Danıştay Kararı 5. Daire 2013/3372 E. 2015/8779 K. 10.11.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2013/3372 E.  ,  2015/8779 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/3372
Karar No : 2015/8779

Temyiz İsteminde Bulunan (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf(Davacı) : …
İsteğin Özeti : … 6. İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Cevabın Özeti : Temyiz isteminin reddi gerektiği yolundadır.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, Ankara Büyükşehir Belediyesi Zabıta Dairesi Başkanlığında zabıta memuru olarak görev yapan davacının, Çankırı ili, Çerkeş Belediye Başkanlığına naklen atanmasına muvafakat verilmemesine ilişkin 24.04.2012 günlü, 3194 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
… 6. İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… sayılı kararla; davalı idarece başka personele muvafakat verildiği, davacıya muvafakat verilmesi halinde yerine bir atama yapılabilmesinin mümkün olduğu, davacının başka bir kurumda çalışma isteği de dikkate alındığında, kamu yararı ve eşitlik ilkeleri uyarınca davacıya muvafakat verilmesi gerekirken aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka ve hakkaniyete uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı İdare, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 74. maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Memurların bu Kanuna tabi kurumlar arasında, kurumların muvafakatı ile kazanılmış hak dereceleri üzerinden veya 68 inci maddedeki esaslar çerçevesinde derece yükselmesi suretiyle, bulundukları sınıftan veya öğrenim durumları itibariyle girebilecekleri sınıftan, bir kadroya nakilleri mümkündür.” hükmü uyarınca kurumlar arası nakil işlemi kurumların muvafakatı ile sağlanmakta olup, kurum amirlerinin muvafakat verip vermemek konusunda takdir yetkilerinin bulunduğu kuşkusuzdur. Ancak, Anayasanın 5. maddesinde de belirtildiği üzere, kişilerin maddi ve manevi varlığını geliştirmek için gerekli şartları hazırlamak Devletin temel amaç ve görevlerinden olduğundan, kamu görevlileri için bu koşulların oluşturulmasında da idare, kurduğu işlemlerde takdir yetkisini, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda kullanmak zorundadır. Bu bağlamda, idarenin, personelin başka bir kuruma nakline muvafakat verip vermeme yönündeki takdir yetkisinin, işlemin gerekçeleri dahilinde kamu yararı ve hizmet gerekleri bakımından değerlendirilmesi gerekeceği de tabiidir.
Dosyasının incelenmesinden, Ankara Büyükşehir Belediyesi Zabıta Dairesi Başkanlığında zabıta memuru olarak görev yapan davacının, ……., Çerkeş Belediye Başkanlığına başvurarak naklen atanma isteminde bulunduğu, anılan Belediye Başkanlığının 03.04.2012 günlü yazısı ile atama için gerekli muvafakatin istenmesi üzerine, davalı idare tarafından, personel ihtiyacını gerekçe göstermek suretiyle muvafakat isteminin reddi yolundaki dava konusu işlemin tesis edildiği anlaşılmıştır.
Bu durumda, Ankara Büyükşehir Belediyesi Zabıta Dairesi Başkanlığında personel gereksinimi bulunduğundan davalı idarece kadro ve ihtiyaç durumu ile kamu hizmetinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi için gerekli koşullar gözetilerek davacının Çerkeş Belediye Başkanlığına naklen atanmasına muvafakat verilmemesine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık, söz konusu işlemin iptali yolundaki Mahkeme kararında ise hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, …. 6. İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 10.11.2015 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.