Danıştay Kararı 5. Daire 2013/5169 E. 2015/10369 K. 14.12.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2013/5169 E.  ,  2015/10369 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/5169
Karar No : 2015/10369

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalılar) : 1-
Vekili :
2-
İsteğin Özeti : …. İdare Mahkemesince verilen …. günlü, E:…. sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevabının Özeti : Cevap verilmemiştir.
Cevabının Özeti : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, … Üniversitesinde kaloriferci olarak görev yapan davacının, kamu personeli seçme sınavından aldığı puan üzerine ÖSYM tarafından 2012/1 döneminde yerleştirilmesinin yapıldığı nın Kilis ilindeki şoför kadrosuna atanması için muvafakat verilmesi talebiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin nün 30.07.2012 günlü, 858-1476 sayılı işlemi ile anılan işlem nedeniyle atanmasının mümkün olmadığı yolunda tesis edilen nın 17.08.2012 günlü, 9151 sayılı işleminin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:…. sayılı kararla; davacının mezun olduğu lisans programı sonucu edindiği bilgi ve becerinin ÖSYM tarafından yerleştirilmesinin yapıldığı şoför kadrosu ile bir ilgisinin bulunmadığı, görev yaptığı …. Üniversitesinde kaloriferci ihtiyacı bulunduğu, kadro ve ihtiyaç durumu ile kamu hizmetinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi için gerekli koşullar gözetilerek davacıya muvafakat verilmemesine ve bu işlem nedeniyle atanamayacağına ilişkin dava konusu işlemlerde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Davacı, dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğunu ileri sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 74. maddesinin 1. fıkrasında yer alan “Memurların bu Kanuna tabi kurumlar arasında, kurumların muvafakatı ile kazanılmış hak dereceleri üzerinden veya 68. maddedeki esaslar çerçevesinde derece yükselmesi suretiyle, bulundukları sınıftan veya öğrenim durumları itibariyle girebilecekleri sınıftan, bir kadroya nakilleri mümkündür.” hükmü uyarınca kurumlar arası nakil işlemi kurumların muvafakatı ile sağlanmakta olup, kurum amirlerinin muvafakat verip vermemek konusunda takdir yetkilerinin bulunduğu kuşkusuzdur. Ancak, Anayasa’nın 5. maddesinde de belirtildiği üzere, kişilerin maddi ve manevi varlığını geliştirmek için gerekli şartları hazırlamak Devletin temel amaç ve görevlerinden olduğundan, kamu görevlileri için bu koşulların oluşturulmasında da idare, kurduğu işlemlerde takdir yetkisini, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda kullanmak zorundadır. Bu bağlamda, idarenin, personelin başka bir kuruma nakline muvafakat verip vermeme yönündeki takdir yetkisinin, işlemin gerekçeleri dahilinde kamu yararı ve hizmet gerekleri bakımından değerlendirilmesi gerekeceği de tabiidir.
Dosyanın incelenmesinden, …. Üniversitesinde kaloriferci olarak görev yapan davacının, Kamu Personeli Seçme Sınavından aldığı puanla ÖSYM tarafından 2012/1 döneminde … nın K… ilindeki şoför kadrosuna yerleştirilmesinin yapılması üzerine, …. nca davacının muvafakatının verilmesi talebiyle yapılan başvurunun, nün 30.07.2012 günlü, 858-1476 sayılı işlemi ile reddedildiği, anılan işlem nedeniyle atanmasının mümkün olmadığının … nın 17.08.2012 günlü, 9151 sayılı işlemi ile davacıya bildirildiği, bu işlemlerin iptali istemiyle de bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Davalı idarece davacının hizmetine ihtiyaç duyulduğu gerekçesiyle muvafakat verilmemiş ise de, kamu hizmetinin bütünlüğü ve devamlılığı ilkesi gereğince, kamu görevlilerinin özel koşullarına göre verimliliklerinin en yüksek düzeyde olduğu ve hizmetinden en yüksek oranda yararlanılacak bir biçimde çalıştırılmaları kamu yararına daha uygun olduğu gibi davacının gördüğü eğitime uygun ve istediği bir alanda çalışması maddi ve manevi varlığının gelişmesine olumlu katkı sağlayacağından ve kamu hizmetinden beklenen fayda artacağından, davacıya muvafakat verilmemesi ve bu nedenle de atanmasının mümkün olmadığı yolunda kurulan işlemlerde hukuka uyarlık, davanın reddi yönündeki Mahkeme kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen … günlü, … sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 14.12.2015 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.