Danıştay Kararı 5. Daire 2013/5359 E. 2015/7405 K. 01.10.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2013/5359 E.  ,  2015/7405 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/5359
Karar No : 2015/7405

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) :
Karşı Taraf (Davacı) :
İsteğin Özeti : ….İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…; K:… sayılı kararının, dilekçede yazılı nedenlerle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesi uyarınca temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevapların Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : 5018 sayılı Kamu Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “İç denetçinin nitelikleri ve atanması” başlıklı 65 inci maddesinin (b) fıkrası uyarınca denetim elemanı olarak en az beş yıl çalışmış olmak koşulunu sağlayan davacının, İç Denetçi Aday Belirleme Sınavı’na katılabilmek için yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava; …. Defterdarlığında Milli Emlak Denetmen Yardımcısı olarak görev yapmakta iken 26.9.2011 tarih ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 17. maddesi ile 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 14. madde uyarınca Defterdarlık Uzman Yardımcılığı Kadrosuna atanan davacı tarafından, 20 Ekim 2012 tarihinde ÖSYM tarafından yapılacak olan İç Denetçi Aday Belirleme Sınavı’na katılabilmek için yapılan başvurunun, “Milli Emlak Denetmeni” unvanıyla görev yapmadığı için hizmet süresinin sınava başvuru için aranmakta olan 5 yıllık mesleki tecrübe şartını karşılamadığı gerekçesiyle reddine ilişkin 6.9.2012 tarih ve 9458 sayılı İç Denetim Koordinasyon Kurulu işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
….İdare Mahkemesinin kararıyla; mesleğe yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle alınan ve yapılan yeterlik sınavında başarı göstererek Milli Emlak Denetmeni olarak atanmaya hak kazanan davacının, Milli Emlak Denetmen Yardımcısı olarak, 26.9.2011 tarih ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 17. maddesi ile 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 14. madde uyarınca Defterdarlık Uzman Yardımcılığı Kadrosuna atandığı tarihe kadar beş yıldan fazla mesleki tecrübesi olduğu ve , Milli Emlak Genel Müdürlüğü, Milli Emlak Denetmenlerinin Görev, Yetki, Çalışma ve Atama Usulüne İlişkin Yönetmeliğinde Millî Emlâk Denetmeni ve Millî Emlâk Denetmen Yardımcısının Milli Emlak Denetmeni olarak tanımlandığı hususu ile, Milli Emlak Denetmenliğine denetmen yardımcısı olarak girileceği ve yeterlik sınavını kazananların denetmen olarak atanacağı hususları bir arada değerlendirdiğinde, davacının İç Denetçi Aday Belirleme Sınavına katılabilmek için gerekli süre şartını sağladığının anlaşıldığı gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline hükmedilmiştir.
Davalı İdare, dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığını ileri sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
5018 sayılı Kamu Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “İç denetçinin nitelikleri ve atanması” başlıklı 65 inci maddesinde; İç denetçi olarak atanacakların, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen şartlara ilave olarak, ” a) İlgili kamu idaresinin özelliği de dikkate alınarak İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenen alanlarda en az dört yıllık yüksek öğrenim görmüş olmak. b) Kamu idarelerinde denetim elemanı olarak en az beş yıl veya İç Denetim Koordinasyon Kurulunca belirlenen alanlarda en az sekiz yıl çalışmış olmak. c) Mesleğin gerektirdiği bilgi, ehliyet ve temsil yeteneğine sahip olmak. d) İç Denetim Koordinasyon Kurulunca gerekli görülen diğer şartları… “taşımaları gerektiği belirtildikten sonra, kamu idarelerine iç denetçi olarak atanacakların, İç Denetim Koordinasyon Kurulu Koordinatörlüğünde, nca iç denetim eğitimine tâbi tutulacağı, eğitim programının, iç denetçi adaylarına denetim, bütçe, malî kontrol, kamu ihale mevzuatı, muhasebe, personel mevzuatı, Avrupa Birliği mevzuatı ve mesleki diğer konularda yeterli bilgi verilecek şekilde hazırlanacağı, bu eğitimi başarıyla tamamlayanlara sertifika verileceği, İç denetçi adayları için uygulanacak eğitim programının süresi, konuları ve eğitim sonucunda yapılacak işlemler ile diğer hususların İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından hazırlanarak nca çıkarılacak Yönetmelikle düzenleneceği, İç denetçilerin, bakanlıklar ve bağlı idarelerde, üst yöneticilerin teklifi üzerine Bakan, diğer idarelerde üst yöneticiler tarafından sertifikalı adaylar arasından atanacağı ve İç denetçilerin kamu idareleri itibarıyla sayıları,çalışma usul ve esasları ile diğer hususların İç Denetim Koordinasyon Kurulunca hazırlanarak, nın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği hükme bağlanmış, 66 ncı maddesinde; ‘na bağlı İç Denetim Koordinasyon Kurulunun yedi üyeden oluşacağı, üyelerden biri Başbakanın, biri Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın, biri Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın, biri İçişleri Bakanının, başkanı dahil üçü Maliye Bakanının önerisi üzerine beş yıl süre ile Bakanlar Kurulu tarafından atanacağı hükmüne yer verilmiştir.
