Danıştay Kararı 5. Daire 2013/3365 E. 2015/8667 K. 05.11.2015 T.

Danıştay 5. Daire Başkanlığı         2013/3365 E.  ,  2015/8667 K.
T.C.
D A N I Ş T A Y
BEŞİNCİ DAİRE
Esas No : 2013/3365
Karar No : 2015/8667

Temyiz Eden (Davalı) :
Vekili :
Karşı Taraf(Davacı) :
İsteğin Özeti : …. İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… sayılı kararın; dilekçede yazılı nedenlerle, temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Cevabın Özeti : Cevap verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hâkimi :
Düşüncesi : Mahkeme kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Beşinci Dairesince işin gereği düşünüldü:
Dava, Çanakkale – Gökçeada Devlet Hastanesinde sözleşmeli aile hekimliği uzmanı olarak görev yapan davacının, Gökçeada Devlet Hastanesi emrine 657 sayılı Kanuna tabi Devlet memuru olarak atanma talebiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 16/1/2012 gün ve 11295 sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
Çanakkale İdare Mahkemesince verilen kararla; davacının, 27/12/2011 günlü başvurusu ile, Gökçeada Devlet Hastanesi’ne 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na tabi devlet memuru olarak geçişinin sağlanması isteminde bulunduğu, isteminin eski statüsüne dönme ve atanmak istediği yer açısından ayrı ayrı değerlendirilerek karar verilmesi gerekirken, 657 sayılı Kanun’a tabi statüsüne dönme isteminin karşılanmayarak sadece görev yaptığı hastaneye atanma isteminin mümkün olmadığı gerekçesiyle tesis edilen işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle dava konusu işlem iptal edilmiştir.
Davalı İdare, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğunu öne sürmekte ve İdare Mahkemesi kararının temyizen incelenerek bozulmasını istemektedir.
4924 sayılı Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 7 maddesinde; “… Norm pozisyon sayısında değişiklik olması, sözleşmeli personel pozisyonlarının vizelendiği birimlerin kapatılması veya bu hizmet birimlerinde sözleşmeli personel istihdamından vazgeçilmesi veya söz konusu birimlerde bazı unvanlarda sözleşmeli personel istihdamından vazgeçilmesi sebebiyle söz konusu sözleşmeli personel pozisyonları, bu Kanunun 1 ve 3 üncü maddelerindeki esaslar çerçevesinde yeniden belirlenebilir. Bu şekilde yeniden belirlenen sözleşmeli personel pozisyonları için yıl içerisinde ihtiyaç duyulması halinde ayrıca Bakanlar Kurulu kararı ve Maliye Bakanlığı vizesi alınır. Sözleşmeli personel pozisyonlarının bu şekilde yeniden belirlenmesi halinde, pozisyonları iptal edilen personel, tercihleri alınarak boş sözleşmeli personel pozisyonlarına en çok üç ay içerisinde yerleştirilir. Bu durumlarda yerleştirme işlemi, sınavla ataması öngörülen pozisyonlar için sınav puanına göre, kura ile ataması öngörülen pozisyonlar için kura yöntemi ile yapılır. Bu durumda olanlar hariç olmak üzere sözleşmesi feshedilenler ile hizmet sözleşmesini feshedenler fesih tarihinden itibaren iki yıl süreyle sözleşmeli personel pozisyonlarında istihdam edilemezler. Bunların sözleşmeli statüde geçirdikleri süreler, yeniden sözleşmeli personel pozisyonlarına atanmalarında kazanılmış hak doğurmaz…” hükmüne, 9. maddesinde,” …Devlet memuru olarak çalışmaktayken bu Kanun çerçevesinde sözleşmeli personel statüsüne geçenler, sözleşmelerinin bitiminde istekleri halinde 657 sayılı Kanunun ilgili hükümlerine göre söz konusu statüye geçerken çalıştığı il emrindeki Bakanlığa ait boş Devlet memurluğu kadrolarına naklen atanırlar. Ancak, durumlarına uygun kadronun bulunmaması ve ilgilinin talebi halinde Bakanlığın uygun göreceği il emrindeki Bakanlığa ait boş Devlet memurluğu kadrolarına naklen atanırlar…” hükmüne yer verilmiştir.
