Danıştay 5. Daire Başkanlığı 2013/612 E. , 2015/7865 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/612
Karar No : 2015/7865
Temyiz Eden (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili : –
İsteğin Özeti : … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabın Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : Mahkeme kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, … Üniversitesinde bilgisayar işletmeni olarak görev yapan davacı tarafından, eş durumu özrü nedeniyle … Teknik Üniversitesine atanmak için gerekli olan muvafakatin verilmemesine ilişkin ‘nün 27.04.2012 tarih ve 2303 sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararla; davalı idarenin personel ihtiyacı bulunduğu, davacının eşinin … Merkez Cumhuriyet İlköğretim Okulunda öğretmen olarak görev yaptığından bahisle eş durumu nedeniyle Karadeniz Teknik Üniversitesi’ne atanmak istediği görevin, görevde yükselme niteliği taşımadığı ve kariyer mesleklerden birisi olmadığı, ayrıca davacının öğretmen olarak görev yapan eşinin zorunlu atamaya tabii olmadığı, bir başka deyişle davacının görev yaptığı Kırklareli iline atamasının mümkün olduğu dikkate alındığında, davalı idarece kadro ve ihtiyaç durumu ile kamu hizmetinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi için gerekli koşullar gözetilerek, davacının kurumlararası naklen atanmasına muvafakat verilmemesine ilişkin işlemde kamu yararı ve hizmet gerekleri bakımından hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine hükmedilmiştir.
Davacı, dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğunu ileri sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 74. maddesinin 1. fıkrasında yer alan “Memurların bu Kanun’a tabi kurumlar arasında, kurumların muvafakatı ile kazanılmış hak dereceleri üzerinden veya 68. maddedeki esaslar çerçevesinde derece yükselmesi suretiyle, bulundukları sınıftan veya öğrenim durumları itibariyle girebilecekleri sınıftan, bir kadroya nakilleri mümkündür.” hükmü uyarınca kurumlar arası nakil işlemi kurumların muvafakatı ile sağlanmakta olup, kurum amirlerinin muvafakat verip vermemek konusunda takdir yetkilerinin bulunduğu kuşkusuzdur. Ancak, Anayasa’nın 5. maddesinde de belirtildiği üzere, kişilerin maddi ve manevi varlığını geliştirmek için gerekli şartları hazırlamak Devletin temel amaç ve görevlerinden olduğundan, kamu görevlileri için bu koşulların oluşturulmasında da idare, kurduğu işlemlerde takdir yetkisini, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda kullanmak zorundadır. Bu bağlamda, idarenin, personelin başka bir kuruma nakline muvafakat verip vermeme yönündeki takdir yetkisinin, işlemin gerekçeleri dahilinde kamu yararı ve hizmet gerekleri bakımından değerlendirilmesi gerekeceği de tabiidir.
Dosyanın incelenmesinden, KPSS 2009/3 yerleştirme sonucunda ilk atama suretiyle … Üniversitesine bilgisayar işletmeni olarak atanan ve 20.08.2009 tarihinde göreve başlayan davacının, öğretmen olan eşi dolayısıyla … Teknik Üniversitesi’ne atanmasının yapılabilmesi için muvafakat verilmesi isteminde bulunduğu, bu istemin dava konusu işlemle reddi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Davalı idarece davacının hizmetine ihtiyaç duyulduğu gerekçesiyle muvafakat verilmemiş ise de, kamu hizmetinin bütünlüğü ve devamlılığı ilkesi gereğince, kamu görevlilerinin özel koşullarına göre verimliliklerinin en yüksek düzeyde olduğu ve hizmetinden en yüksek oranda yararlanılacak bir biçimde çalıştırılmaları kamu yararına daha uygun olduğu, davacının eşinin Trabzon Merkez Cumhuriyet İlköğretim Okulunda öğretmen olarak görev yaptığı dikkate alındığında, Anayasa ile güvence altına alınan aile birliğinin sağlanmasını teminen eşinin görev yaptığı yerde çalışmasının yararlı olacağı sonucuna varılmış olup, davacıya muvafakat verilmemesi yönünde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık, davanın reddi yönündeki Mahkeme kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E: …; K: … sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 13/10/2015 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.