24 Ağustos 1995 tarih ve 22384 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan , Milli Emlak Genel Müdürlüğü, Milli Emlak Denetmenlerinin Görev, Yetki, Çalışma ve Atama Usulüne İlişkin Yönetmeliğin 13. maddesinde; denetmenliğe sınavla denetmen yardımcısı olarak girileceği ve üç yıllık denetmen yardımcılığı dönemi sonunda çalışmaları olumlu bulunanların denetmen olarak atanacağı, 33. maddesinde; denetmen yardımcılığında üç yıllık süreyi dolduranlardan kurs, refakat ve tez çalışmaları ile re’sen yetkili oldukları döneme ait rapor notu ve sicili olumlu bulunanların millî emlâk denetmenliğine atanacağı, üç yıllık dönemin sonunda millî emlâk denetmenliğine atanması uygun görülmeyenler hakkında Yönetmeliğin 32 nci maddesine göre işlem yapılacağı, 32. maddesinde ise; temel meslekî eğitim kursu sonunda başarılı olamayanlar ile başarılı olup da refakat çalışmaları sonuçları ve almış oldukları sicil raporlarına göre denetmenlikte başarı gösteremeyeceği anlaşılan veya mesleği ile bağdaşmayan tutum ve davranışları saptanan denetmen yardımcılarının, Bakanlıkça öğrenim durumlarına ve derecelerine uygun başka bir göreve atanacakları, yapılan sınavlarda başarılı olmakla birlikte, kurs veya refakat çalışması sonunda yeterli bulunmayanlar için bu sınavlara katılmış olmanın, re’sen yetki almak veya denetmenliğe atanmak için kazanılmış hak sayılmayacağı hükme bağlanmıştır.
İç denetçi adaylarının belirlenmesini, eğitimini, yapılacak sınavlarını, eğitim programının süresini, konularını, eğitim sonucunda yapılacak işlemler ile başarılı adaylara verilecek iç denetçi sertifikasına ilişkin esas ve usulleri düzenlemek amacıyla hazırlanarak 8.10.2005 tarihli ve 25960 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan İç Denetçi Adayları Belirleme, Eğitim Ve Sertifika Yönetmeliği’nin 6. maddesinde aday belirleme sınavına başvuru şartları belirlenmiş, (b) fıkrasının 1. bendinde; “Yardımcılıkta geçen süreler dahil olmak üzere, mesleğe yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle alındıktan sonra yapılan yeterlik sınavında başarı göstermek kaydıyla kamu idarelerinde denetim elemanı olarak en az beş yıl” çalışmış olma şartını yerine getirmekte bu şartlar arasında sayılmıştır.