Personel Genel Müdürlüğünün “Sözleşme Yenileme İşlemleri” konu başlığını taşıyan 19/12/2011 gün ve 341427 sayılı Genel Yazısı ile, 1, 2, 3, ve 4. Bölgelerdeki 4924 sayılı Kanun kapsamında olan sözleşmeli pozisyonların 2012 yılından itibaren iptal edilerek 5. ve 6. hizmet bölgelerine kaydırılacağı, bu bölgelerde çalışan personelin hizmet sözleşmelerinin yenilenmeyeceği; 657 sayılı Kanun kapsamında bulunan kadrolarda görev yapmakta iken, 4924 sayılı Kanunun Geçici 1. maddesi kapsamında sözleşmeli personel statüsüne geçenlerden eski statülerine dönmek isteyenlerin dilekçelerinin en geç 26/12/2011tarihine kadar Personel Genel Müdürlüğüne iletilmesi istenilmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; davacının, 2003 yılında Kars – Kağızman Devlet Hastanesi’nde aile hekimliği uzman doktoru olarak görev yapmakta iken, 4924 sayılı Kanun kapsamında Çanakkale – Gökçeada Devlet Hastanesinin sözleşmeli pozisyonuna geçiş yaptığı; Personel Genel Müdürlüğünün 19/12/2011 gün ve 341427 sayılı Genel Yazısının 2. maddesi ile, 4924 sayılı Kanunun Geçici 1. maddesi kapsamında sözleşmeli personel statüsüne geçenlerden eski statülerine dönmek isteyenlerin İl Sağlık Müdürlüğüne dilekçe vermelerinin istenildiği; davacının ise doğrudan görev yaptığı hastaneye Devlet memuru olarak geçişinin sağlanması yönünde düzenleme ile getirilenden farklı bir istemde bulunduğu, isteminin 4924 sayılı Kanunun 9. maddesinin, ” ..,sözleşmelerinin bitiminde istekleri halinde 657 sayılı Kanunun ilgili hükümlerine göre söz konusu statüye geçerken çalıştığı il emrindeki Bakanlığa ait boş Devlet memurluğu kadrolarına naklen atanırlar…” hükmü uyarınca reddedilmesi üzerine temyizen incelenmekte olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda yer alan düzenleme esas alındığında, Personel Genel Müdürlüğü’nün 19/12/2011 gün ve 341427 sayılı Genel Yazısı ile; 1, 2, 3, ve 4. Bölgelerdeki 4924 sayılı Kanun kapsamında olan sözleşmeli pozisyonların 2012 yılından itibaren iptal edilerek 5. ve 6. hizmet bölgelerine kaydırılacağı, bu bölgelerde çalışan personelin hizmet sözleşmelerinin ise yenilenmeyeceği; 657 sayılı Kanun kapsamında bulunan kadrolarda görev yapmakta iken, 4924 sayılı Kanunun Geçici 1. maddesi kapsamında sözleşmeli personel statüsüne geçenlerden eski statülerine dönmek isteyenlerin ise dilekçelerini İl Sağlık Müdürlüklerine vermeleri gerektiği ifade edilmiş olmasına rağmen, davacının, düzenlemeye uygun olarak eski statüsüne dönme isteğinde bulunmaksızın, doğrudan görev yaptığı hastaneye Devlet memuru olarak geçişinin sağlanması yönünde farklı bir istemde bulunduğu anlaşılmaktadır.
Buna göre, Kars – Kağızman Devlet Hastanesi’nde aile hekimliği uzman doktoru olarak görev yapmakta iken, 4924 sayılı Kanun kapsamında Çanakkale – Gökçeada Devlet Hastanesinin sözleşmeli pozisyonuna geçiş yapan davacının, görev yaptığı hastaneye Devlet memuru olarak geçişinin sağlanması yönünde isteğinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka ve mevzuat hükümlerine aykırılık, dava konusu işlemin iptali yolundaki Mahkeme kararında da hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davalı idarenin temyiz isteminin kabulüyle, … İdare Mahkemesince verilen … günlü, E:… sayılı kararın; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca bozulmasına; aynı maddenin 3622 sayılı Kanun’la değişik 3. fıkrası gereğince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın adı geçen Mahkemeye gönderilmesine, 5/11/2015 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.