdare Mahkemesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı nın temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 4.11.2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.