Yukarıdaki yönetmelik hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden; yarışma sınavına girerek atandığı Milli Emlak Denetmen Yardımcılığında 3 yıl başarılı bir şekilde çalıştıktan sonra girdiği yeterlik sınavında başarılı olup Milli Emlak Denetmeni olarak atanmış ve bu görevi fiilen en az iki yıl yapmış olup toplamda (Milli Emlak Denetmen yardımcılığı 3 + Milli Emlak Denetmenliği 2) 5 yıl bu görevlerde fiilen çalışmış olma koşulunu sağlayan kişilerin iç denetçi aday belirleme sınavına başvuruda bulunabilecekleri sonucuna ulaşılmaktadır.
Dava dosyasının incelenmesinden; Milli Emlak Genel Müdürlüğü tarafından 2006 yılında yapılan sınavı kazanarak 6.9.2006 tarihinde … Defterdarlığında Milli Emlak Denetmen Yardımcısı olarak göreve başlayan ve 17.9.2006 tarihinde …. Defterdarlığı emrinde Milli Emlak Denetmen Yardımcısı olarak atandıktan sonra, 14.10.2009 tarihinde yazılı kısmı, 16.10.2009 tarihinde sözlü kısmı yapılan yeterlik sınavını kazanarak Milli Emlak Denetmeni olarak … Defterdarlığına atanan, ancak; davalı İdare tarafından…l Defterdarlığında Milli Emlak Denetmen Yardımcısı olarak görev yapmasına karar verilen ve … Defterdarlığında Milli Emlak Denetmen Yardımcısı olarak görev yapmakta iken, 26.9.2011 tarih ve 659 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin 17. maddesi ile 178 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen geçici 14. madde uyarınca, Defterdarlık Uzman Yardımcılığı Kadrosuna atanan davacı tarafından, 20 Ekim 2012 tarihinde ÖSYM tarafından yapılacak olan İç Denetçi Aday Belirleme Sınavı’na katılabilmek için başvuruda bulunulduğu, başvurusunun, “Milli Emlak Denetmeni” unvanıyla görev yapmadığı için hizmet süresinin sınava başvuru için aranmakta olan 5 yıllık mesleki tecrübe şartını karşılamadığı gerekçesiyle dava konusu 6.9.2012 tarih ve 9458 sayılı İç Denetim Koordinasyon Kurulu işlemi ile reddedildiği anlaşılmaktadır.
Olayda; her ne kadar yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle Milli Emlak Denetmen Yardımcılığına atanmış, bu görevde 3 yıl başarılı bir şekilde çalışmış, 3 yıl sonunda yapılan yeterlik sınavında başarılı olarak Milli Emlak Denetmenliği görevine atanmış ise de; davacının atandığı Milli Emlak Denetmenliği görevine fiilen başlamadığı, bunun yerine görev yaptığı yerde Milli Emlak Denetmen Yardımcısı olarak görev yapmaya devam ettiği, 5 yılı aşkın bir süre Milli Emlak Denetmen Yardımcılığı görevinde çalıştıktan sonra aynı yerde Defterdarlık Uzman Yardımcılığı görevine atandığı, buna göre, yeterlik sınavında başarılı olup atanmakla beraber, fiilen Milli Emlak Denetmeni olarak görev yapmadığından dolayı, iç denetçi adayı belirleme sınavına katılabilmenin koşullarından biri olan “Yardımcılıkta geçen süreler dahil olmak üzere, mesleğe yarışma sınavına tabi tutulmak suretiyle alındıktan sonra yapılan yeterlik sınavında başarı göstermek kaydıyla kamu idarelerinde denetim elemanı olarak en az beş yıl” çalışmış olma şartını (diğer bir ifade ile; Milli Emlak Denetmen Yardımcısı ve Milli Emlak Denetmeni olarak – iki görevde birlikte – en az beş yıl çalışmış olma şartını) yerine getirmediğinden, davacının İç Denetçi Aday Belirleme Sınavı’na katılabilmek için yaptığı başvurunun reddine ilişkin işlemde hukuka aykırılık, dava konusu işlemin iptali yolundaki Mahkeme kararında ise hukuki isabet bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davalı İdarenin temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…; K:… sayılı kararın 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına, aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 1.10.2015 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.