Danıştay Kararı 5. Daire 2013/4883 E. 2015/10751 K. 21.12.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2013/4883 E.  ,  2015/10751 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/4883
Karar No : 2015/10751

Temyiz Eden (Davacı) :
Karşı Taraf (Davalılar) : 1- –
2- – …
Vekili : ..
İsteğin Özeti : … İdare Mahkemesince verilen … günlü,…. sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması isteminden ibarettir.
Cevapların Özeti : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, Kırıkkale Yüksek İhtisas Hastanesi’nde Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı olarak görev yapan davacının, 2012/Aralık ayı “Acil Doktor Nöbet Listesi”nde nöbetçi olarak belirlenmesi nedeniyle anılan nöbetleri düzenleyen listenin iptali istemiyle açılmıştır.
… İdare Mahkemesince verilen … günlü,… sayılı kararla; davalı idarelerin denetim ve koordinasyonunda sunulmakta olan sağlık hizmetlerinden sürekli olarak karşılanması gereken ve hayati öneme haiz acil servis hizmetini sunan mevcut uzman ve pratisyen hekim sayısının yeterli olmaması durumunda, ihtiyacın karşılanmasına binaen sağlık tesisi bünyesindeki mevcut klinisyen uzman hekimler arasından acil hizmet havuz nöbeti düzenlenebileceği, Kırıkkale İlindeki mevcut hastanelerde acil servis bölümünde görev yapmakta olan acil tıp uzmanı ve pratisyen hekim sayısınında ihtiyacı karşılayamıyor olması ve sözkonusu hizmetin sağlıklı bir şekilde yürütülmesininde davalı idarelerin asli görevleri arasında bulunması nedeniyle tesis edilen işlemde kamu yararı ve hizmet gerekleri açısından hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle dava reddedilmiştir.
Davacı, dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğunu ileri sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliğinin 4.maddesinde, “Acil Sağlık Hizmeti; acil hastalık ve yaralanma hallerinde, konusunda özel eğitim almış ekipler tarafından, tıbbi araç ve gereç desteği ile olay yerinde, nakil sırasında, sağlık kurum ve kuruluşlarında sunulan tüm sağlık hizmetleri…” şeklinde tanımlanmış, 15.maddesinde ” Acil servislerde kaliteli ve itinalı hizmet sunumunun sağlanması için; …..
b)Hizmetler; uzman tabip sorumluluğunda, acil sağlık hizmetleri konusunda eğitim görmüş, tecrübeli ve yeter sayıda tabibin, hemşirenin ve diğer personelin de katılımı ile bir bütün olarak yürütülecek şekilde organize edilir. ” hükmüne yer verilmiştir.
19.10.2009 günlü, 27378 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğin 12 maddesinde “…4-Müstakil acil branş nöbetleri, öncelikle iç hastalıkları, genel cerrahi, kadın hastalıkları ve doğum, çocuk sağlığı ve hastalıkları, beyin cerrahi ile ortopedi ve travmatoloji, kardiyoloji, nöroloji, anestezi ve reanimasyon branşlarında düzenlenir. Bu branşlarla birlikte, ilave olarak, hasta yoğunluğuna göre uzman tabip sayısı yeterli olan klinisyen branşlarda müstakil acil branş nöbeti düzenlenebilir. Acil uzman tabip nöbeti gerektirmeyen fizik tedavi ve rehabilitasyon, cildiye gibi klinik branşlar ile biyokimya ve patoloji gibi diğer branşlardaki klinisyen olmayan uzman tabipler idari uzman tabip nöbetine dahil edilir…7- Uzman tabip sayısının yetersiz olması ve her bir branş için müstakil acil branş nöbeti düzenlenememesi hâlinde, sağlık tesisi bünyesindeki mevcut klinisyen uzman tabipler arasında dahili branş acil havuz nöbeti ve cerrahi branş acil havuz nöbeti düzenlenir.” hükmüne yer verilmiştir.
Dosyasının incelenmesinden, Kırıkkale Yüksek İhtisas Hastanesi’nde “Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Uzmanı” olarak görev yapan davacının, 2012/Aralık ayı “Acil Doktor Nöbet Listesi”nde nöbetçi olarak belirlenmesi nedeniyle anılan nöbetleri düzenleyen listenin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Uyuşmazlığın özünü uzmanlık eğitimini enfeksiyon hastalıkları ve klinik mikrobiyoloji uzmanı bölümünde alan doktorların acil serviste kısmen personel açığını kapatacak şekilde görevlendirilip görevlendirilemeyeceği oluşturmaktadır.
Yukarıda yer alan mevzuat hükümlerinin birlikte değerlendirilmesinden, acil serviste nöbetlerinin uzman hekimler veya bu konuda özel bir eğitim almış sertifikalı pratisyen hekimler tarafından tutulacağı, uzmanlık eğitimi alan doktorların eğitim gördükleri uzmanlık dalının uygulanmasından sayılmayacak işlerde görevlendirilemeyeceği sonucuna varılmaktadır.
Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğin 12 maddesinde ise uzman tabip sayısı yeterli olan klinisyen branşlarda müstakil acil branş nöbeti tutulabileceğinin, biyokimya ve klinik biyokimya branşındaki uzman doktorların ise ancak idari uzman tabip nöbetine dahil edileceğinin belirtildiği görülmüştür.
Bu durumda, klinisyen branş olmayan enfeksiyon hastalıkları ve klinik mikrobiyoloji uzmanı olan davacının, acil servis nöbetine dahil edilmesine ilişkin dava konusu işlemde yukarıda anılan hükümler uyarınca hukuka uyarlık, davanın reddi yolundaki Mahkeme kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüyle … İdare Mahkemesince verilen …günlü, … sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanunla değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 21/12/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.